29. neděle v mezidobí C 2016
1. ČTENÍ Ex 17,8-13
Čtení z druhé knihy Mojžíšovy.
Amalečané přitáhli a bojovali s Izraelem v Refidim. Mojžíš řekl Jozuovi: "Vyber si muže a zítra vyjdi bojovat s Amalečany, já se zatím postavím na vrchol pahorku s Boží holí v ruce." Jozue vykonal, co mu rozkázal Mojžíš, a bojoval s Amalečany. Mojžíš, Árón a Chur však vystoupili na vrchol pahorku.
Když Mojžíš měl zdvižené ruce, vítězili Izraelité. Když ruce spouštěl, vítězili Amalečané. Ruce Mojžíšovy se však unavily; vzali tedy kámen, položili pod něho a on se na něj posadil. Árón a Chur podpírali jeho ruce, každý z jedné strany, takže jeho ruce zůstaly pevné až do západu slunce. Jozue porazil ostřím meče Amalečany a jejich válečné sbory.
Žl 121 (120),1-2.3-4.5-6.7-8 Odp.: srv.2
Odp.: Pomoc nám přijde od Hospodina, který učinil nebe i zemí.
Zvedám své oči k horám. Odkud mi přijde pomoc? Pomoc mi přijde od Hospodina, který učinil nebe i zemi.
Odp.
Nedopustí, aby se tvá noha zvrtla, nebude dřímat tvůj strážce. Ano, nebude dřímat a spát Izraelův strážce.
Odp.
Hospodin tě střeží, Hospodin je tvým ochráncem po tvé pravici. Za dne ti slunce neublíží, ani měsíc v noci.
Odp.
Hospodin tě bude střežit ode všeho zlého, střežit bude tvou duši. Hospodin bude střežit tvůj odchod i příchod nyní i navěky.
Odp.
2. ČTENÍ 2 Tim 3,14-4,2
Čtení z druhého listu svatého apoštola Pavla Timotejovi.
Milovaný!
Drž se toho, čemu ses naučil a co jsi přijal jako jisté. Víš přece, od koho ses tomu naučil! Od dětství znáš svatá Písma; ta tě mohou naučit moudrosti, abys dosáhl spásy vírou v Krista Ježíše. Všechno, co je v nich napsáno, je vdechnuto Bohem a hodí se k poučování, k usvědčování, k napravování a výchově ve spravedlnosti. Tak je potom Boží člověk dokonalý, důkladně vyzbrojený pro každé dobré dílo.
Zapřísahám tě před Bohem a před Kristem Ježíšem, který bude soudit živé i mrtvé, (zapřísahám tě) při jeho slavném příchodu a království: Hlásej slovo! Přicházej s ním, ať je to vhod či nevhod, usvědčuj, zakazuj, povzbuzuj s všestrannou trpělivostí a znalostí nauky.
EVANGELIUM Lk 18,1-8
Slova svatého evangelia podle Lukáše.
Ježíš vypravoval svým učedníkům podobenství, že je třeba stále se modlit a neochabovat: "V jednom městě byl soudce, Boha se nebál a na lidi nedal.
Byla v tom městě i vdova, chodila k němu a říkala: 'Zastaň se mě proti mému odpůrci!' Ale on dlouhou dobu nechtěl. Potom si však řekl: 'I když se Boha nebojím a na lidi nedám, přece se té vdovy zastanu, protože mě obtěžuje; jinak mě bude ustavičně trápit.' "
A Pán řekl: "Slyšte, co říká ten nespravedlivý soudce! A Bůh by se nezastal svých vyvolených, kteří k němu volají ve dne v noci, a nechal by je dlouho čekat?
Říkám vám, že se jich rychle zastane! Ale nalezne Syn člověka na zemi víru, až přijde?"
-------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
Milí bratři a sestry
Společným jmenovatelem
dnešních čtení je trpělivost a vytrvalost - nejen v modlitbě, ale i
v hlásání Božího slova, o kterém je řeč v listu Timoteovi. Avšak tuto
trpělivost a vytrvalost nám dnešní Boží slovo vykresluje v téměř extrémní
formě – jako něco, co se podobá úpornosti, prosazení si svého za každou cenu.
Svatý Pavel říká Timoteovi, že má hlásat Slovo vhod či nevhod. A v evangeliu je nám dávána za vzor
vdova, která tak dlouho otravuje soudce, až ho unaví a on jí vyhoví, jen aby už
měl svatý pokoj- i když, jak vyplývá z textu, ‚Boha se nebál a na lidi
nedbal‘ takže musel být v tomto smyslu dosti ‚splachovací‘, a úpornost
vdovy musela být tedy enormní.
Pro některé lidské
povahy je toto slovo jistě tvrdá řeč. Je-li někdo například introvertní
melancholik, dělá mu nesnesitelné těžkosti rušit druhému člověku jeho
kruhy-právě proto, že ví, jak bolestivé je, když mu někdo ruší jeho vlastní. Je
mu nesnesitelně trapné někoho takto obtěžovat, být takto úporný, aby dosáhl
svého. A jistě by někdo také mohl namítnout, že takové prosazování si svého je
bytostně nekřesťanské, neboť zavání egoismem a vyvolává podezření, že sebe
miluji mnohem víc než bližního svého.
Jenže ona úpornost, o
které dnešní Boží slovo hovoří, se netýká lidských zájmů, ale božských
skutečností. Vposledku jde o spásu světa a člověka, a to není banalita, ale cíl
naší existence. Ve všech třech čteních se nakonec jedná o to, aby se stala Boží
vůle – aby mohl lid Izraele dojít do zaslíbené země, aby bylo hlásáno Slovo, a
nakonec aby se Bůh ‚zastal svých vyvolených‘-neboť mimo vytrvalosti
v modlitbě je také potřeba, abychom se modlili o správně věci, tedy
zejména o příchod Božího království.
Poslední Ježíšova věta
z dnešního evangelia je tázací ‚Nalezne Syn člověka na zemi víru, až
přijde?‘ Je to vlastně povzbuzení k takové vytrvalosti, povzbuzení,
abychom to nevzdávali, i když příliš nevidíme výsledky. To, že by Syn člověka
nemusel najít na zemi víru, totiž reálně hrozí. Často můžeme mít jako církev i
jako jednotliví křesťané pocit, že už jsme tak unavení, že dál to prostě
nejde-že přestáváme být schopni žít křesťansky v nekřesťanském
prostředí. Že si neseme na bedrech
příliš velkou zátěž z minulosti, která hází našemu svědectví klacky pod
nohy. Že se stáváme většině lidí nesrozumitelnými, jako bychom oni a my žili
v úplně odlišném vesmíru. Můžeme prožívat silné pokušení se prostě
přizpůsobit, neboť bychom jistě měli pohodlnější život, a nechat si svoji víru
pro sebe, jen pro naši vnitřní útěchu v těžkostech a vědomí smysluplnosti
života. Pokud bychom ale tomuto pokušení podlehli, naše křesťanství by de
facto zemřelo, přestalo by být solí země a světlem světa. Pak by Ježíš
skutečně ‚nenalezl na zemi víru, až přijde‘. A souvislost s vytrvalou
modlitbou je zde více než jasná-zcela platí padesát let starý výrok Karla
Rahnera o křesťanu 21. století, který bude buď mystik, nebo žádný nebude. Pokud
budeme v modlitbě vytrvalí a trpěliví, bude plamen naší víry mít
z čeho hořet, budeme žít z nitra a vůči vnějším věcem budeme
svobodní.
Žádné komentáře:
Okomentovat