Slavnost narození Páně - ve dne 2019
1. čtení - Iz 52,7-10
Čtení z knihy proroka Izaiáše.
Jak je krásné (vidět) na horách nohy
posla, (který přináší) radostnou zprávu, který zvěstuje pokoj, hlásá blaho a
oznamuje spásu, který praví Siónu: "Bůh tvůj kraluje!" Slyš! Tvoji
strážní pozdvihují hlas a jásají spolu, neboť vidí na vlastní oči, jak se Hospodin
vrací na Sión. Radujte se a jásejte vespolek, jeruzalémské trosky, neboť
Hospodin utěšil svůj lid, vykoupil Jeruzalém. Obnažil Hospodin své svaté rámě
před očima všech národů a všechny končiny země uzří spásu našeho Boha!
Mezizpěv - Žl 98,1.2-3ab.3cd-4.5-6
Odp: Uzřely všechny končiny země spásu
našeho Boha.
Zpívejte
Hospodinu píseň novu,
neboť učinil
podivuhodné věci.
Vítězství je
dílem jeho pravice,
jeho svatého
ramene.
Hospodin uvedl ve
známost svou spásu,
před zraky pohanů
zjevil svou spravedlnost.
Rozpomenul se na
svou dobrotu a věrnost
Izraelovu domu.
Všechny končiny
země uzřely
spásu našeho
Boha.
Jásejte
Hospodinu, všechny země,
radujte se,
plesejte a hrejte!
Hrejte Hospodinu
na citeru,
na citeru a s
doprovodem zpěvu,
za hlaholu trub a
rohů,
jásejte před
králem Hospodinem.
2. čtení - Žid 1,1-6
Čtení z listu Židům.
Mnohokrát a mnoha způsoby mluvil Bůh v
minulosti k našim předkům skrze proroky. V této poslední době však promluvil k
nám skrze svého Syna. Jeho ustanovil dědicem všeho a skrze něj také stvořil
svět. On je odlesk jeho (božské) slávy a výrazná podoba jeho podstaty, on
všechno udržuje svým mocným slovem. Když vykonal očistu od hříchů, zasedl na
výsostech po pravici (Boží) velebnosti a stal se o to vznešenějším než andělé,
oč je převyšuje svou důstojností, které se mu trvale dostalo. Vždyť komu z
andělů kdy (Bůh) řekl: `Ty jsi můj syn, já jsem tě dnes zplodil'? A dále: `Já
mu budu otcem a on mi bude synem.' A až bude opět uvádět svého Prvorozeného na
svět, řekne: `Ať se mu klanějí všichni Boží andělé!'
Evangelium - Jan
1,1-18
Slovo se stalo tělem a přebývalo mezi
námi.
Začátek svatého evangelia podle Jana.
Na počátku bylo Slovo a to Slovo bylo u
Boha a to Slovo byl Bůh. To bylo na počátku u Boha. Všechno povstalo skrze ně a
bez něho nepovstalo nic, co jest. V něm byl život a ten život byl světlem lidí.
To světlo svítí v temnotě a temnota ho nepohltila. Byl člověk poslaný od Boha,
jmenoval se Jan. Přišel jako svědek, aby svědčil o tom světle, aby všichni
uvěřili skrze něho. On sám nebyl tím světlem, měl jen svědčit o tom světle.
Bylo světlo pravé, které osvěcuje každého člověka; to přicházelo na svět. Na
světě bylo a svět povstal skrze ně, ale svět ho nepoznal. Do vlastního přišel,
ale vlastní ho nepřijali. Všem, kdo ho přijali, dal moc stát se Božími dětmi,
těm, kdo věří v jeho jméno, kdo se zrodili ne z krve, ani z vůle těla, ani z
vůle muže, ale z Boha. A Slovo se stalo tělem a přebývalo mezi námi. Viděli
jsme jeho slávu, slávu, jakou má od Otce jednorozený Syn, plný milosti a
pravdy. Jan o něm vydával svědectví a volal: "To je ten, o kterém jsem
řekl: 'Ten, který přijde po mně, má větší důstojnost, neboť byl dříve než
já.'" Všichni jsme dostali z jeho plnosti, a to milost za milostí. Neboť
Zákon byl dán skrze Mojžíše, milost a pravda přišly skrze Ježíše Krista. Boha
nikdo nikdy neviděl. Jednorozený Syn, který spočívá v náručí Otcově, ten (o
něm) podal zprávu.
