1. neděle
postní C 2025
1. ČTENÍ Dt 26,4-10
Čtení z páté knihy Mojžíšovy.
Mojžíš řekl lidu:
„Kněz vezme z tvé ruky koš a položí ho před oltář Hospodina,
tvého Boha. Ujmeš se slova a vyznáš před Hospodinem, svým Bohem:
Můj praotec byl potulným Aramejcem, sestoupil do Egypta a
přebýval tam v malém počtu osob jako přistěhovalec. Ale stal se tam národem
velkým, mocným a početným. Egypťané však nás týrali, sužovali a podrobili
tvrdému otroctví. Tehdy jsme křičeli k Hospodinu, Bohu našich otců, a Hospodin
slyšel náš hlas, viděl naši bídu, lopotu a útlak. Hospodin nás vyvedl z Egypta
mocnou rukou, napřaženým ramenem, šířil velký strach a působil znamení a divy.
Přivedl nás na toto místo a dal nám tuto zem, zem oplývající mlékem a medem.
Nyní hle - přináším prvotiny plodů půdy, kterou jsi mi dal,
Hospodine! Položíš koš před Hospodinem, svým Bohem, a pokloníš se Hospodinu,
svému Bohu.“
Žl 91 (90),1-2.10-11.12-13.14-15 Odp.: srv. 15
Odp.: Bud' se mnou, Pane, v mé tísni.
Kdo přebýváš v ochraně Nejvyššího, kdo dlíš ve stínu Všemocného, řekni
Hospodinu: „Mé útočiště jsi a má tvrz, můj Bůh, v něhož doufám!“
Odp.
Nepřihodí se ti nic zlého a útrapa se k tvému stanu nepřiblíží. Vždyť svým
andělům vydal o tobě příkaz, aby tě střežili na všech tvých cestách.
Odp.
Na svých rukou tě ponesou, abys nenarazil o kámen svou nohou. Po zmiji a hadu
budeš kráčet, šlapat budeš po lvu i draku.
Odp.
Vysvobodím ho, protože lne ke mně, ochráním ho, protože zná mé jméno. Vyslyším
ho, až mě bude vzývat, zachráním ho a oslavím.
Odp.
2. ČTENÍ Řím 10,8-13
Čtení z listu svatého apoštola Pavla Římanům.
Bratři a sestry!
Co říká Písmo? „Blízko tebe je to slovo, máš ho v ústech i ve
svém srdci“; to je slovo víry, které hlásáme.
Jestliže tedy ústy vyznáváš, že Ježíš je Pán, a v srdci
věříš, že ho Bůh vzkřísil z mrtvých, budeš spasen. Víra vede ke spravedlnosti,
vyznání ústy vede ke spáse. Písmo přece říká: „Žádný, kdo v něho věří, nebude
zklamán.“ Není totiž žádný rozdíl mezi židem a pohanem: všichni přece mají
jednoho a téhož Pána a ten je bohatě štědrý ke všem, kdo ho vzývají. Vždyť
„každý, kdo bude vzývat jméno Páně, bude spasen“.
EVANGELIUM Lk 4,1-13
Slova svatého evangelia podle Lukáše.
Ježíš se vrátil od
Jordánu plný Ducha svatého. Duch ho vodil pouští čtyřicet dní a ďábel ho
pokoušel. Ty dny nic nejedl, a když uplynuly, vyhladověl. Ďábel mu řekl:
„Jsi-li Syn Boží, řekni tomuto kameni, ať se z něho stane chléb!“
Ježíš mu odpověděl: „Je psáno: Nejen z chleba žije člověk“.
Pak ho ďábel vyvedl vzhůru, v jediném okamžiku mu ukázal všechna království
světa a řekl mu: „Všechnu tuto moc a jejich slávu dám tobě, protože mně je
odevzdána a dávám ji, komu chci. Jestliže se přede mnou skloníš, všechno to
bude tvoje.“
Ježíš mu na to řekl: „Je psáno: Pánu, svému Bohu, se budeš
klanět a jen jemu sloužit!“
Potom ho (ďábel) zavedl do Jeruzaléma, postavil ho na vrchol
chrámu a řekl mu: „Jsi-li Syn Boží, vrhni se odtud dolů! Je přece psáno: Svým
andělům dá o tobě příkaz, aby tě ochránili, takže tě ponesou na rukou, abys
nenarazil nohou na kámen.“
Ježíš mu odpověděl: „Je řečeno: Nebudeš pokoušet Pána, svého
Boha!“ Když ďábel dokončil všechna pokušení, opustil ho až do určeného času.
