sobota 12. listopadu 2022

 

33. neděle v mezidobí C 2022



1. ČTENÍ Mal 3,19-20a

Čtení z knihy proroka Malachiáše.

      Hle, přijde den, který plane jako pec, slámou se stanou všichni zpupní, všichni, kdo se dopouštějí bezbožnosti; den, který přijde, je spálí - praví Hospodin zástupů - že po nich nezůstane kořen ani větev.
 Ale vám, kdo ctíte mé jméno, vzejde slunce spravedlnosti, které má záchranu na svých křídlech.



Žl 98 (97),5-6.7-8.9 Odp.: srv. 9
Odp.: Přišel Hospodin, aby spravoval národy podle práva.

Hrejte Hospodinu na citeru, na citeru a s doprovodem zpěvu, za hlaholu trub a rohů, jásejte před králem Hospodinem!
Odp.
Zahuč, moře a vše, co je naplňuje, svět i všichni, kdo jej obývají. Řeky, tleskejte rukama, hory, spolu zajásejte!
Odp.
Před Hospodinem, že přišel, že přišel, aby spravoval zemi. Aby spravoval svět ve spravedlnosti a národy podle práva.
Odp.



2. ČTENÍ 2 Sol 3,7-12

Čtení z druhého listu svatého apoštola Pavla Soluňanům.

Bratři a sestry!
     Víte, jak nás máte napodobovat. Když jsme byli u vás, nezaháleli jsme ani jsme chleba nejedli od nikoho zadarmo. Naopak: ve dne v noci jsme se lopotili, abychom nikomu z vás nebyli na obtíž. Ne že bychom na to neměli právo, ale dáváme vám samy sebe za vzor, který byste mohli napodobovat. Ano, už tehdy, když jsme byli u vás, přikázali jsme vám: "Kdo nechce pracovat, ať nejí." A teď slyšíme, že někteří z vás žijí zahálčivě a vůbec nepracují, ale jsou velmi zaměstnáni věcmi, do kterých jim nic není.Takovým lidem důrazně přikazujeme mocí, kterou máme od Pána Ježíše Krista, aby v klidu pracovali a jedli chléb, na který si sami vydělají.     



EVANGELIUM Lk 21,5-19

Slova svatého evangelia podle Lukáše.

     Když někteří mluvili o chrámu, jakými krásnými kameny a pamětními dary je ozdoben, řekl Ježíš: "Přijdou dny, kdy z toho, co vidíte, nezůstane kámen na kameni, všechno bude rozbořeno."
     Zeptali se ho: "Mistře, kdypak se to stane? A jaké bude znamení, že to už nastává?"
     Odpověděl: "Dejte si pozor, abyste se nenechali svést! Mnozí lidé totiž přijdou pod mým jménem a budou říkat: 'Já jsem to!' a 'Ten čas je tady!' Nechoďte za nimi! Až pak uslyšíte o válkách a vzpourách, neděste se, neboť to se musí stát napřed, ale nebude hned konec."
     Potom jim řekl: "Povstane národ proti národu a království proti království, budou velká zemětřesení, na různých místech hlad a mor, hrozné úkazy a velká znamení na nebi.
     Ale před tím vším vztáhnou na vás ruce, budou vás pronásledovat, vydávat synagógám na soud a do vězení, budou vás předvádět před krále a vladaře pro mé jméno. To vám dá příležitost k svědectví.
     Vezměte si tedy k srdci toto: Nepřipravujte se předem, jak se hájit. Vždyť já vám dám výmluvnost i moudrost, které nedovedou odolat ani odporovat žádní vaši protivníci.
     Budete zrazováni i od vlastních rodičů a sourozenců, příbuzných a přátel, a některé z vás usmrtí. Budete pro mé jméno ode všech nenáviděni. Ale ani vlas z hlavy se vám neztratí. Vytrvalostí zachráníte svou duši."

____________________________________________________________

            Slůvko pro děti:

Milé děti,

Když Pán Ježíš dnes mluví o různých věcech, o kterých bychom raději neslyšeli nic, nechce nás ani trochu postrašit. Naopak říká, abychom se neděsili. Nemusí nás potkat v životě nějaká velká katastrofa, ale každý život přináší nějaké problémy, bolesti a těžkosti. Ale náš život je v tom všem v Božích rukou. Jak Ježíš říká skoro na konci: Ani vlas z hlavy se vám neztratí.


