Slavnost Narození Páně, ve dne
- 2018
1.ČTENÍ Iz 52,7-10
Čtení z knihy proroka Izajáše.
Jak je krásné vidět na horách nohy posla,
který přináší radostnou zprávu, který zvěstuje pokoj, hlásá blaho a oznamuje
spásu, který praví Siónu: „Bůh tvůj kraluje!“ Slyš! Tvoji strážní pozdvihují
hlas a jásají spolu, neboť vidí na vlastní oči, jak se Hospodin vrací na Sión.
Radujte se a jásejte vespolek, jeruzalémské trosky, neboť Hospodin utěšil svůj
lid, vykoupil Jeruzalém. Obnažil Hospodin své svaté rámě před očima všech
národů a všechny končiny země uzří spásu našeho Boha!
ŽALM 98
Odpověď: Uzřely všechny končiny země
spásu našeho Boha.
Zpívejte Hospodinu píseň novou, – neboť
učinil podivuhodné věci. – Vítězství je dílem jeho pravice, – jeho svatého
ramene. Hospodin uvedl ve známost svou spásu, – před zraky pohanů zjevil svou
spravedlnost. – Rozpomenul se na svou dobrotu a věrnost – Izraelovu domu.
Všechny končiny země uzřely – spásu našeho Boha. – Jásejte Hospodinu, všechny
země, – radujte se, plesejte a hrejte! Hrejte Hospodinu na citeru, – na citeru
a s doprovodem zpěvu, – za hlaholu trub a rohů, – jásejte před králem
Hospodinem!
2. ČTENÍ Žid 1,1-6
Čtení z listu Židům.
Mnohokrát a mnoha způsoby mluvil Bůh v
minulosti k našim předkům skrze proroky. V této poslední době však promluvil k
nám skrze svého Syna. Jeho ustanovil dědicem všeho a skrze něj také stvořil
svět. On je odlesk jeho božské slávy a výrazná podoba jeho podstaty, on všechno
udržuje svým mocným slovem. Když vykonal očistu od hříchů, zasedl na výsostech
po pravici Boží velebnosti a stal se o to vznešenějším než andělé, oč je
převyšuje svou důstojností, které se mu trvale dostalo. Vždyť komu z andělů kdy
Bůh řekl: „Ty jsi můj syn, já jsem tě dnes zplodil“? A dále: „Já mu budu otcem
a on mi bude synem.“ A až bude opět uvádět svého Prvorozeného na svět, řekne:
„Ať se mu klanějí všichni Boží andělé!“
EVANGELIUM Jan 1,1-18
Začátek evangelia podle Jana.
Na počátku bylo Slovo, a to Slovo bylo u
Boha, a to Slovo byl Bůh. To bylo na počátku u Boha. Všechno povstalo skrze ně
a bez něho nepovstalo nic, co jest. V něm byl život a ten život byl světlem
lidí. To světlo svítí v temnotě a temnota ho nepohltila. Byl člověk poslaný od
Boha, jmenoval se Jan. Přišel jako svědek, aby svědčil o tom světle, aby
všichni uvěřili skrze něho. On sám nebyl tím světlem, měl jen svědčit o tom
světle. Bylo světlo pravé, které osvěcuje každého člověka; to přicházelo na
svět. Na světě bylo a svět povstal skrze ně, ale svět ho nepoznal. Do vlastního
přišel, ale vlastní ho nepřijali. Všem, kdo ho přijali, dal moc stát se Božími
dětmi, těm, kdo věří v jeho jméno, kdo se zrodili ne z krve, ani z vůle těla,
ani z vůle muže, ale z Boha. A Slovo se stalo tělem a přebývalo mezi námi.
Viděli jsme jeho slávu, slávu, jakou má od Otce jednorozený Syn, plný milosti a
pravdy. Jan o něm vydával svědectví a volal: „To je ten, o kterém jsem řekl:
‘Ten, který přijde po mně, má větší důstojnost, neboť byl dříve než já.’“
Všichni jsme dostali z jeho plnosti, a to milost za milostí. Neboť Zákon byl
dán skrze Mojžíše, milost a pravda přišla skrze Ježíše Krista. Boha nikdo nikdy
neviděl. Jednorozený Bůh, který spočívá v náručí Otcově, ten o něm podal zprávu.
