Matky Boží Panny Marie 2020
1. ČTENÍ Nm 6, 22-27
Čtení ze čtvrté knihy Mojžíšovy.
1. ČTENÍ Nm 6, 22-27
Čtení ze čtvrté knihy Mojžíšovy.
Hospodin řekl Mojžíšovi: "Řekni Árónovi a jeho synům: Tak budete žehnat izraelským synům; budete jim říkat: 'Ať tobě Hospodin požehná a ochraňuje tě! Ať tobě Hospodin ukáže svou jasnou tvář a je ti milostivý! Ať Hospodin obrátí k tobě svou tvář a dopřeje ti pokoje!' Budou vzývat moje jméno nad izraelskými syny a já jim požehnám."
Žl 67 (66) 2-3. 5. 6+8 Odp.: 2a
Odp.: Bože, buď milostiv a žehnej nám!
Bože, buď milostiv a žehnej nám, ukaž nám svou jasnou tvář, kéž se pozná na zemi, jak jednáš, kéž poznají všechny národy, jak zachraňuješ.
Odp.
Nechť se lidé radují a jásají, že soudíš národy spravedlivě a lidi na zemi řídíš.
Odp.
Ať tě, Bože, velebí národy, ať tě velebí kdekterý národ! Kéž nám Bůh žehná, ať ho ctí všechny končiny země!
Odp.
2. ČTENÍ Gal 4, 4-7
Čtení z listu svatého apoštola Pavla Galaťanům.
Bratři a sestry!
Když se naplnil čas, poslal Bůh svého Syna, narozeného ze ženy, narozeného pod Zákonem, aby vykoupil lidi, kteří podléhali Zákonu. Tak jsme byli přijati za syny. A protože jste synové, poslal nám Bůh do srdce Ducha svého Syna, Ducha, který volá: "Abba, Otče!" Už tedy nejsi otrok, ale syn a jako syn také dědic skrze Boha.
EVANGELIUM Lk 2, 16-21
Slova svatého evangelia podle Lukáše.
Pastýři pospíchali do Betléma a nalezli Marii a Josefa i děťátko položené v jeslích. Když ho uviděli, vypravovali, co jim bylo o tom dítěti pověděno. Všichni, kdo to slyšeli, podivili se tomu, co jim pastýři vyprávěli. Maria však to všechno uchovávala v srdci a rozvažovala o tom. Pastýři se zas vrátili. Velebili a chválili Boha za všechno, co slyšeli a viděli, jak jim to bylo řečeno.
Když uplynulo osm dní a dítě mělo být obřezáno, dali mu jméno Ježíš, jak ho nazval anděl, než byl počat v mateřském lůně.
Slůvko
pro děti:
Milé děti,
Druhé čtení, z listu Galaťanům,
je úplně nejstarší dochovaná zpráva o Ježíšově mamince Marii - evangelia byla totiž
napsána trochu později, než listy svatého Pavla. Vidíme, že je hodně stručná,
ani se tam nezmiňuje Mariino jméno. Říká se tam jenom: Když se naplnil čas, Bůh
poslal svého syna, narozeného ze ženy. Ale to nám stačí k tomu,
abychom pochopili, že Ježíš byl opravdu člověk jako my, že Bůh má s námi lidmi
od té chvíle, co se narodil Ježíš, všechno společné – kromě hříchu.
Milí bratři a sestry,
O vánoční noci bylo hlavní
postavou evangelia Božské dítě, dnes, na konci vánočního oktávu se naše pozornost
zaměřuje na Marii, jako Matku vtěleného Slova. Oslavujeme její mateřství, její
podíl na spáse světa, ale také její otevřenost vůči Bohu, vůči jeho Slovu, vůči
Jeho plánu - neboť bez této Mariiny svobodné otevřenosti by se Ježíš nemohl
stát člověkem a spása světa by nebyla dokonána.
V dnešním evangeliu jdou
pastýři do Betléma oznámit - zřejmě jak samotné Svaté rodině, tak poté i obyvatelům
městečka - co jim o tom dítěti bylo
zvěstováno. Tlumočí radostnou zvěst od prvního posla - anděla: Zvěstuji
Vám velikou radost, radost pro všechen lid. Dnes se Vám narodil Spasitel,
Kristus Pán. Třetí věta evangelia pak ukazuje, jak na to reagovali ti,
kteří tuto zprávu slyšeli.
Všichni, kdo to slyšeli, podivili se tomu, co jim
pastýři vyprávěli. Maria však to všechno uchovávala v srdci a rozvažovala o
tom.
Slůvko ‚však‘ (v originále h´ de,, v latinské Vulgátě autem) může znamenat i ‚pak‘, tedy pouze rozdělovník věty. Maria
pak to všechno uchovávala ve svém srdci – tak je to přeloženo v české verzi
Jeruzalémské Bible. Pokud ale zůstaneme u původního překladu, může to také znamenat,
že v přijetí tohoto slova je mezi oněmi všemi, kteří se podivili, a na druhé straně Ježíšovou matkou, velký
rozdíl. Maria, stejně jako předtím při zvěstování a potom při nalezení dvanáctiletého
Ježíše v chrámu uchovává ono slyšené v srdci a rozvažuje o tom.
Vypadá to jako nepodstatný
detail, připomínající suchý větný rozbor v hodině češtiny, ale Písmo svaté
nezná nepodstatné detaily. Připomíná se nám, že Mariina vnímavost vůči Slovu,
její kontemplativní přístup je předpokladem plodnosti jejího života. Ač se to na první pohled nezdá, dnešní
evangelium souvisí v tomto smyslu velmi těsně s Ježíšovým
podobenstvím o rozsévači. Maria je onou dobrou zemí, dobře zoranou, otevřenou
pro přijetí tvůrčího Slova, která přináší mnohonásobný užitek. Svatý Augustin
to shrnul do jedné věty: Concepit Maria
prius mente quam ventre - Maria počala dříve v mysli nežli
v lůně.
My, současní lidé, se spíše
než Marii podobáme spíše oněm ostatním:
Všichni, kdo to slyšeli, podivili se…
Značná část mediálního průmyslu je postavená právě na tom, aby se lidé
nestačili divit, cože se to zase doslechli. Z naší letargie vůči záplavě informací
nás občas vytrhne jen nějaký zvlášť povedený skandál, a média se pak mohou
přetrhnout, aby objevila ještě něco skandálnějšího a podivuhodnějšího, neboť
proces banalizace je v těchto případech rychlý a to, čemu jsme se ještě
včera divili, je dnes skoro normální věc.
Údiv nebo úlek nemusí být pro
začátek špatný, Maria se při zvěstování také velmi polekala. Je ale důležité
posléze jít dál: udělat to, co ona - otevřít se pro Boží slovo, které není
banální zvuk, ale něco, co reálně tvoří, obnovuje a posvěcuje. Snažit se o to,
aby slovo nepadlo ani do trní, ani na udusanou půdu, ale do dobré země. Nemusíme
se bát, že nám toto niterné přijetí Božího slova ublíží nebo v nás něco zničí
- to dokáží lidská slova dobře, ale Boží slovo je jiné. Rozjímáním Slova je
přijímáme do srdce a stáváme se plodnými - jako Maria, jejíž požehnané
mateřství si dnes připomínáme. I v nás, stejně jako v ní, se může stát to,
co o Vánocích slavíme. Slovo se může stát tělem.
DÍKY za promluvy.
OdpovědětVymazat