Milí bratři a sestry,

Málokterý z úryvků evangelia, která jsme v poslední době při nedělních čteních slyšeli, je tak aktuální jako ono dnešní.

Klíčové věty z Ježíšovy řeči o konci časů jsou tyto: "Dejte si pozor, abyste se nenechali svést! Mnozí lidé totiž přijdou pod mým jménem a budou říkat: 'Já jsem to!' a 'Ten čas je tady!' Nechoďte za nimi! Až pak uslyšíte o válkách a vzpourách, neděste se, neboť to se musí stát napřed, ale nebude hned konec." Pro naši úvahu nad dnešním evangeliem by možná jen bylo dobré, abychom obrátili pořadí posledních dvou výroků; předpokladem, abychom nenaletěli falešným mesiášům je právě ono neděste se.

 Pokud se v Písmu svatém obvykle hovoří o překonávání strachu, říká se ono známé Nebojte se!  Je tomu tak i v Lukášově evangeliu: Anděl Gabriel říká Marii a pak třeba betlémským pastýřům Neboj se, nebojte se. Mít trochu strach je však někdy docela dobré, je to přirozená emoce, která souvisí s instinktem zachování vlastního života a zdraví, a pomáhá nám se do některých věcí nevrhat zcela po hlavě. Ježíš však na tomto místě Lukášova evangelia říká Neděste se; v latinské Vulgátě je zde (místo obvyklého ne timeas nebo nolite timere) nolite terrari, slovo, ze kterého pochází třeba české teror nebo anglické terrible. To už není strach, ale hrůza a děs, něco, co už nemůžeme kontrolovat vůli, co nás paralyzuje a činí manipulovatelnými.

 Ježíš nezastírá, že přijdou katastrofické události; na začátku mluví o jedné zcela konkrétní, o rozboření jeruzalémského chrámu římskými vojsky v roce 70 po Kristu. Říká, že přijdou doby, kdy svět bude nějak vykolejený, že se budou stávat věci, které nám mohou nahánět hrůzu. A takové doby přicházely v dějinách vždycky a přicházejí stále. Možná se nám dnes zdá, že je jich právě v dnešní době víc než dříve, ale je tomu tak asi proto, že o nich máme víc (a mnohem sugestivnějších) informací – úměrně tomu, jak se propojený a otevřený svět zmenšuje a stává se globální vesnicí. Českého sedláka z devatenáctého století se špatné zprávy z druhého konce světa vlastně vůbec netýkaly, maximálně si o nich mohl přečíst s velkým zpožděním v novinách. My je však dnes sledujeme v přímém přenosu na širokoúhlém displeji.  A je také potřeba nezapomenout, že velká část našich současných strachů je vyvolána uměle, pomocí dezinformací.

 V minulých dnech, i v souvislosti s demonstracemi na Václavském náměstí, jsme slýchali velmi trefný termín obchodníci se strachem. Z dnešního evangelia vyplývá, že existovali již v Ježíšově době. Jsou to ti, kteří přicházejí v Ježíšově jménu; a nemusí to být jen takoví, kteří berou posvátné Ježíšovo jméno nadarmo tím, že se prohlašují za křesťany či obránce křesťanských hodnot. Jsou to i ti ostatní; protože Ježíšovo jméno je Kristus, Mesiáš, Spasitel, Zachránce. Každý falešný mesiáš slibuje vystrašeným lidem, že má snadné a rychlé řešení jejich strachu, pokud mu jen bude věnována pozornost a posléze víra, oddanost a finanční prostředky. 

Pravý Mesiáš, Ježíš Kristus, žádné rychlé a snadné řešení nemá. Neslibuje těm, kdo ho následují, instantní úlevu od jejich obav, životních nesnází a podobně – a jasně to říká i v dnešním evangeliu. Pár věcí ovšem slibuje: Vždyť já vám dám výmluvnost i moudrost, které nedovedou odolat ani odporovat žádní vaši protivníci. A zejména: Ani vlas z hlavy se vám neztratí. Na kříži nevidíme žádné řešení, žádnou sílu a moc - vidíme tam bezmoc toho, který se z lásky daruje. Jenže Otec ho třetí den vzkřísí z mrtvých. Ježíšův život i jeho smrt jsou v bezpečí v Otcových rukou – a život těch, kteří mu uvěřili, rovněž.

Žádné komentáře:

Okomentovat