------------------------------------------------------------------------------------------------------------
Slůvko
pro děti:
Milé děti,
Když někdo chce někomu dát najevo, že ho má rád, může
mu to prostě říct: Mám Tě rád. Anebo
to může vyjádřit něčím, co udělá: třeba že někomu, koho má rád, dá dárek. My si
teď o Vánocích dáváme dárky, a tím vyjadřujeme, že se máme rádi. Mohli bychom
si to pod stromečkem jenom vzájemně říct, bez dárků - ale nebylo by to ono. Bůh
napřed o tom, že má člověka rád, mluvil ústy proroků. Pak ale udělal ještě něco víc. Dal nám
největší dar, svého Syna.
Milí bratři a sestry,
V dnešních čteních - v listu Židům a pak v evangeliu
- se mluví o něčem, co je podstatnou součástí naší křesťanské vánoční radosti.
V narozeném Ježíši se nám zjevuje Bůh, jaký je.
List Židům začíná těmito slovy: Mnohokrát a mnoha způsoby mluvil Bůh v
minulosti k našim předkům skrze proroky. V této poslední době však promluvil k
nám skrze svého Syna. Když si vzpomeneme
na kázání proroků ze Starého Zákona, obraz Boha Izraele nám vychází často
rozporuplně: Hospodin je sice často viděn jako milující, milosrdný a pečující o
svůj lid, ale jindy jako trestající, nekompromisní, skoro bychom řekli bez
slitování nad lidskou slabostí. Takovou přísnost můžeme ještě vidět i u
posledního z proroků ve starozákonním smyslu, Jana Křtitele.
Autor listu Židům ale říká: se
starozákonním proroctvím je teď konec; slova proroků splnila svůj účel pro čas,
pro který byla určena. Nyní nastal poslední
čas a Bůh se nám zjevuje ve svém Synu, jaký je. Otec skrze něho hovoří o
tom, kým je sám. Syn nám ‚vysvětluje‘, podle původního řeckého slova u svatého
Jana, kdo je Otec. A toto zjevení je definitivní, už ho nic nepřekoná.
Bratr Roger, velký křesťanský teolog
dvacátého století, zakladatel ekumenické komunity v Taizé, se v jedné
svojí knize - vzhledem ke svému celoživotnímu dílu - ptá: Podařilo se mi dostatečně vyjádřit, že Bůh je jen Láska, že nikdy
netrestá, ale bez výjimky miluje všechny lidi? My se, zdá se, velmi často
vracíme k představě o Bohu, která patřila do Starého Zákona, k Bohu z kázání
oněch přísných proroků. Projevuje se to mimo jiné tím, že nám přicházejí na
mysl myšlenky typu: Za co mne Bůh
potrestal? nebo Pán Bůh mne nemá rád, protože dopustil … nebo ještě - vzhledem ke
druhým lidem: Tenhle člověk by si
zasloužil, aby ho Bůh už konečně klepl přes prsty. A takové myšlenky nám
přicházejí možná proto, že se přestáváme dívat na Krista jako na skutečné
zjevení Boha, jako na toho, který nám zcela konkrétně ukazuje Boží tvář. A
jestliže na Ježíše nehledíme, Bůh se pro nás může stát nevypočitatelným
absolutním vládcem vesmíru, který - pokud se mu zachce - mi může udělat něco nepředvídatelného
a nepříjemného. Asi není horší karikatura Boha, a asi není lepší způsob, jak
nabít argumentační munici intelektuálním ateistům.
Zahleďme
se, milí bratři a sestry, dnes do jeslí, ve kterých je Ježíš jako malé dítě. To
je Boží tvář, kterou jsme pozváni v době Vánoc rozjímat. Je to zjevená
tvář samotného Otce. Dítě je bezbranné a není vůbec nevypočitatelné v dospělém
slova smyslu - možná jen tak, že se nedá dopředu odhadnout, kdy začne plakat
nebo něco udělá do plínek. Dobře se
podívejme a uvědomme si, jak je to s naším Bohem doopravdy. Abychom měli
opravdovou radost z naší víry, abychom se nebáli. Abychom si připomněli,
že všech našich těžkostech a slabostech - v tom, co často považujeme za
Boží dopuštění - je Bůh přítomen a nese nás.
Žádné komentáře:
Okomentovat