25. neděle v mezidobí B 2018
1. ČTENÍ Mdr 2, 12a. 17-20
Čtení z knihy Moudrosti
Bezbožníci řekli: "Číhejme na spravedlivého, podívejme se, zda jsou pravdivá jeho slova, zkusme, jak to s ním skončí. Je-li spravedlivý Božím synem, Bůh se ho ujme a vysvobodí ho z ruky protivníků. Zkoušejme ho soužením a trápením, abychom poznali jeho mírnost a přesvědčili se o jeho trpělivosti. Odsuďme ho k hanebné smrti, zda nalezne ochranu, jak říká."
Žl 54 (53), 3-4. 5. 6+8 Odp.: 6b
Odp.: Pán mě udržuje naživu.
Bože, zachraň mě pro své jméno, svou mocí mi zjednej právo! Bože, slyš moji modlitbu, popřej sluchu slovům mých úst!
Odp.
Neboť povstali proti mně zpupní lidé, násilníci mi ukládali o život, na Boha nebrali ohled.
Odp.
Hle, Bůh mi pomáhá, Pán mě udržuje naživu. Budu s radostí přinášet oběti, chválit tvé jméno, Hospodine, že je dobré.
Odp.
2. ČTENÍ Jak 3, 16-4, 3
Čtení z listu svatého apoštola Jakuba
Milovaní!
Kde vládne
nevraživost a sobeckost, tam je zmatek a kde jaká špatnost. Moudrost shora je
však především čistá, dále pokojná, shovívavá, poddajná, plná milosrdenství a
dobrých skutků, ne obojetná ani pokrytecká. Ti, kdo usilují o pokoj, rozsévají
v pokoji semeno, jehož plodem je spravedlnost. Z čeho vznikají války, z čeho boje mezi vámi? Jen z vašich
žádostí, které bojují ve vašich údech. Žádáte, ale nemáte; zabíjíte a
nenávidíte, a přesto nemůžete dosáhnout ničeho; bojujete a válčíte, ale nic
nemáte, protože neprosíte. Prosíte, a nic nedostáváte, protože prosíte špatně:
chcete to potom rozplýtvat na své rozkoše.
EVANGELIUM Mk 9, 30-37
Slova svatého evangelia podle Marka
Ježíš a jeho učedníci sestoupili s hory a procházeli Galilejí, ale on nechtěl, aby o tom někdo věděl. Poučoval totiž své učedníky a říkal jim: "Syn člověka bude vydán lidem do rukou, a zabijí ho, ale za tři dni po své smrti vstane." Oni však té řeči nerozuměli, ale báli se ho zeptat.
(Ježíš) se posadil, zavolal si svých Dvanáct a řekl jim: "Kdo chce být první, ať je ze všech poslední a služebníkem všech."
Pak vzal dítě, postavil ho před ně, objal ho a řekl jim: "Kdo přijme jedno z takových dětí kvůli mně, mne přijímá; a kdo mne přijme, nepřijímá mne, ale toho, který mě poslal."
--------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
Slůvko pro
děti:
Milé děti,
Ježíšovi učedníci přemýšlejí o tom, kdo z nich je lepší než druzí. Děláte
to někdy také? Já si myslím, že vám, které jste úplně malé, něco takového skoro
vůbec nenapadne. To až ve škole vám možná začnou říkat, že nejen musíte být co
nejlepší, ale hlavně že musíte být lepší než ostatní. Snažit se, abych se co
nejlépe učil, je moc dobře! Ale srovnávat se s ostatními už rozhodně dobře
není, protože když vidím druhého člověka jako někoho, nad kým mám zvítězit,
většinou znamená, že ho přestanu mít rád. My dospělí to děláme dost často – a proto
nám Pán Ježíš znovu dnes ukazuje malé dítě, abychom se nad sebou zamysleli a
nechali toho.
Milí bratři a sestry,
Hned na první poslech vidíme jasnou
souvislost mezi evangeliem minulé neděle a tím dnešním. Ježíš dnes - v podání a pohledu evangelia svatého
Marka – opět poučuje své učedníky, že musí trpět a zemřít. Můžeme si
vzpomenout, že minulou neděli jsme byli svědky Petrova pokusu něco takového
Ježíšovi rozmluvit ‚Bůh uchovej, Pane, to
se Ti nemůže stát!‘ A Ježíš mu odpovídá velmi prudce: ‚Jdi mi z očí, satane, neboť Tvé smýšlení není z Boha, ale z člověka!‘
Dnes jsme svědky jiného projevu ‚příliš lidského‘ smýšlení učedníků. Když jim
Pán říká, co se mu stane, oni ‚té řeči
nerozuměli‘. Proč jí nerozuměli, pochopíme hned vzápětí: cestou spolu rozmlouvali o tom, kdo z nich
je asi největší. Kdo má plnou hlavu vlastní seberealizace, neustálého
poměřování se s druhými a snahy, aby byl lepší, pro toho jsou Ježíšova
slova o oběti sebe sama bláznivou, naprosto nepochopitelnou věcí. Je to přece
naprostý opak všeho, po čem rozumný a normální člověk touží.
Možná právě pro tohle si Ježíš pomáhá tím, že učedníkům postaví před oči
dítě. Chce, aby jim to při pohledu na dítě konečně došlo. V osmnácté kapitole
svatého Matouše je podobná scéna, ve které Ježíš navíc říká: Jestliže se neobrátíte a nebudete jako děti,
do nebeského království nevejdete. Možná, když Ježíš dnes hovoří o přijetí
takového dítěte, nemá na mysli jen otevřenost manželů k plození dětí, nebo
skutky lásky zaměřené k dětem, které to potřebují, například sirotkům. Možná
zároveň myslí i něco jiného: abychom přijali naše vnitřní dítě, dětskou část
naší dospělé osobnosti. Možná chce, abychom si vzpomněli na dobu našeho
dětství, kdy jsme neměli nejmenší potřebu se s kýmkoli srovnávat a kdy
jsme naopak měli bezmeznou důvěru v tatínka a maminku. Kdo si vzpomene a přijme,
ten pak může přijmout i Ježíše a to, co o sobě říká – že z lásky daruje sám
sebe. To jen pro dospělou, takzvaně rozumnou část našeho já je Ježíšova řeč
nepochopitelným bláznovstvím.
Žádné komentáře:
Okomentovat