Slavnost posvěcení kostela sv. Bartoloměje, 25.8.2019
1. čtení: Ez 47,
1-2.8-9.12
Čtení z knihy
proroka Ezechiele.
Potom mě (anděl) zavedl zpět ke vchodu do chrámu, a hle – pod
chrámovým prahem prýštila voda směrem na východ – na východ totiž bylo chrámové
průčelí – voda stékala pravou chrámovou stranou na jih od oltáře. Pak mě
vyvedl severní branou a venku mě vedl až k vnější bráně směřující na východ, a
hle – voda vytékala z jižní strany. Řekl mi: „Tato voda, která vytéká do
východní krajiny, stéká do pouště a končí v moři ve slaných vodách a jeho voda
je tím uzdravena. Kamkoli se řeka dostane, oživnou všichni živočichové,
kteří se v ní hemží; velmi mnoho ryb bude tam, kam se dostane tato voda, a vše
se uzdraví. Nad řekou pak, na jejím břehu z obou stran vzroste
všeliké ovocné stromoví; neopadne jeho listí, nepřestane jeho ovoce; každý
měsíc ponese čerstvé plody, neboť jeho voda bude vytékat ze svatyně: jeho ovoce
bude pokrmem, lékem jeho listí.
Žalm 46:
Bůh je naše útočiště a síla,
osvědčil se jako nejlepší pomocník v nouzi.
Proto se nebojíme, i kdyby se
kácela země, i kdyby se hory řítily do hlubin moře.
Ať se bouří moře, pění jeho vody, ať se třesou hory, když se moře
vzdouvá, s námi je Hospodin zástupů, Bůh Jakubův je naší tvrzí.
Proudy bystřin jsou k radosti Božímu městu, přesvatému stánku
Nejvyššího,
Bůh je v jeho středu, nepohne se, od časného jitra ho Bůh
bude chránit.
Národy se bouřily, říše se bortily; tu zahřměl svým hlasem, země
se rozplynula.
S námi je Hospodin zástupů, Bůh Jakubův je naší tvrzí.
Pojďte, pozorujte Boží skutky, které učinil k úžasu země.
Zamezuje války až po samé
hranice světa, láme luky, přeráží oštěpy, a štíty pálí ohněm.
Přestaňte a uznejte, že já
jsem Bůh, převyšuji národy, převyšuji svět.
S námi je Hospodin
zástupů, Bůh Jakubův je naší tvrzí.
2. čtení: Ef 2,19-22
Čtení z listu svatého apoštola Pavla Efezanům.
Bratři a sestry!
Už nejste cizinci a přistěhovalci, ale spoluobčané ostatních
křesťanů a členové Boží rodiny. Jste jako budova: jejími základy jsou
apoštolové a kazatelé mluvící pod vlivem vnuknutí a Kristus Ježíš je nárožní
kvádr. V něm je celá stavba spojena a vyrůstá ve svatý chrám v Pánu. V něm i vy
jste budováni působením Ducha v Boží příbytek.
Evangelium: Jn 4,19
-24
Slova svatého evangelia podle Jana.
Samařská žena řekla Ježíšovi: „Pane, vidím, že jsi prorok! Naši
předkové uctívali Boha tady na té hoře, a vy říkáte: (Jen) v Jeruzalémě je to
místo, kde se má Bůh uctívat.'“ Ježíš jí odpověděl: „Věř mi, ženo,
nastává hodina, kdy nebudete uctívat Otce ani na této hoře, ani v Jeruzalémě.
Vy uctíváte, co neznáte, my uctíváme, co známe, protože spása je ze Židů.
Ale nastává hodina ‒ ano, už je tady ‒ kdy opravdoví (Boží) ctitelé budou Otce
uctívat v duchu a v pravdě. Vždyť Otec si vyžaduje takové své ctitele. Bůh
je duch, a kdo ho uctívají, mají ho uctívat v duchu a v pravdě.“
________________________________________________________________________________
Slůvko pro děti:
Milé děti, dnes slavíme slavnost posvěcení našeho farního kostela,
a tak se vás ptám: Proč vlastně chodíme do kostela? Myslím tu otázku vážně,
neodpovím si na ní sám, dokud mi někdo z vás něco neřekne, tak nebudeme
pokračovat…
Kdybychom do kostela chodili jenom proto, že se to musí, bylo by
to málo a strašně by nás to nebavilo… A asi sem nechodíme jenom proto, že se
nám tady líbí, nebo že hezky zpívají na kůru – kvůli tomu byste taky asi v neděli
ráno nevstali. Chodíme sem hlavně proto, že se setkáváme s Pánem Ježíšem a
on nám dává milost, abychom rostli ve víře a lásce.
Milí bratři a sestry,
V neděli 26. 8. roku 1923 vysvětil biskup Norbert Klein novostavbu
žebětínského kostela, letos je to tedy 96 let. Historii našeho chrámu můžeme
vidět z různých úhlů pohledu. Můžeme sledovat jeho stavební dějiny – jak vystavění
nového chrámu, tak jeho pozdější opravy a úpravy. Můžeme ale také myslet na to,
jak tenhle prostor zasáhl do lidských příběhů všech generací farníků – včetně těch
našich. Kolik lidí zde přijalo svátost křtu, kolik lidí našlo vnitřní pokoj a
smíření při zpovědích, kolik manželů si zde před Pánem a v Pánu slíbilo
vzájemnou lásku, s kolika lidmi jsme se rozloučili, když se završil jejich
pozemský život. Je to tedy historie chrámu jako stavby, ale také posvátné
dějiny naší farnosti, dějiny toho, jak se Boží milost a prozřetelnost za
všechna ta léta projevovala v duších jednotlivých lidí.
V prvním čtení je zdrojem Boží milosti a spásy jedno
konkrétní místo a jedna konkrétní stavba - budova chrámu na hoře Sión, místo,
kde podle židovského pojetí přebývala šekíná,
Boží přítomnost. Ve druhém čtení a v evangeliu dohází v tomto smyslu
ke změně. Svatý Pavel hovoří také o budově, ale nikoli z kamenných kvádrů
a malty, ale o chrámu církve, postaveném z jednotlivých křesťanů, jehož
základním kamenem - tím, na kterém všechno stojí – je Kristus.
V evangeliu se potom stejné téma místa Boží přítomnosti a
spásy objevuje v rozhovoru Ježíše se samařskou ženou u Jákobovy studny.
Samařané měli svůj chrám, na hoře Garizím nad dnešním městem Nábulus. Izraelité
však věřili, že jediné místo, kde je možné Hospodina právoplatně uctívat, je
jeruzalémský chrám. Samařanka se tedy Ježíše táže - protože věří, že je prorok -
kde se má konat pravá bohoslužba. A
Ježíš jí říká, že v budoucnu již bohoslužba nebude vázána na jedno místo,
ale že to bude uctívání otce v Duchu
a v pravdě.
Dnešní čtení nám tedy odhalují pravý smysl dnešní slavnosti - i smysl
toho, proč máme náš farní kostel. To hlavní a důležité je společenství lidí,
které kolem sebe Pán shromažďuje v Duchu a v pravdě, které živí svým
tělem a svou krví a které vede ke spáse. Společenství, jež v síle Ježíšovy
milosti dělá pokroky ve víře a lásce.
Žádné komentáře:
Okomentovat