9. neděle v mezidobí B 2024
(kázání pro děti, které v Žebětíně poprvé přistupují ke svatému přijímání)
1. ČTENÍ Dt 5, 12-15
Čtení z páté knihy Mojžíšovy.
Toto praví Hospodin:
"Zachovávej den sobotní a svěť ho tak, jak ti přikázal
Hospodin, tvůj Bůh. Šest dní budeš pracovat a dělat všechnu svou práci. Ale
sedmý den je den odpočinutí Hospodina, tvého Boha.
Nebudeš dělat žádnou práci ani ty, ani tvůj syn a tvá dcera,
ani tvůj otrok a tvá otrokyně, ani tvůj býk a tvůj osel, žádný tvůj dobytek,
ani přistěhovalec, kterého jsi přijal k sobě - aby si mohl odpočinout tvůj
otrok a tvá otrokyně jako ty.
Pamatuj, žes byl otrokem v egyptské zemi, že Hospodin, tvůj
Bůh, tě vyvedl odtamtud mocnou rukou a napřaženým ramenem. Proto ti přikázal
Hospodin, tvůj Bůh, abys zachovával den sobotní."
Žl 81 (80), 3-4. 5-6ab. 6c-8a. 10-11ab Odp.: 2a
Odp.: Plesejte Bohu, který nám pomáhá.
Zanotujte píseň, udeřte na buben, na líbezně zvučící citeru a harfu. Zadujte do
trub v den novoluní, v den úplňku, v čas našeho svátku.
Odp.
Takový je příkaz v Izraeli, je to zákon Jakubova Boha. Nařízení, které dal
Josefovi, když se postavil proti egyptské zemi.
Odp.
Slyšel jsem neznámý mně hlas: "Zbavil jsem jeho šíji břemena, z jeho rukou
jsem vzal koš robotníka. V soužení jsi volal, a osvobodil jsem tě.
Odp.
Nesmíš mít boha jiného, nesmíš se klanět bohu cizímu! Já jsem Hospodin, tvůj
Bůh, já jsem tě vyvedl z egyptské země."
Odp.
2. ČTENÍ 2 Kor 4, 6-11
Čtení z druhého listu svatého apoštola Pavla Korinťanům.
Bratři a sestry!
Bůh, který řekl: 'Ať ze tmy zazáří světlo!', zazářil i v
našem srdci, aby osvítil lidi poznáním Boží velebnosti, která je na Kristově
tváři.
Poklad (víry) máme v nádobě hliněné. To proto, aby se ta
nesmírná moc připisovala Bohu, a ne nám. Ze všech stran se na nás valí trápení,
ale nesoužíme se. Býváme bezradní, ale ne zoufalí. Býváme pronásledováni, ale
ne opuštěni. Býváme sráženi k zemi, ale ne zničeni. Stále prožíváme na svém
těle Ježíšovo umírání, aby i Ježíšův život byl patrný na našem těle.
Tak jsme my zaživa stále vydáváni na smrt pro Ježíše, aby i
Ježíšův život byl patrný na našem smrtelném těle.
EVANGELIUM Mk 2, 23-3, 6
Slova svatého evangelia podle Marka.
Jednou v sobotu
procházel Ježíš obilím. Jeho učedníci začali cestou trhat klasy. Farizeové mu
řekli: "Hle, proč dělají, co se v sobotu nesmí?"
Odpověděl jim: "Nikdy jste nečetli, co udělal David,
když byl v nouzi a měl hlad on i jeho družina? Jak vešel do Božího domu - bylo
to za velekněze Abiatara - a jedl posvátné chleby, které smějí jíst jenom
kněží, a dal i své družině?"
A řekl jim: "Sobota je pro člověka, a ne člověk pro
sobotu. Proto je Syn člověka pánem i nad sobotou!"
Ježíš opět vstoupil do synagógy. Byl tam člověk s ochrnulou
rukou. Dávali na Ježíše pozor, zdali ho uzdraví v sobotu, aby ho mohli
obžalovat.
On tomu člověku s ochrnulou rukou řekl: "Vstaň, pojď
doprostřed." Pak se farizeů zeptal: "Smí se v sobotu jednat dobře,
anebo zle? Život zachránit, anebo zabít?" Ale oni mlčeli. Zarmoucen nad
zatvrzelostí jejich srdce, rozhlédl se po nich s hněvem a řekl tomu člověku:
"Vztáhni ruku! " Vztáhl ji, a ruka byla zase v pořádku.
Farizeové šli hned ven a s herodovci se proti němu radili,
jak by ho zahubili.