_______________________________________________________________
Milí bratři a sestry,
O první neděli postní čteme ve všech třech nedělních cyklech evangelní
vyprávění o Ježíšově pokušení na poušti. První, starozákonní čtení, které je v každém
cyklu jiné, vytváří kontext, skrze který můžeme evangeliu o pobytu na poušti
porozumět pokaždé z trochu jiného úhlu pohledu. V cyklu A se čte
vyprávění o pádu prvních lidí, v cyklu B slyšíme o smlouvě Hospodina s Noemem
poté, co opadly vody potopy; a dnes, v cyklu C, čteme ustanovení Mojžíšova
zákona o obětování prvotin úrody, spojené se vzpomínkou na putování lidu
Izraele pouští do zaslíbené země - to, co slaví věřící Židé svátkem šavuot.
Souvislosti prvního čtení a evangelia nás mohou napadnout celkem snadno:
mimo čísla čtyřicet, označujícího symbolicky plný počet dní či let, je to také určitý
stav nouze. Lid Izraele na poušti zakouší hlad a žízeň, a je proto pokoušen
vyřešit svou situaci vlastním přičiněním, zcela v rozporu s Hospodinovou vůli
a plánem - chce se vrátit do Egypta, kde byl sice otrokem, ale měl své jisté
hrnce masa. Po této epizodě pokušení a reptání proti Bohu a proti Mojžíšovi však
Boží lid zakusí, že se Hospodin postaral – seslal uprostřed této nouze manu a
křepelky, otevřel ve skále pramen vody. Je to sice provizorium; ale v jeho
síle dojdou Izraelité až do zaslíbené země, plodné a úrodné, oplývající mlékem
a medem. Když pak doputují do cíle, provizorium končí; v páté kapitole
knihy Jozue se píše: Následující den jedli z úrody té země, nekvašené
chleby a pražené obilí. Mana přestala padat den poté, kdy pojedli z úrody té
země. Svátek prvotin úrody má být pro lid Izraele zároveň díkůvzdáním a trvalou
připomínkou toho, že Bůh svůj slib splnil, že Izraelity skutečně dovedl do
krásné a úrodné země, kterou jim slíbil.
Na poušti ďábel našeptává vyhladovělému
Ježíši něco podobného: Jsi-li Syn Boží, řekni tomuto kameni, ať se z něho
stane chléb! Ježíš se má přestat spoléhat na svého Otce a hlad zahnat
vlastním přičiněním a vlastní mocí. Ježíš ale ví dobře, co znamená být
Syn Boží; ví, že všechno, čím je - celý jeho život a jeho bytí – je dar Otcovy
lásky; a že tedy nic nechce prožívat tak, že by se od ní oddělil. Na paralelním
místě u svatého Matouše se říká 'Nejen z chleba žije člověk, ale z každého
slova, které vychází z Božích úst.'
Tato výpověď dnešního Božího slova nám může napovědět i cestu, jak dobře
prožít tuto postní dobu, jak dát smysl jakémukoli postnímu předsevzetí. Můžeme
se postit třeba proto, abychom se cvičili v askezi, podobně jako třeba fotbalista
trénuje na šampionát; nebo proto, abychom zjistili, do jaké míry jsme na tom či
onom závislí. Ježíš ale nemá žádný trénink v sebeodříkání zapotřebí a na
ničem závislý není, mimo Otcovy lásky. Jeho půst je výrazem naprosté důvěry v Otce,
kterou zakusí, když se vzdává zajištění života vlastními prostředky. A také
výrazem jistoty, že jeho pobyt na poušti – a koneckonců celé jeho pozemské
putování, jeho život i jeho smrt – nakonec vyústí do slávy Vzkříšení, do
plnosti života, jejímž starozákonním předobrazem je zaslíbená země, oplývající
mlékem a medem.
Žádné komentáře:
Okomentovat