sobota 23. prosince 2023

 4. neděle adventní B 2023 


1. ČTENÍ 2 Sam 7, 1-5. 8b-12. 14a. 16

Čtení z druhé knihy Samuelovy.

   Když se usadil král David ve svém paláci a Hospodin mu popřál pokoj od všech okolních nepřátel, pravil král proroku Nátanovi: "Podívej se, já bydlím v domě z cedrů, zatímco Boží archa přebývá uprostřed stanových pláten."
   Nátan odpověděl králi: "Jdi a splň všechny záměry, které máš v srdci, vždyť Hospodin je s tebou!"
   Ale v oné noci ozvalo se Hospodinovo slovo k Nátanovi: "Jdi a řekni mému služebníku Davidovi: Tak praví Hospodin: Ty mi chceš vystavět dům, kde bych bydlel? Já jsem tě vzal z pastviny od ovcí, abys byl vládcem nad mým izraelským lidem, a byl jsem s tebou ve všem, cos podnikal, vyhubil jsem před tebou všechny tvé nepřátele. Zjednám ti veliké jméno, jaké mají ti největší na zemi. Určím svému izraelskému lidu místo, zasadím ho tam a bude tam bydlet. Nebude se už děsit a lidé oddaní zločinu se neodváží ho sužovat jako dříve, v dobách, kdy jsem ustanovil nad svým izraelským lidem soudce. Popřeji mu po-koj ode všech jeho nepřátel. Hospodin ti oznamuje, že vystaví dům tobě.
   Až se naplní tvé dny a uložíš se ke svým otcům, vzbudím po tobě potomstvo, které vzejde z tvých útrob, a upevním jeho království. Já mu budu otcem a on mi bude synem.
   Tvůj dům a tvé království potrvá přede mnou navěky, tvůj trůn bude pevný navždy."



Žl 89 (88), 2-3. 4-5. 27+29 Odp.: 2a
Odp.: Na věky chci zpívat o Hospodinových milostech.

Na věky chci zpívat o Hospodinových milostech, po všechna pokolení hlásat svými ústy tvou věrnost. Řekl jsi totiž: "Navěky je založena milost." Na nebi jsi upevnil svou věrnost.
Odp.
Smlouvu jsem sjednal se svým vyvoleným, přísahal jsem Davidovi, svému služebníku: Na věky zajistím tvůj rod a tvůj trůn zbuduji na všechna pokolení.
Odp.
On mě bude vzývat: Ty jsi můj otec, můj Bůh a skála mé spásy. Navěky mu zachovám svou milost, má smlouva s ním platit nepřestane.
Odp.



2. ČTENÍ Řím 16, 25-27

Čtení z listu svatého apoštola Pavla Římanům.

Bratři a sestry!
   Bůh vás může utvrdit, (abyste žili) podle evangelia, jak jsem vám ho hlásal, a podle kázání o Ježíši Kristu. Bylo vám zjeveno toto tajemství, které bylo skryté od věčných časů, ale dnes je zřejmé předpověďmi Písma na příkaz věčného Boha a oznámeno všem národům, aby ho vírou poslušně přijaly.
   A proto Bohu, který jediný je moudrý, bud skrze Ježíše Krista sláva na věčné věky. Amen.



EVANGELIUM Lk 1, 26-38

Slova svatého evangelia podle Lukáše.

   Anděl Gabriel byl poslán od Boha do galilejského města, které se jmenuje Nazaret, k panně zasnoubené s mužem jménem Josef z Davidova rodu, a ta panna se jmenovala Maria.
   Anděl k ní vešel a řekl: "Bud' zdráva, milostiplná! Pán s tebou!" Když to slyšela, ulekla se a uvažovala, co má ten pozdrav znamenat.
   Anděl jí řekl: "Neboj se, Maria, neboť jsi nalezla milost u Boha. Počneš a porodíš syna a dáš mu jméno Ježíš. Bude veliký a bude nazván Synem Nejvyššího. Pán Bůh mu dá trůn jeho předka Davida, bude kralovat nad Jakubovým rodem navěky a jeho království nebude mít konce."
   Maria řekla andělovi: "Jak se to stane? Vždyť muže nepoznávám." Anděl jí odpověděl: "Duch svatý sestoupí na tebe a moc Nejvyššího tě zastíní. Proto také dítě bude nazváno svaté, Syn Boží. I tvoje příbuzná Alžběta počala ve svém stáří syna a je už v šestém měsíci, ačkoli byla považována za neplodnou. Vždyť u Boha není nic nemožného." Maria řekla: "Jsem služebnice Páně; ať se mi stane podle tvého slova."
   A anděl od ní odešel.