__________________________________________________________________
Milé děti; Veroniko, Lído, Kryštofe, Nelo,
Amálko, Natálko, Sebastiane, Jene a Julie,
Právě jsme slyšeli dnešní evangelium; a hodně
nápadné je na něm to, jak mají farizeové úplně jiný pohled na lidi než má Ježíš,
a jak je pro ně důležité něco úplně jiného, než pro Ježíše.
V prvním čtení jsme četli ustanovení o tom,
jak má izraelský národ dodržovat šabat, den odpočinku, který připadá na naši sobotu. Izraelité ten den
nesměli konat žádnou práci; a když by třeba chtěla nějaká židovská rodina jít o
šabatu na procházku, tak mohli ujít jen stanovený počet kroků – kdyby šli dál,
tak už by židovský zákon porušili.
Pro zajímavost jsem si včera našel na Internetu,
jak se šabat dodržuje v dnešním Izraeli. V Jeruzalémě například už v pátek
odpoledne zavřou většinu obchodů a restaurací. Přestanou jezdit autobusy a
tramvaje, a když člověk potřebuje někam dojet, musí si zavolat taxík. A věřící
Židé si dokonce v sobotu nemohou ani rozsvítit světlo zmáčknutím vypínače, nebo
si uvařit – dneska už mají chytré domácnosti, které rozsvítí a zhasnou světlo
za ně; taky si nachystají zásobu horké vody, aby si o šabatu mohli
zalít čaj nebo kávu, a předem připravené jídlo musí udržovat v zahřívaných
nádobách, aby to neměli potom studené.
Ježíš se svými učedníky jdou tedy o šabatu obilím, jeho
učedníci dostanou hlad a trhají klasy, ze kterých si vydrolí zralá zrnka a jedí
je. Nám to připadá divné – když už, tak bychom si ta zrna napřed umleli na mouku a něco z nich
upekli. A někdo může taky říct, že to byla vlastně krádež, polní pych, jako
když si na cizím poli natrháme kukuřičné klasy, lusky nebo makovice. Ale
farizeům se na tom nejvíc nelíbí to, že Ježíš nezakáže svým učedníkům práci – i
když utrhli asi jen pár klasů, je to vlastně sklizeň, a tedy práce v sobotu
zakázaná. Pro farizeje není důležité, že učedníci mají hlad, ale že dělají něco, co
nemají.
A něco podobného se opakuje potom v synagóze.
To je židovská modlitebna, kam věřící Izraelité chodí v sobotu, podobně
jako my v neděli do kostela. O sobotě se nesmělo ani léčit, ledaže by opravdu někomu
šlo o život. A ti nešťastní farizeové zase nevidí nouzi a trápení toho
člověka s ochrnulou rukou, ani potom nevidí jeho radost a úlevu, když mu
Ježíš pomohl. Vidí hlavně to, že někdo udělal něco, co se prostě v sobotu
nesmí. Proto se na ně taky Pán Ježíš naštval, proto byl smutný ze zatvrzelosti jejich srdce. Tedy v současné řeči, že neměli soucit s tím nemocným, že
neviděli člověka, ale jen svá pravidla, přes která nejede vlak.
Co si z toho můžeme vzít za ponaučení? Asi
hlavně to, že Pán Ježíš vidí především každého z nás jako toho, koho má
rád. Pánu Ježíši na nás záleží, ví, co potřebujeme, po čem toužíme, co nás
trápí – každého jednotlivě. A má s námi soucit.
Děti, pozor, ale to neznamená, že pro nás křesťany
neplatí žádná pravidla! Desaterem Božích přikázání se máme řídit podobně, jako
se jimi řídí věřící Židé. V neděli máme jít na mši svatou a nedělat práci,
která není nezbytně nutná, podobně jako oni chodí v sobotu do synagógy a
dodržují den odpočinku. Jenomže ta pravidla nám nejsou dána, aby nás trápila a
omezovala; máme je, abychom měli skrze ně plný, pokojný a radostný život. Maminka
s tatínkem vám taky nedovolí všechno, co si zamanete; ale vy moc dobře
víte, že to dělají proto, že vás mají rádi. Protože ne všechno, co nás napadne
a co bychom chtěli, je pro nás zároveň dobré.
Tak vám nakonec, milé děti, moc přeju, ať dnes,
v tenhle váš významný den, znovu objevíte, že Pánu Ježíši opravdu záleží
na každém z nás, že každého z nás má moc rád. A že ví, co kdo z nás má zapotřebí,
abychom náš život žili dobře a šťastně.
Žádné komentáře:
Okomentovat