pátek 24. února 2023

 

1. neděle postní A 2023



1. ČTENÍ Gn 2, 7-9; 3, 1-7

Čtení z první knihy Mojžíšovy.

   Hospodin Bůh uhnětl člověka z prachu hlíny a vdechl do jeho nozder dech života, a tak se stal člověk živou bytostí.
   Potom Hospodin Bůh vysázel zahradu v Edenu na východě a usadil tam člověka, kterého uhnětl. Hospodin Bůh dal z půdy vyrůst rozmanitým stromům, líbezným na pohled, (jejichž ovoce) je chutné k jídlu, i stromu života uprostřed zahrady a stromu poznání dobra a zla. Had byl nejlstivější ze všech polních zvířat, která Hospodin Bůh udělal. Pravil ženě: "Řekl (skutečně) Bůh: Nejezte ze žádného stromu v zahradě?" Žena odpověděla hadovi: "Smíme jíst z ovoce každého stromu v zahradě; jen z ovoce stromu, který je uprostřed zahrady - pravil Bůh - nesmíte jíst a ani se ho nedotýkejte, abyste nezemřeli."
Had nato ženě: "Ne, nezemřete. Naopak, Bůh ví, že kdybyste z něho jedli, otevřou se vaše oči a budete jako Bůh poznávat dobro i zlo." Žena viděla, že (ovoce) stromu je chutné k jídlu, vábné na pohled, lákavé pro poznání moudrosti, a proto si z něho utrhla a jedla, a dala též svému muži; byl s ní a jedl. Tu se jim oběma otevřely oči a zpozorovali, že jsou nazí. Sešili tedy fíkové listy a udělali si zástěry.

 

Žl 51 (50), 3-4. 5-6a. 12-13. 14+17 Odp.: srv. 3a
Odp.: Smiluj se, Pane, neboť jsme zhřešili.

Smiluj se nade mnou, Bože, pro své milosrdenství, pro své velké slitování zahlaď mou nepravost. Úplně ze mě smyj mou vinu a očist mě od mého hříchu.
Odp.
Neboť já svou nepravost uznávám, můj hřích je stále přede mnou. Jen proti tobě jsem se prohřešil, spáchal jsem, co je před tebou zlé.
Odp.
Stvoř mi čisté srdce, Bože! Obnov ve mně ducha vytrvalosti. Neodvrhuj mě od své tváře a neodnímej mi svého svatého ducha.
Odp.
Vrať mi radost ze své ochrany a posilni mou velkodušnost. Otevři mé rty, Pane, aby má ústa zvěstovala tvou chválu.
Odp.



2. ČTENÍ Řím 5, 12-19

Čtení z listu svatého apoštola Pavla Římanům.

   Bratři! a sestry Jako skrze jednoho člověka přišel na tento svět hřích a skrze hřích smrt, a tak smrt přešla na všechny lidi, protože všichni zhřešili… Hřích ovšem byl na světě už před Zákonem - jenomže kde není žádný zákon, tam se hřích nepřičítá. Přesto smrt uplatňovala svou moc od Adama do Mojžíše i nad lidmi, kteří se neprohřešili nějakým podobným přestoupením jako Adam. Tento Adam je protějškem toho, který měl přijít. Ale s Božím darem není tomu tak, jak to bylo s proviněním. Kvůli provinění jednoho ovšem celé množství propadlo smrti. Ale ještě tím hojněji se celému množství lidí dostalo Boží přízně a milostivého daru prostřednictvím jednoho člověka, Ježíše Krista. A není tomu s darem tak, jako s hříšným skutkem onoho jednoho člověka. Neboť rozsudek nad proviněním toho jednoho přinesl odsouzení, kdežto Boží dar vede z mnoha provinění k ospravedlnění. Jestliže kvůli provinění jednoho člověka začala skrze toho jednoho člověka vládnout smrt, tím spíše v síle nového života budou kralovat skrze jednoho, totiž Ježíše Krista, ti, kdo v hojnosti dostávají milost a dar ospravedlnění. Nuže tedy: jako provinění jednoho člověka přineslo odsouzení celému lidstvu, tak zase spravedlivý čin jednoho člověka přinesl celému lidstvu ospravedlnění, které dává život. Jako se totiž celé množství stalo neposlušností jednoho člověka hříšníky, tak zase poslušností jednoho se celé množství stane spravedlivými.

 

EVANGELIUM Mt 4, 1-11

Slova svatého evangelia podle Matouše.

