1. ČTENÍ Zach 9, 9-10
Čtení z knihy proroka Zachariáše.
Toto praví Hospodin:
"Hlasitě zajásej, siónská dcero, zaplesej, dcero jeruzalémská,
hle, tvůj král k tobě přichází,
je spravedlivý a přináší spásu, je pokorný a jede na oslu,
na oslátku, osličím mláděti. Zničí válečné vozy z Efraima, válečné oře z Jeruzaléma,
zlomen bude bitevní luk. Národům ohlásí pokoj,
bude vládnout od moře k moři,
od řeky ( Eufratu ) až do končin země."
Žl 145 (144), 1-2. 8-9. 10-11. 13cd-14 Odp.: srv. 1
Odp.: Budu velebit tvé jméno, můj Bože, králi. nebo: Aleluja.
Budu tě oslavovat, můj Bože, králi, budu velebit tvé jméno po všechny věky. Každý den tě budu velebit a chválit tvé jméno po všechny věky.
Odp.
Milosrdný a milostivý je Hospodin, shovívavý a plný lásky. Dobrotivý je Hospodin ke všem a soucit má se všemi svými tvory.
Odp.
Ať tě chválí, Hospodine, všechna tvá díla a tvoji zbožní ať tě velebí! Ať vypravují o slávě tvého království, ať mluví o tvé síle.
Odp.
Věrný je Hospodin ve všech svých slibech a svatý ve všech svých činech. Hospodin podpírá všechny, kdo klesají, a pozvedá všechny sklíčené.
Odp.
2. ČTENÍ Řím 8, 9. 11-13
Čtení z listu svatého apoštola Pavla Římanům.
Bratři a sestry!
Vy žijete ne podle těla, nýbrž podle Ducha, jestliže skutečně ve vás přebývá Duch Boží. Kdo totiž nemá Kristova Ducha, ten není jeho.
A když sídlí ve vás Duch toho, který z mrtvých vzkřísil Ježíše, pak ten, který vzkřísil z mrtvých Krista Ježíše, probudí k životu i vaše smrtelné tělo svým Duchem, který sídlí ve vás.
Nuže, bratři, nejsme vázáni povinnostmi k tělu, že bychom museli žít, jak chce tělo. Žijete-li totiž tak, jak chce tělo, musíte umřít; jestliže však s pomocí Ducha ničíte záludnosti těla, budete žít.
EVANGELIUM Mt 11, 25-30
Slova svatého evangelia podle Matouše.
Ježíš se ujal slova a řekl:
"Velebím tě, Otče, Pane nebe a země, že když jsi tyto věci skryl před moudrými a chytrými, odhalil jsi je maličkým;. ano, Otče, tak se ti zalíbilo.
Všechno je mi dáno od mého Otce. A nikdo nezná Syna,jenom Otec, ani Otce nezná nikdo, jenom Syn a ten, komu to chce Syn zjevit.
Pojďte ke mně všichni, kdo se lopotíte a jste obtíženi, a já vás občerstvím. Vezměte na sebe mé jho a učte se ode mě, neboť jsem tichý a pokorný srdcem, a naleznete pro své duše odpočinek. Vždyť mé jho netlačí a mé, břemeno netíží."
--------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
Slůvko pro děti:
Pán Ježíš říká, abychom za ním přišli s tím,
co nás tíží. Co všechno to je? Nejenom to, že když za ním přijdu, když mám moc
práce a už to nezvládám. Může to být opravdu všechno těžké v našem životě –
třeba když jste nemocné a nemůžete ven, nebo když dostanete ve škole špatnou
známku. A může to být dokonce i náš hřích, to špatné, co jsme udělali – protože
to nás možná tíží nejvíc.
Milí bratři a sestry,
V dnešních liturgických čteních se mimo
jiné hovoří o pokoji, o míru, a to je téma velmi aktuální. První čtení
z knihy proroka Zachariáše, proroctví o příjezdu krále, není jen
předpovědí Ježíšova slavného vjezdu do Jeruzaléma, ale v obecnější rovině
je vlastně vizí jakési mírové manifestace –lépe řečeno protipólem toho, co bylo
u civilizací starověkého Středomoří nejsilnějším symbolem války-triumfální
průvod vítězného krále na koni, obklopeného vojskem, do svého domovského města.
Zachariášův král však nejede na koni, ale na oslátku. Další Zachariášovy výroky
pak toto poselství podtrhují: Zničí válečné vozy z Efraima, válečné oře
z Jeruzaléma, zlomen bude bitevní luk. Národům ohlásí pokoj. Jména
Efraim a Jeruzalém napovídají, že nejde o zničení nepřátel, ale odzbrojení ve
svých vlastních řadách. Zachariášův král je tedy králem pokoje, králem míru.
Ježíš pak v evangeliu toto poselství o
vnějším míru mezi národy převádí do vnitřní roviny: Kdo k němu přijde
s čímkoli, nalezne pro svoji duši odpočinek, tedy pokoj. Narážíme zde na
známou pravdu, že jakýkoli vnější konflikt mezi lidmi, počínaje drobnou hádkou
a konče ozbrojeným přepadením druhého státu, má vždy vnitřní původ
v lidském srdci: v nepokoji a v nesmíření, v různých našich
vnitřních napětích, v nepřijetí druhého v jeho jinakosti,
v touze mít to, co má druhý a já nikoli, v touze druhého ovládat a
mít nad ním kontrolu. Toto vše, co je v našem srdci, může být právě ono
obtížení, o kterém hovoří Ježíš. Nemůžeme si to nechat pro sebe, neboť to by
zákonitě vedlo k tomu, že vnitřní konflikt by se brzo projevil ve vnějším.
Máme s tím vším k Ježíši přijít a odevzdat mu to, a pak nalezneme pro
naše duše mír.
Svatý Pavel v listě Římanům pak užívá svůj často
zmiňovaný protiklad mezi životem ‚podle těla‘ a podle Ducha svatého, a i zde se
implicitně vyskytuje téma míru. Stejný protiklad najdeme například na známém
místě v listě Galaťanům, kde se uvádí katalog ‚skutků těla‘ a na druhé
straně výčet ‚ovoce Ducha‘: skutky těla jsou, mimo jiné, rozbroje, hádky,
žárlivost, rozpory, rozkoly, závist a podobné věci, zatímco jejich protipól,
ovoce Ducha, je pokoj, trpělivost, laskavost, dobrota. Stejně jako Ježíš, i
Pavel nám připomíná, že vnější mír a dobré vztahy mezi lidmi začínají uvnitř,
v srdci každého jednotlivce. Pokud si necháme Duchem svatým naše srdce
uzdravit, budou uzdraveny i naše vztahy a mír bude možný.
Žádné komentáře:
Okomentovat