___________________________________________________________________

Slůvko pro děti:

Milé děti,

Můžeme si všimnout, jakým způsobem anděl zvěstuje Marii to, že bude Ježíšovou maminkou: neříká jí Pán Bůh tak rozhodl a basta – to už by pak nebylo její svobodné rozhodnutí. Jenom jí říká – v trochu upravené podobě – tohle: Maria, Bůh Tě má rád, a když řekneš Ano, tak se stanou opravdu velké a krásné věci.

 

Milí bratři a sestry,

V evangeliu o zvěstování Panně Marii jsme svědky počátku Mariina povolání být matkou Spasitele. Vždycky, když si připomínáme tajemství Mariina neposkvrněného početí, myslíme na to, že Bůh dal Marii už předem zvláštní milost, aby svobodně vyslovila své Ano Božímu plánu s ní. Nicméně z dnešního evangelia vyplývá i to, že Marii k tomuto jejímu přitakání disponovala i slova, která jí anděl řekl. To, co z úst Gabriele Maria slyší, jí pomáhá odložit veškerý strach a pochybnosti, které může mít - a také opravdu má: Ona se velmi polekala…Jak se to stane, vždyť nežiji s mužem?

Boží slovo, předané Marii prostřednictvím Božího posla, není ani trochu autoritativní. Bůh nechává Marii prostor pro zcela svobodné rozhodnutí, neříká nic ve smyslu Bůh rozhodl a basta…To první, co Maria slyší, je povzbuzení: Buď zdráva, milostiplná, Pán s Tebou. Přídavnému jménu kecharitoméné, milostiplná či milostí zahrnutá, můžeme jistě rozumět ve smyslu již zmíněné zvláštní milosti Mariina neposkvrněného početí; lze to však chápat i v širším smyslu, který platí nejen pro Marii: Jsi zahrnutá Boží láskou, Bůh je Ti nablízku.

Smysl všech dalších slov, která Maria slyší, je pak - jednoduše řečeno - tento: Neboj se, protože na Tobě je jen to, aby ses Bohu otevřela; On už se postará o to ostatní, On bude tím, který vykoná velké a úžasné věci. Vždyť jeden z Jeho mocných činů se již uskutečnil na Tvé příbuzné Alžbětě, můžeš se o tom sama přesvědčit. A když Maria slyší všechna tato slova, může pak říci své Ano svobodně a radostně.

Boží slovo, předané andělem Marii, je zároveň univerzální slovo pro všechny, kteří mají učinit nějaké zásadní životní rozhodnutí ohledně nasměrování svého života a ptají se, jaká je Boží vůle. Zároveň toto slovo povzbuzuje a dává sílu všem, kteří již nějaké takové zásadní rozhodnutí učinili - aby v něm vytrvali a rostli v lásce. Právě když přicházejí pokušení věci vzdávat, je třeba s k tomuto slovu stále vracet: Člověče, neboj se, já Tě mám rád, stojím při Tobě, dám Ti dost síly; když mi své problémy v důvěře odevzdáš, já se postarám, protože jsem Bůh, který koná zázraky.

A věřím, milí bratři a sestry, že právě tak je tomu nejen ve vztahu k našim konkrétním křesťanským povoláním - ať již žijeme v manželství, kněžství nebo formou zasvěceného života - ale i obecněji s naším základním povoláním žít dobře svůj lidský život v místě a době, v níž právě jsme. Můžeme totiž mít velké pokušení myslet si - třeba tváří v tvář čtvrteční tragédii v Praze - že svět je čím dál tím horší, že se rozmáhá zlo, rozdělení, primitivní materialismus. Můžeme mít velké pokušení - řečeno s Dostojevského Ivanem Karamazovem  - chtít vrátit Bohu vstupenku do tohoto světa; nebo se nostalgicky ohlížet zpět, do údajně starých dobrých časů. Ale slovo, které je zvěstováno Marii, platí stále, v každé době: Neboj se, člověče, Bůh Tě má rád a jeho moc je větší, než všechno ostatní.

Žádné komentáře:

Okomentovat