30. neděle v mezidobí C 2016
1. ČTENÍ Sir 35,15b-17.20-22a (řec. 12-14.16-18)
Čtení z knihy Sirachovcovy.
Čtení z knihy Sirachovcovy.
Protože Pán je spravedlivý Bůh, nestraní nikomu.
Není na straně proti chudákovi a vyslyší modlitbu utištěného. Nepohrdne sirotkovou prosbou ani vdovou, když vylévá svou stížnost. Tíseň utlačeného se skončí, křik ubohého se utiší.
Modlitba chudého proniká oblaka a nezastaví se, dokud tam nedojde. Nevzdálí se, dokud Nejvyšší nezakročí, nerozsoudí spravedlivě a neobnoví právo.
Žl 34 (33),2-3.17-18.19+23 Odp.: 7a
Odp.: Hle, ubožák zavolal, a Hospodin slyšel.
Ustavičně chci velebit Hospodina, vždy bude v mých ústech jeho chvála. V Hospodinu nechť se chlubí moje duše, ať to slyší pokorní a radují se.
Odp.
Hospodinův hněv stíhá ty, kdo páchají zlo, aby vyhladil ze země vzpomínku na ně. Spravedliví volali, a Hospodin slyšel, vysvobodil je z každé jejich tísně.
Odp.
Blízko je Hospodin těm, kdo mají zkroušené srdce, na duchu zlomené zachraňuje. Hospodin zachraňuje duše svých služebníků, nebudou pykat, kdo se k němu utíkají.
Odp.
2. ČTENÍ 2 Tim 4,6-8.16-18
Čtení z druhého listu svatého apoštola Pavla Timotejovi.
Milovaný!
Já už mám prolít v oběť svou krev, chvíle, kdy mám odejít, je tady. Dobrý boj jsem bojoval, svůj běh jsem skončil, víru jsem uchoval. Teď mě už jen čeká věnec spravedlnosti, který mi v onen den předá Pán, spravedlivý soudce. A nejen mně; stejně tak i všem, kdo s láskou čekají na jeho příchod.
Při mé první obhajobě nikdo se mě nezastal, všichni mě opustili. Kéž je jim to odpuštěno! Avšak Pán stál při mně a dal mi sílu, abych plně hlásal evangelium a aby ho slyšeli lidé ze všech národů. A tak jsem byl vysvobozen ze lví tlamy.
Pán mě vysvobodí ode všeho zlého a zachrání pro své nebeské království. Jemu buď sláva na věčné věky! Amen.
EVANGELIUM Lk 18,9-14
Není na straně proti chudákovi a vyslyší modlitbu utištěného. Nepohrdne sirotkovou prosbou ani vdovou, když vylévá svou stížnost. Tíseň utlačeného se skončí, křik ubohého se utiší.
Modlitba chudého proniká oblaka a nezastaví se, dokud tam nedojde. Nevzdálí se, dokud Nejvyšší nezakročí, nerozsoudí spravedlivě a neobnoví právo.
Žl 34 (33),2-3.17-18.19+23 Odp.: 7a
Odp.: Hle, ubožák zavolal, a Hospodin slyšel.
Ustavičně chci velebit Hospodina, vždy bude v mých ústech jeho chvála. V Hospodinu nechť se chlubí moje duše, ať to slyší pokorní a radují se.
Odp.
Hospodinův hněv stíhá ty, kdo páchají zlo, aby vyhladil ze země vzpomínku na ně. Spravedliví volali, a Hospodin slyšel, vysvobodil je z každé jejich tísně.
Odp.
Blízko je Hospodin těm, kdo mají zkroušené srdce, na duchu zlomené zachraňuje. Hospodin zachraňuje duše svých služebníků, nebudou pykat, kdo se k němu utíkají.
Odp.
2. ČTENÍ 2 Tim 4,6-8.16-18
Čtení z druhého listu svatého apoštola Pavla Timotejovi.
Milovaný!
Já už mám prolít v oběť svou krev, chvíle, kdy mám odejít, je tady. Dobrý boj jsem bojoval, svůj běh jsem skončil, víru jsem uchoval. Teď mě už jen čeká věnec spravedlnosti, který mi v onen den předá Pán, spravedlivý soudce. A nejen mně; stejně tak i všem, kdo s láskou čekají na jeho příchod.
Při mé první obhajobě nikdo se mě nezastal, všichni mě opustili. Kéž je jim to odpuštěno! Avšak Pán stál při mně a dal mi sílu, abych plně hlásal evangelium a aby ho slyšeli lidé ze všech národů. A tak jsem byl vysvobozen ze lví tlamy.
Pán mě vysvobodí ode všeho zlého a zachrání pro své nebeské království. Jemu buď sláva na věčné věky! Amen.
EVANGELIUM Lk 18,9-14
Slova
svátého evangelia podle Lukáše.
Některým lidem, kteří si na sobě zakládali, že jsou spravedliví, a ostatními pohrdali, řekl Ježíš toto podobenství: "Dva lidé šli do chrámu, aby se modlili, jeden byl farizeus a druhý celník.
Farizeus se postavil a modlil se v duchu takto: 'Bože, děkuji ti, že nejsem jako ostatní lidé: lupiči, podvodníci, cizoložníci nebo i jako tamhleten celník. Postím se dvakrát za týden, odvádím desátky ze všech svých příjmů.' Celník však zůstal stát vzadu a neodvažoval se ani pozdvihnout oči k nebi, ale bil se v prsa a říkal: 'Bože, bud' milostiv mně hříšnému.'
