8. neděle v mezidobí
C 2025
1. ČTENÍ Sir
27,5-8(řec.4-7)
Čtení z knihy Sirachovcovy.
V sítu, kterým se třese, zůstane smetí, právě tak zůstane
vina na člověku, když je prozkoušen. V peci se osvědčí nádoba od hrnčíře,
člověk se osvědčí, když s ním mluvíš. Ovoce ukáže, jak byl strom pěstěn, právě
tak slovo vyjádří myšlenky lidského srdce. Nikoho nechval, než ho vyzkoušíš,
tak se totiž osvědčí člověk.
Žl 92(91),2-3.13-14.15-16 Odp.: 2a
Odp.: Dobré je chválit Hospodina.
Dobré je chválit Hospodina, opěvovat tvé jméno, Svrchovaný! Zrána hlásat tvé
milosrdenství a za noci tvou věrnost.
Odp.
Spravedlivý pokvete jak palma, poroste jak cedr na Libanonu. Kdo jsou zasazeni
v domě Hospodinově, pokvetou v nádvořích našeho Boha.
Odp.
Ještě ve stáří budou přinášet užitek, zůstanou šťavnatí a svěží, aby hlásali',
jak spravedlivý je Hospodin, má skála, v němž není nepravosti.
Odp.
2. ČTENÍ 1Kor 15,54-58
Čtení z prvního listu svatého apoštola Pavla Korinťanům
Bratři a sestry!
Až toto tělo porušitelné vezme na sebe neporušitelnost, a
toto tělo smrtelné vezme na sebe nesmrtelnost, potom se vyplní to, co stojí v
Písmě: 'Vítězně je smrt navždy zničena! Smrti, kdepak je tvoje vítězství?
Smrti, kdepak je tvůj bodec?' Ten bodec smrti je hřích, a hřích zase čerpal
svou moc ze Zákona. Ale Bohu díky! On nám popřává vítězství skrze našeho Pána
Ježíše Krista.
Proto buďte pevní, moji milí bratři, nedejte se zviklat a
pilně pokračujte v díle Páně. Víte přece, že vaše námaha není marná, když ji
konáte ve spojení s Pánem.
EVANGELIUM Lk 6,39-45
Slova svatého evangelia podle Lukáše.
Ježíš řekl učedníkům přirovnání: "Může slepý vést
slepého? Nespadnou oba do jámy? Není žák nad učitele; když se dokonale vyučí,
bude jako jeho učitel.
Jak to, že vidíš třísku v oku svého bratra, ale trám ve
vlastním oku nepozoruješ? Jak můžeš říkat svému bratru: 'Bratře, dovol, ať ti
vyndám z oka třísku', a sám nevidíš ve svém oku trám! Pokrytče! Napřed vyndej
ze svého oka trám, a teprve potom budeš dobře vidět, abys mohl vyndat třísku z
oka svého bratra.
Není dobrý strom, který dává špatné ovoce, ani zase špatný
strom, který dává dobré ovoce. Každý strom se pozná po vlastním ovoci. Z trní
nesbírají fíky a z bodláčí nesklízejí hrozny. Dobrý člověk vydává z dobré
pokladnice svého srdce dobro, ale zlý ze zlého vydává zlo. Jeho ústa mluví to,
čím přetéká srdce."
Slůvko pro děti:
Milí bratři a sestry,
Na prahu postní doby jsme v dnešním evangeliu slyšeli dvě krátká podobenství, jež by nám mohla pomoci nadcházející přípravu na Velikonoce dobře prožít: podobenství o třísce a trámu a podobenství o stromu a ovoci.
To, že jsou tato podobenství v textu evangelia podle Marka položena vedle sebe, naznačuje také jejich vzájemnou souvislost. Ovoce, které nese dobrý strom, je obrazem lásky a dobra, darovaného druhým. Abychom však mohli takto v lásce vycházet ze sebe směrem k Bohu a k lidem, musíme zároveň stále konat to, co je předmětem podobenství o třísce a trámu; stále se sami k sobě vracet - samé sebe zkoumat; neustále rozkrývat to, co nám překáží, abychom viděli správně.
Jak víte, ve svých promluvách velmi nerad moralizuji a už vůbec se
nechci pouštět do nářků, jak že je náš současný svět pokažený; přesto myslím,
že jednou z nejzásadnějších bolestí dnešní doby je právě nedostatečná
schopnost sebereflexe. Velmi těžko se nám uznávají vlastní chyby a nedostatky.
Jsme neustále vedeni k tomu, abychom si v sobě pěstovali zdravé
sebevědomí a zdravou dravost, protože bez toho přece v dnešním světě nelze
uspět. Jenže často si našeho zdravého sebevědomí hledíme natolik - a natolik je
opečováváme - že z toho nakonec vyroste chorobně přebujelé ego, které již
žádnou sebereflexi neprovádí, a už to vlastně ani neumí. Ego, které nesnese žádnou
kritiku, které si již není schopné přiznat, že se může mýlit, které již vlastně
nevidí nikoho a nic než sebe. V tomto stadiu již trám nelze z oka vyjmout.
Jeden takový ukázkový případ momentálně sídlí v Bílém domě ve Washingtonu a je shodou
okolností také nejmocnější osobou na této planetě. Pán Bůh náš svět ochraňuj!
Správně vidění sebe i druhých - pramenící z toho, že dokáži žít
reflektovaný život - pak vede ke správnému jednání. (Napřed vyndej ze svého
oka trám, a teprve potom budeš dobře vidět, abys mohl vyjmout třísku z oka
svého bratra). Platí zde ono staré dobré tomistické pravidlo Agere
sequitur esse: bytí předchází konání. Reflektuji-li pravidelně svůj život (a
můžeme to nazvat různě - očišťování srdce, zpytování svědomí, pokorné uznání toho,
že nejsem bez hříchu, nebo ještě jinak), poznávám, kým jsem. Poznávám své
slabosti a hříchy, ale také - a to je důležitější - svou nejhlubší identitu
milovaného Božího syna nebo milované dcery, stvořeného a povolaného k lásce.
A budu-li si v sobě toto vědomí stále udržovat jasné, ponese můj život
dobré ovoce.
Žádné komentáře:
Okomentovat