sobota 21. ledna 2023

 

3. neděle v mezidobí A 2023



1. ČTENÍ Iz 8, 23b-9, 3

Čtení z knihy proroka Izaiáše.

    V první době ponížil Hospodin zemi Zabulon a zemi Neftali, v poslední době však oslaví Mořskou cestu, kraj za Jordánem, Galileu pohanů.
    Lid, který chodil ve tmě, vidí veliké světlo, obyvatelům temné země vzchází světlo. Dáváš mnoho jásotu, zvětšuješ radost; veselí se před tebou, jako se jásá o žních, jako plesají ti, kdo se dělí o kořist.
    Neboť jařmo, které ho tížilo, hůl na jeho šíji a bodec jeho otrokáře jsi zlomil jako za midjanských dnů.




Žl 27 (26), 1. 4. 13-14 Odp.: 1a
Odp.: Hospodin je mé světlo a má spása.

Hospodin je mé světlo a má spása, koho bych se bál? Hospodin je záštita mého života, před kým bych se třásl?
Odp.
Jedno od Hospodina žádám a po tom toužím: abych směl přebývat v Hospodinově domě po všechny dny svého života, abych požíval Hospodinovy něhy a patřil na jeho chrám.
Odp.
Věřím, že uvidím blaho od Hospodina v zemi živých! Důvěřuj v Hospodina, bud' silný, ať se vzmuží tvé srdce, doufej v Hospodina!
Odp.




2. ČTENÍ 1 Kor 1, 10-13. 17

Čtení z prvního listu svatého apoštola Pavla Korinťanům.

    Napomínám vás, bratři, jménem našeho Pána Ježíše Krista:
Buďte všichni zajedno a ať nejsou mezi vámi roztržky. Stejně usuzujte a stejně smýšlejte.
    Lidé z Chloina domu mi totiž o vás oznámili, moji bratři, že se mezi sebou hádáte. Mluvím o tom, že každý z vás říká (něco jiného) : "Já držím s Pavlem!", "já zase s Apollem!", "a já s Petrem!", "já s Kristem!"
    Je Kristus rozdělen? Copak byl za vás ukřižován Pavel? Nebo jste byli ve jménu Pavlově pokřtěni?
    Neposlal mě totiž Kristus křtít, ale kázat radostnou zvěst, a to ne nějakou slovní moudrostí, aby Kristův kříž nebyl zbaven působivosti.



EVANGELIUM Mt 4,12-23

Slova svatého evangelia podle Matouše.

    Když Ježíš uslyšel, že byl Jan (Křtitel) uvězněn, odebral se do Galileje. Opustil Nazaret, šel a usadil se v Kafarnau při moři v území Zabulonově a Neftalimově, aby se naplnilo, co bylo řečeno ústy proroka Izaiáše:
    'Země Zabulonova a země Neftalimova, u moře, za Jordánem, Galilea pohanská, lid, který žil v temnotě, uviděl veliké světlo; světlo vzešlo těm, kdo sídlili v krajině stínu smrti.'
    Od té doby začal Ježíš hlásat: "Obraťte se, neboť se přiblížilo nebeské království."
    Když se ubíral podél Galilejského moře, uviděl dva bratry, Šimona, zvaného Petr, a jeho bratra Ondřeje, jak vrhají síť do moře; byli totiž rybáři. Řekl jim: "Pojďte za mnou a udělám z vás rybáře lidí." Oni hned nechali sítě a následovali ho.
    A jak šel odtamtud dál, uviděl jiné dva bratry, Zebedeova syna Jakuba a jeho bratra Jana, jak na lodi se svým otcem Zebedeem spravují sítě. A povolal je. Oni hned nechali loď i otce a následovali ho.
    Ježíš pak chodil po celé Galileji, učil v jejich synagógách, hlásal evangelium o (Božím) království a uzdravoval mezi lidem každou nemoc a každou chorobu.                      ________________________________________________________________

Slůvko pro děti:

Milé děti,

Svatý Pavel ve druhém čtení napomíná křesťany v městě Korintě, aby se spolu nehádali. Moc dobře to známe; vy malí i my velcí: utvoříme nějakou partu kamarádů a začneme se hádat nebo přímo bojovat s nějakou jinou partou, protože ti druzí jsou jiní než my – a tak jsou tedy hloupí nebo špatní. Pamatuji si na jednu už hodně starou písničku od brněnského písničkáře Slávka Janouška o dětských partách na sídlišti: Hele, to se musíš vyjádřit, s kým vlastně seš, jestli s Nováčkem, anebo se Škardou, a jestli s žádným, po papuli dostaneš, pic ho na smeťáku, počítej s pěknou petardou.