Říkám vám: Celník se vrátil domů ospravedlněn, ne však farizeus. Neboť každý, kdo se povyšuje, bude ponížen, a kdo se ponižuje, bude povýšen."
Některým lidem, kteří si na sobě zakládali, že jsou spravedliví, a ostatními pohrdali, řekl Ježíš toto podobenství: "Dva lidé šli do chrámu, aby se modlili, jeden byl farizeus a druhý celník.
Farizeus se postavil a modlil se v duchu takto: 'Bože, děkuji ti, že nejsem jako ostatní lidé: lupiči, podvodníci, cizoložníci nebo i jako tamhleten celník. Postím se dvakrát za týden, odvádím desátky ze všech svých příjmů.' Celník však zůstal stát vzadu a neodvažoval se ani pozdvihnout oči k nebi, ale bil se v prsa a říkal: 'Bože, bud' milostiv mně hříšnému.'
Říkám vám: Celník se vrátil domů ospravedlněn, ne však farizeus. Neboť každý, kdo se povyšuje, bude ponížen, a kdo se ponižuje, bude povýšen."
-----------------------------------------------------------------------------------------------------------------
dnešní tři čtení nám staví před oči tři životní situace lidské krajní nouze; každá z nich je přitom trochu odlišná. V prvním čtení jde o situaci člověka ekonomicky a sociálně vyloučeného, situaci popsanou slovy chudák, sirotek a vdova. Druhá je situace svatého Pavla, který jde vstříc smrti, a který, jak píše ‚byl opuštěn všemi, mimo Pána, který při něm věrně stojí‘. A třetí je situace celníka, který je, řekli bychom, chudý v morálním smyslu, neboť způsob jeho života je z podstaty hříšný.
Tyto
tři situace mají jedno společné - nemají lidské východisko, jsou to slepé
uličky života, ze kterých není jiného úniku, nežli úpěnlivé volání k Bohu.
A zamyslíme-li se nad nimi blíže, pak je svým způsobem ona třetí – ta celníkova
– nejbezvýchodnější, neboť se může cítit opuštěn nejen od lidí, ale i od Hospodina samotného. Chudý, sirotek a vdova
z prvního čtení mají při svém zoufalém volání k Bohu alespoň jistotu,
že Bůh je jim blízko – Boží blízkost a přízeň vůči anawim, starozákonním
chudým, je jedním z ústředních témat Starého Zákona. I svatý Pavel ví, že
ho po smrti čeká ‚věnec spravedlnosti, neboť dobrý boj bojoval a víru
zachoval‘. Ví jistě, že ten, jemuž celý život s takovým nasazením sloužil,
mu vyjde vstříc a vezme ho k sobě. Je sice zcela opuštěn lidmi, ale nikoli
Pánem. Celník z Ježíšova podobenství si však musí připadat opuštěný a
prokletý jak lidmi, tak Bohem. Podle
všech měřítek Mojžíšova Zákona je od Boha vzdálen, neboť je permanentně
kulticky nečistý. Vyhledal jsem si v jednom teologickém slovníku heslo
celník a dočetl jsem se tam, že vybírání daně - ať už to bylo pro Římany či pro
někoho jiného - bylo v Ježíšově době kladeno na stejnou úroveň
s přísně zapovězenou modloslužbou a že každý, kdo by s celníkem třeba
jen seděl u stolu, se rituálně znečistil. Celníci byli tedy v tomto smyslu
na tom stejně jako malomocní.
Celníkova
modlitba, a snad i jeho přítomnost v chrámu, je vlastně paradoxní úkon - podle
všeho, co musel vědět ze Starého Zákona, byla jeho modlitba modlitbou nečistých
rtů, a jako taková nemohla tedy být absolutně vyslyšena. On se ale přesto
modlí, protože nemá jiné východisko. Jeho nouze v něm musela vykřesat
jiskřičku naděje, že Hospodin se i tak přece jen může smilovat, že je snad
nějak milosrdnější, než ho popisují svatá Písma. A Ježíš na konci svého
podobenství tuto celníkovu intuici potvrzuje - vlastně ho vyprávěl proto, aby
toto nečekané Boží milosrdenství vyšlo najevo, jako je tomu na mnoha jiných
místech u Lukáše.
Svatý
otec František stejnou pravdu vyjádřil při kázání o velikonoční vigilii v roce
2013. Neexistují situace, říká, které by Bůh nemohl změnit, a není
hřích, který by nemohl odpustit, pokud se mu otevřeme. Ze všeho existuje u
Boha východisko, všechno je řešitelné. Jedinou a postačující podmínkou je jen
to, abychom se mu opravdu zcela a bezvýhradně otevřeli - se vším, co je
v naší situaci bezvýchodné, se vším, co je v nás zlé a neuspořádané.
Často
se za některé věci stydíme tak hluboce, nebo jsme na ně už tak rezignovali, že
máme pocit, že s tímhle přece nemůžeme Pána obtěžovat. Jenže kdyby takto
přemýšlel náš celník, nikdy by si nemohl troufnout ani přijít do chrámu. Pak by
nám nezbylo než si naše temnoty nechat pro sebe, a tak se jimi nechat postupně
pohltit a zničit. Ježíš vzal na sebe naše lidství se vším všudy, a nic lidského
mu není cizí - bere na sebe náš hřích, bolest a smrt, aby je zničil, a bere na
sebe naše lidství, aby je obnovil a posvětil. Nebojme se mu tedy zcela odevzdat
se vším, co jsme a co máme, i s tím těžkým a bezvýchodným. Je to jediný
správný způsob, jak začít náš život měnit k lepšímu, jak začít přecházet
ze smrti k životu.
Žádné komentáře:
Okomentovat