Ježíš byl vyveden od Ducha na poušť, aby byl pokoušen od ďábla. Když se postil čtyřicet dní a čtyřicet nocí, nakonec vyhladověl. Tu přistoupil pokušitel a řekl mu: "Jsi-li syn Boží, řekni, ať se z těchto kamenů stanou chleby."
   On však odpověděl: "Je psáno: 'Nejen z chleba žije člověk, ale z každého slova, které vychází z Božích úst.' " Potom ho ďábel vzal s sebou do Svatého města, postavil ho na vrchol chrámu a řekl mu: "Jsi-li syn Boží, vrhni se dolů. Je přece psáno: 'Svým andělům dá o tobě příkaz, takže tě ponesou na rukou, abys nenarazil nohou na kámen.' "
   Ježíš mu odpověděl: "Také je psáno: 'Nebudeš pokoušet Pána, svého Boha.' " Zase ho vzal ďábel s sebou na velmi vysokou horu, ukázal mu všecka království světa i jejich slávu a řekl mu: "To všecko ti dám, jestliže padneš a budeš se mi klanět." Tu mu Ježíš řekl: "Odejdi, satane! Neboť je psáno: 'Pánu, svému Bohu, se budeš klanět a jen jemu sloužit.' " Potom ho ďábel nechal - i přistoupili andělé a sloužili mu.      

________________________________________________________  


Slůvko pro děti:

Milé děti,

Ve scénce z biblických postaviček máme všechno, o čem jsme slyšeli v prvním čtení: Adama, Evu, ten tajemný strom poznání i hada. Je to samozřejmě obrazné vyprávění, které však v sobě nese velice hlubokou pravdu. Co myslíte, proč se Eva s Adamem dali tak nachytat? Bylo to proto, že had jim namluvil, že Bůh je vlastně nemá rád, protože kdyby měl, tak jim přece všechno dovolí. Je to tak? Určitě ne. Když vám maminka něco zakáže, tak moc dobře víte, že to dělá, protože vás má moc ráda - a že to, co vám zakázala, by pro vás nebylo dobré.

 

Milí bratři a sestry, 

Při pročítání dnešních liturgických textů jsem si vzpomněl na dobu přesně před dvaceti pěti lety, kdy z olympiády v Naganu přiletěli naši zlatí hoši. Po Brně tenkrát jezdila auta s českými vlajkami vystrčenými z polostažených okének - a z nich bylo slyšet euforické skandování hokejových fandů: Hašek není člověk, Hašek je bůh!

 Fanoušci tím pokřikem samozřejmě nemysleli, že by oslavovaný brankář Dominik Hašek, zvaný též Dominátor, stvořil za sedm dní svět. Chtěli tím říci cosi ve smyslu, že je to někdo se superschopnostmi, někdo, kdo dokáže dělat hokejové zázraky. Není sice všemohoucí a vševědoucí, ale nemá k tomu – alespoň ve své profesi brankáře – až tak daleko.  

 V dnešním prvním čtení slibuje had prvním lidem: budete jako Bůh poznávat dobro a zlo (nebo, pokud doslovně přeložíme text latinské Vulgáty: budete jako bohové, poznáte dobro a zlo). A v evangeliu zase ďábel pokouší Ježíše: Jsi-li syn Boží, řekni, ať se z těchto kamenů stanou chleby. Je v tom velký kus pravdy: člověk byl opravdu stvořen k Božímu obrazu a podobě; a Ježíš je skutečně Syn Boží. Pokušitel však tuto lidskou podobnost Bohu chce zneužít ke zničení vztahu: Jste jako Bůh, můžete poznat dobro i zlo. Jsi Syn Boží, máš moc proměnit třeba i kámen v chléb. A jsi-li takový, proč bys měl být na někom závislý? Staň se bohem sám sobě, máš na to!

 Když had slibuje Adamovi a Evě, že budou jako Bůh, úplně při tom ovšem zamlčuje to nejpodstatnější: že Bůh je hlavně a především milující Otec. Ti dva si na základě této polopravdy udělají o Stvořiteli falešnou představu, a pak je již jen krůček k tomu, aby se nechali svést. Ježíš se ale v evangeliu pokušitelem svést nenechá - právě proto, že je opravdu Syn Boží a ví dobře, kdo je Otec, poznává od věčnosti Jeho lásku. Protože ji dobře zná, zůstává Otci věrný. A tím, že je zároveň člověkem, vrací tak do Otcovy lásky celé lidstvo.

Žádné komentáře:

Okomentovat