sobota 20. listopadu 2021


Slavnost Ježíše Krista Krále B 2021



1. ČTENÍ Dan 7, 13 - 14

Čtení z knihy proroka Daniela.

   Díval jsem se v nočním vidění, a hle - s nebeskými oblaky přicházel ( někdo ) jako syn člověka, došel až k starci velikého věku, přivedli ho k němu.
   Byla mu dána moc, sláva a království, a sloužily mu všechny národy, kmeny i jazyky: jeho moc je věčná, u ta nepřestane, jeho království nebude zničeno.




Žl 93 ( 92 ), 1ab. 1c-2. 5 Odp.: 1a
Odp.: Hospodin kraluje, oděl se velebností.

Hospodin kraluje, oděl se velebností, oděl se Hospodin, opásal se mocí.
Odp.
Dal světu základ, že nezakolísá. Pevný je trůn tvůj od pradávna, jsi od věčnosti.
Odp.
Tvé výroky jsou nejvýš spolehlivé, tvému domu přísluší svatost, Hospodine, na věčné časy.
Odp.





2. ČTENÍ Zj 1, 5-8

Čtení z knihy Zjevení svatého apoštola Jana.

   Ježíš Kristus je svědek hodný víry, prvorozený z mrtvých a vládce nad pozemskými králi. Tomu, který nás miluje, který nás obmyl od našich hříchů svou krví a udělal z nás královský národ a kněze Boha Otce, tomu bud' sláva a vláda na věčné věky! Amen.
   Hle, přichází v oblacích! Každé oko ho uvidí, i ti, kdo ho probodli, a budou pro něj naříkat všechna pokolení na zemi. Ano, amen.
   Já jsem alfa i omega, praví Pán Bůh, který je, který byl a který přijde, Vševládný.



EVANGELIUM Jan 18, 33b-37

Slova svatého evangelia podle Jana.

   Pilát řekl Ježíšovi: "Ty jsi židovský král?" Ježíš odpověděl: "Říkáš to sám ze sebe, anebo ti to řekli o mně jiní?" Pilát odpověděl: "Copak jsem já žid? Tvůj národ, to je velekněží, mi tě vydali. Čeho ses dopustil?"
   Ježíš na to řekl: "Moje království není z tohoto světa. Kdyby moje království bylo z tohoto světa, moji služebníci by přece bojovali, abych nebyl vydán židům. Ne, moje království není odtud."
   Pilát se ho zeptal: "Ty jsi tedy přece král?" Ježíš odpověděl: "Ano, já jsem král. Já jsem se proto narodil a proto jsem přišel na svět, abych vydal svědectví pravdě. Každý, kdo je z pravdy, slyší můj hlas."

___________________________________________________________

Slůvko pro děti:

Milé děti,

Znalci evangelia podle Jana by nás asi úplně za dnešní scénku z biblických postaviček nepochválili: Pán Ježíš totiž dostal trnovou korunu a rákosové žezlo až po tom, co s Pontským Pilátem mluvil. Jenomže já jsem to takhle chtěl, protože je důležité to srovnání s Pilátem: ten byl v Ježíšově zemi vlastně zástupce římského císaře, nejmocnějšího panovníka tehdejší doby. Ježíš vedle něj vůbec nevypadá jako král: korunu z trní a žezlo z rákosu mu dali vojáci, kteří se mu tak vysmívali: copak tohle je nějaký král?  Ježíš ale říká: Já jsem král, já jsem přišel vydat svědectví pravdě. Ježíš nevypadá jako král, ale je jím. Jeho vláda je jiná než vláda všech pozemských vladařů. Je to vláda lásky, vláda v srdcích těch, kdo ho přijali, mají ho rádi a chtějí plnit jeho vůli.

 Milí bratři a sestry,

Ježíš v rozhovoru s Pilátem opakovaně říká: Moje království není z tohoto světa; moje království není odtud. A co tím má na mysli, můžeme lépe pochopit s pomocí druhého čtení z knihy Zjevení: Tomu, který nás miluje, který nás obmyl od našich hříchů svou krví a udělal z nás královský národ a kněze Boha Otce, tomu bud' sláva a vláda na věčné věky! Ježíš vládne jen svou láskou; nemůže kralovat jinak než vnitřně, v srdcích těch, kteří zcela uvěřili, že jsou jím milování, že jsou obmyti ze svých hříchů jeho krví. Je to vláda, která – na rozdíl od všech typů pozemské vlády – nijak nenarušuje lidskou svobodu, protože opravdu milující srdce nechce konat nic jiného, než to, co se jeho milovanému líbí.

Otec Vojtěch Kodet nám kněžím při exerciciích, které jsme prožili minulý týden, opakovaně kladl na srdce, abychom vedli nám svěřené lidi k osobnímu vztahu s Kristem. A s tématem dnešního Božího slova to velmi souvisí, protože jedině tímto způsobem se může opravdová Kristova vláda uskutečnit. Není-li křesťanská víra založena na osobním láskyplném vztahu k Ježíši, ale na něčem jiném, pak budeme vždycky více či méně její mravní nárok považovat spíše za břemeno, které nám někdo vložil na ramena a které musíme chtě nechtě nést.  Podobně jako každá vláda tohoto světa, ať už demokraticky zvolená nebo jiná, ukládá svým občanům daně, zákony nebo v současné době proticovidová opatření; a ta je třeba pod hrozbou sankcí dodržovat, ať se nám to líbí nebo ne.

Z tohoto důvodu vždy bylo a je velmi ošemetné a nebezpečné, když církev v dějinách podléhala či ještě  podléhá pokušení prosazovat Kristovu vládu prostředky tohoto světa, například propojením se světskou mocí. Když dnes kdekdo mluví o politickém prosazování křesťanských hodnot – přičemž se zpravidla opomíjí, že hlavní křesťanskou hodnotou je láska – je to přesně ten způsob vlády tohoto světa, který Ježíš odmítá: Kdyby moje království bylo z tohoto světa, moji služebníci by přece bojovali, abych nebyl vydán židům. Ne, moje království není odtud.

Kéž tedy Ježíš, ukřižovaný a vzkříšený, vládne v našich srdcích. Kéž jsme si zcela jisti jeho věrnou a milosrdnou láskou ke každému člověku; a kéž na tuto lásku svobodně a radostně odpovídáme svým životem. Jedině tak se může uskutečnit Kristova vláda; taková, jakou si on přeje.  

Žádné komentáře:

Okomentovat