3. neděle postní C – krátké zamyšlení nad evangeliem
EVANGELIUM Lk 13,1-9
Slova svatého
evangelia podle Lukáše.
V té době přišli k
Ježíšovi se zprávou o Galilejcích, jejichž krev smísil Pilát s krví jejich
obětních zvířat. Řekl jim na to:
"Myslíte, že
ti Galilejci, když to museli vytrpět, byli větší hříšníci než ostatní
Galilejci? Ne, říkám vám; když se však neobrátíte, všichni podobně zahynete.
Anebo oněch
osmnáct, na které padla věž v Siloe a usmrtila je: myslíte, že byli větší viníci
než ostatní obyvatelé Jeruzaléma? Ne, říkám vám; když se však neobrátíte,
všichni právě tak zahynete."
Vypravoval pak
toto podobenství: "Jeden člověk měl na své vinici zasazený fíkovník a
přišel na něm hledat ovoce, ale nic nenašel. Proto řekl vinaři:
'Hle, už tři léta
přicházím hledat ovoce na tomto fíkovníku, a nic nenacházím. Poraz ho! Proč má
zabírat půdu?' On mu však odpověděl: 'Pane, nech ho tu ještě tento rok.
Okopám ho a pohnojím, snad příště ovoce
ponese. Jestliže ne, dáš ho pak porazit.'
Ježíšovo dnešní podobenství je typický příběh s otevřeným
koncem. Nevíme, jak fíkovník nakonec dopadne; jestli opravdu ponese příští rok
plody a všechno bude v pořádku, nebo jestli neponese a bude poražen, nebo
jestli se celý příběh bude za rok opakovat stejně. Potud by se mohlo jevit nejednoznačně i jeho poselství pro nás, zde a
nyní.
Podobenství o neplodném fíkovníku však velmi výrazně
odkazuje na jiná místa v Písmu: můžeme si při slyšení tohoto slova vzpomenout
na kázání Jana Křtitele ve třetí kapitole Matoušova evangelia: Sekera je už přiložena ke kořeni stromu a
každý strom, který nenese ovoce, bude vyťat a hozen do ohně. Ale zároveň -
naštěstí - také na Ježíšovu řeč o kmeni a ratolestech v patnácté kapitole
evangelia podle Jana: Jako ratolest nemůže nést ovoce sama od
sebe, nezůstane-li při kmeni, tak ani vy, nezůstanete-li ve mně.
Právě skrze tyto odkazy chápeme, co nám dnešní podobenství
chce říci. Bez spojení s ním, bez toho, aby se On o nás staral, nemáme
šanci nést ovoce. Alespoň ne to, které má Ježíš na mysli – ovoce Jeho lásky, lásky,
která trvá věčně, lásky Ducha svatého. Proto není dnešní evangelium především
varováním nebo morálním apelem typu seber
se a už konečně se sebou začni něco dělat, nebo špatně dopadneš. Je to
výzva k tomu, abychom byli s Ježíšem, abychom se jím nechávali
přetvářet, abychom Ho nechali o nás pečovat.
Žádné komentáře:
Okomentovat