4. neděle
adventní C 2024
1. ČTENÍ Mich 5,1-4a
Čtení z knihy proroka Micheáše.
Toto praví Hospodin:
„A ty Betléme Efratský, maličký jsi mezi judskými městy, z
tebe mi vyjde ten, který bude vládcem v Izraeli, jeho původ je od pradávna, od věčnosti.
Proto je Hospodin opustí až do doby, kdy rodička porodí; potom se zbytek jeho
bratrů vrátí k izraelským synům. Bude stát a pást v Hospodinově sile, ve
velebnosti jména Hospodina, svého Boha, oni pak budou požívat míru, neboť jeho
moc se rozšíří až do končin země. On sám pak bude pokojem.“
Žl 80(79),2ac+3b.15-16.18-19 Odp.: 4
Odp.: Pane, Bože, obnov nás, rozjasni svou tvář, a budeme spaseni.
Slyš, Izraelův pastýři, skvěj se září, ty, který trůníš nad cheruby, probuď
svou sílu a přijď' nás zachránit!
Odp.
Bože zástupů, vrať se, shlédni z nebe a podívej se, pečuj a tuto révu!
Ochraňuj, co tvá pravice zasadila, výhonek, který sis vypěstoval!
Odp.
Ať je tvá ruka nad mužem po tvé pravici, nad člověkem, kterého sis vychoval. Už
od tebe neustoupíme, zachovej nás naživu, a budeme velebit tvé jméno.
Odp.
2. ČTENÍ Žd 10,5-10
Čtení z listu Židům.
Bratři a sestry!
Když Kristus přicházel na svět, řekl: „Oběti krvavé ani
nekrvavé jsi nechtěl, ale připravil jsi mi tělo. V celopalech a v obětech za hřích jsi neměl zálibu. Proto jsem řekl: Tady jsem, abych plnil, Bože, tvou
vůli, jak je to o mně psáno ve svitku knihy.“ Po prvních slovech: „Oběti krvavé
ani nekrvavé, celopaly ani oběti za hřích jsi nechtěl a neměl jsi v nich
zálibu,“ - a přece to všechno se obětuje podle Zákona - hned dodává: „Tady
jsem, abych plnil tvou vůli.“ To první ruší, aby ustanovil to druhé. A touto
„vůli“ jsme posvěceni obětováním těla Ježíše Krista jednou provždy.
EVANGELIUM Lk 1,39-45
Slova svatého evangelia podle Lukáše.
V těch dnech se Maria vydala
na cestu a spěchala do jednoho judského města v horách. Vešla do Zachariášova
domu a pozdravila Alžbětu.
Jakmile Alžběta uslyšela Mariin pozdrav, dítě se radostně
pohnulo v jejím lůně. Alžběta byla naplněna Duchem svatým a zvolala mocným
hlasem: „Požehnaná jsi mezi ženami a požehnaný plod života tvého! Jak jsem si
zasloužila, že matka mého Pána přišla ke mně? Vždyť jakmile zazněl tvůj pozdrav
v mých uších, dítě se radostně pohnulo v mém lůně. Blahoslavená, která jsi
uvěřila, že se splní to, co ti bylo řečeno od Pána!“
___________________________________________________________________
Slůvko pro děti:
Milé děti,
Prorok Micheáš v prvním
čtení předpovídá, že Spasitel se narodí v Betlémě. Říká: Ty,
Betléme, jsi mezi judskými městy sice maličký, ale přesto z Tebe vzejde
velký a mocný vladař, a za jeho vlády bude dobře, protože všichni budou spolu
žít v míru.
Za dva dny oslavíme příchod
Pána Ježíše jako maličkého chudého dítěte do malé stáje na kraji malého
městečka Betléma. Jsme zvyklí na to, že když někdo vládne, tak je mocný a
většinou bydlí v nějakém paláci v hlavním městě. Ale ten největší
Vládce je zároveň jakoby nejmenší – aby bylo všem úplně jasné, že on nevládne žádnou
jinou mocí než mocí své lásky.
Milí bratři a sestry,
Alžběta při své chvále Matky Boží používá dvě slova,
která se při povrchním pohledu zdají mít podobný význam: Nejprve Požehnaná tys
mezi ženami, a poté Blahoslavená, která jsi uvěřila. V řeckém originále
jde o přídavná jména eulogéméne (odpovídající latinskému benedicta)
a makaría (latinsky beata). To první by se dalo doslova
přeložit jako ta, nad kterou bylo proneseno dobré slovo, to druhé
znamená šťastná nebo blažená.
To první tedy vyjadřuje výjimečné Boží obdarování a
Boží milost, kterou byla Maria zahrnuta. Je to přesně to, co Maria vzápětí vyzpívá
jako odpověď na Alžbětin pozdrav: Učinil mi veliké věci ten, který je mocný.
To druhé se týká samotné Marie a její víry. Maria - v holé víře, bez
jakýchkoli kalkulů a lidských jistot - odpovídá kladně na Boží pozvání být matkou
jeho Syna.
Možná nám, moderním lidem, přijde tato Mariina víra až
bláznivá a její rychlé rozhodnutí trochu nezodpovědné. Jsme zvyklí každé své
životní rozhodnutí (včetně oněch méně závažných) pečlivě zvážit, zpravidla se
na takový krok důkladně a dlouho připravujeme studiem nebo jinou formací. Snažíme
se poznat sebe samé a to, zda je pro nás něco takového vhodné. Bereme v potaz
všechna možná pro a proti, a někdy je vážíme jak na lékárnických vahách - v úzkosti,
jestli si náhodou zvažovaným životním krokem nějak nezkomplikujeme život, který
je krátký a my v něm přece musíme být za každou cenu šťastní a spokojení. Máme
k dispozici moderní psychologii, v církvi duchovní rozlišování a
duchovní doprovázení, můžeme využít služeb různých vztahových a mentálních
koučů, máme supervizi a já nevím co ještě. Jenže stejně - poslední krok k rozhodnutí
musíme stejně udělat v holé víře a důvěře. Musíme jej učinit v holém spolehnutí
se na to, že - pokud naše rozhodování bylo zodpovědné a vede směrem k dobru
a lásce - nás Pán povede, půjde touto cestou s námi, bude nám pomáhat a
daruje nám všechny potřebné dary.
Maria je požehnaná kvůli Bohu - proto, že si ji vyvolil
a zahrnul ji mimořádnou milostí. Ale blahoslavená je kvůli sobě samé a své víře,
se kterou dokázala říci Bohu své ano. Pomyslíme-li na její pozemský život, pak
podle lidských měřítek nebyl vůbec snadný, klidný ani přímočarý. Maria se svým
neobyčejným synem zažila mnoho trápení a těžkostí. Ale přesto ji Alžběta nazývá
blahoslavenou, tedy šťastnou - protože Maria uvěřila, že se na ní všechna Boží zaslíbení opravdu splní.
Žádné komentáře:
Okomentovat