Svatý Pavel říká, že my křesťané nemáme být s Nováčkem, nebo se Škardou. Jsme totiž všichni v partě s Pánem Ježíšem.

 

Milí bratři a sestry,

V úvodu dnešního evangelia jsme slyšeli tato slova: Když Ježíš uslyšel, že byl Jan (Křtitel) uvězněn, odebral se do Galileje. Opustil Nazaret, šel a usadil se v KafarnauOd té doby začal Ježíš hlásat: "Obraťte se, neboť se přiblížilo nebeské království."

Můžeme si na chvíli připomenout, co předcházelo: Ještě v době Ježíšova skrytého života vystupuje Jan Křtitel a káže přesně totéž, co po něm Ježíš v dnešním evangeliu. Obraťte se, neboť se přiblížilo Boží království. Toto kázání v sobě nese jednak radost a naději – neboť je to kázání evangelia, radostné zvěsti – ale zároveň i nárok na ty, kdo je slyší. Boží království – spása zaslíbená proroky, na kterou čekaly generace lidu Izraele – je už blízko. V dnešních čteních je to vyjádřeno obrazy světla, které svítí v temnotě. Nárok je ono Obraťte se.  Jan Křtitel říká, že kdo chce mít na přicházejícím Božím království podíl a vstoupit do něj, musí napravit svůj život, musí uznat své předchozí špatné skutky a snažit se o dobro.

Právě to, že Janovo kázání obsahuje výzvu k obrácení, nakonec vede k jeho zatčení. Dočteme se o tom o deset kapitol dále, než je dnešní úryvek evangelia: údělný kníže Herodes dal Jana zatknout a uvěznit kvůli Herodiadě, manželce svého bratra Filipa, neboť Jan mu vytýkal: není Ti dovoleno, abys ji měl za ženu!  Jan se nebojí říkat pravdu ani Herodovi, který má světskou moc – a Herodes, jako majitel této světské moci, se zachová podle očekávání: jako někdo, kdo si myslí, že má-li moc, může všechno. Jana nechává nejprve jen uvěznit, i když by ho rád připravil o život – snad proto, že je v něm ještě špetka svědomí, ale možná spíš ze zbabělosti, proto, že se bál lidu, který Jana pokládal za proroka. Jenže po intrice Herodiady a její dcery Salome stejně Jana připraví o život. Možná se v tu chvíli bláhově domnívá, že když zlikvidoval hlasatele příchodu Božího království, zlikvidoval i tento příchod samotný.

Jenže Janovo zatčení vede k tomu, že příchod Božího království se jen uspíší. Ježíš hned opouští svůj skrytý život v Nazaretě a začíná své veřejné působení. Slovo přebírá štafetu od hlasu; Ten, jenž ve své osobě představuje Boží království navazuje na toho, kdo byl jen jeho ohlašovatelem. A Ježíšovo kázání je mnohem silnější než Janovo, protože je doprovázeno jeho mocnými skutky.

Myslím, že právě v těchto dnech, na pozadí událostí u nás i ve světě, je poselství dnešního evangelia velmi aktuální. Můžeme mít pocit, že přicházení Božího království lásky, spravedlnosti, pravdy a pokoje nemá šanci, protože proti němu stojí arogance těch, kteří jej chtějí zastavit silou své světské moci. Proto také o moc usilují, chtějí ji za každou cenu koncentrovat do svých rukou, aby si mohli žít podle svého, aby nemuseli přemýšlet o tom, zda náhodou nežijí ve lži a nepravosti.

Herodes však zatčením a pozdější likvidací Jana ničeho nedosáhne. Právě naopak, paradoxně způsobí, že Boží království v Ježíšově osobě přichází možná rychleji, než kdyby Jana nechal na svobodě.

Žádné komentáře:

Okomentovat