_______________________________________________________________________
Slůvko pro děti:
Milé děti, kdo z vás byl teď v nedávné době na
nějakém křtu, třeba brášky nebo sestřičky? Víte, že skoro na konci obřadu se od
velké svíce, která je tady vedle mne, a které říkáme paškál, zapaluje křestní
svíčka, kterou máte určitě taky doma. Můžete říct rodičům, aby vám ji ukázali,
Ti, kdo byli u prvního svatého přijímání, si tu svíčku přinesli s sebou a
při mši svaté zapálili. A úplně podobný symbol je taky betlémské světlo, které
nám přivezli skauti z Vídně. Koho asi představuje ten plamínek? Je to
Ježíš, o kterém říká v evangeliu svatý Jan, že je to světlo, které svítí v temnotě
a tma ho nepohltila. Teď se začíná prodlužovat den a venku světla přibývá, a my
slavíme narození Ježíše jako světla, které přišlo na svět. Proto taky víme, že
se v životě nemusíme bát, i když má i svoje temné stránky.
Milí bratři a sestry,
Dnešní první čtení z knihy proroka Izajáše přímo
navazuje na texty adventních rorátních zpěvů, které čerpají ze stejné biblické
knihy. Dalo by se říci, že je jejich šťastným zakončením. Hovoří o velké
radosti lidu Izraele, o radosti, která se zrodila z předchozího hlubokého
uvědomění potřeby spásy.
Právě v rorátních zpěvech se tato potřeba spásy objevuje
s velikou naléhavostí. Izajášovy texty jsou prostoupeny zcela konkrétní
zkušeností s tím, co způsobuje vzdálení se od Hospodina a náklonnost ke
zlému. Naprosto jednoznačně z nich vyplývá, že je to cosi destruktivního,
co vede k chaosu a smrti, ale zároveň že je to skutečnost, do níž je člověk
chycen jako do pasti a z níž se vlastními silami není schopen dostat. Opuštěný je Sión, Jeruzalém je liduprázdný.
Pro hříchy své stali jsme se lidem nečistým a odpadli jsme jako spadané listí,
jako vítr nás uchvátily naše viny. Toto vše pak vyúsťuje ve vášnivé volání
po příchodu záchrany z Boží ruky - ve známých obrazech vláhy, která
oživuje vyschlou zemi a dává růst polním plodinám- Dej rosu, nebe nad námi, ať z oblak skane spása! Otevři se země a
vydej spasitele! Nakonec slyšíme z Boží
strany jeho zaslíbení, že se tak stane. Přijmi
útěchu, přijmi útěchu, můj lide drahý, neboť blízko je tvoje spása. Zachráním
Tě, neboj se a doufej.
V dnešním Izajášově textu už se toto vše stává
skutečností. To, co bylo předmětem touhy, naléhavých proseb a nakonec
zaslíbení, se v tuto chvíli naplnilo. Hospodin vtělením svého Syna utěšil svůj lid, vykoupil Izraele.
Tato kolektivní zkušenost Izraele je i zkušeností nás,
jednotlivých lidí. Po Boží blízkosti a spáse toužíme nejvíce tehdy, když se
v našem životě nejsilněji projeví destruktivní síla zla, kdy se zlo
takříkajíc ukáže s odkrytými kartami. Tehdy velice jasně vidíme, že to
není žádná banalita, ani nic příjemného, ani nic krásného. Biblicky řečeno, poznáváme
svoje nepravosti, neboť se nám odhaluje jejich opravdová tvář. Tehdy voláme po
Boží spáse zcela spontánně, a stejně spontánně se radujeme, když přijde, když
se nějakým způsobem v našem životě projeví. Můžeme v této souvislosti
vzpomenout na zcela nevánoční příběh Ježíše a hříšnice v domě farizeově. Žena
dávala Ježíšovi najevo radost ze své záchrany až tak, že se nad tím ostatní
hosté pohoršovali – právě proto, že předtím poznala na vlastním těle ničivou
moc hříchu.
Kéž nás tedy dnes naplní opravdová a skutečná radost
z Božího narození. Radost z toho, že veškeré zlo v nás i kolem
nás nemá poslední slovo, že Bůh vyslyšel bolestné volání člověka po spáse, že
utěšil svůj lid.
Žádné komentáře:
Okomentovat