Svátek Křtu Páně B 2024
1. ČTENÍ Iz 55, 1-11
Čtení z knihy proroka Izaiáše.
Toto praví Hospodin:
"Nuže, vy všichni, kteří žízníte, pojďte k vodě; i když
jste bez peněz, pojďte, zásobte se a jezte bez peněz a zdarma víno a mléko!
Proč vydávat peníze za to, co není chléb, svůj výdělek za to,
co nesytí? Slyšte mě a budete hodovat, vychutnávat tučná jídla!
Nakloňte ucho své a pojďte ke mně! Poslouchejte a naplní vás
nový život! Sjednám s vámi věčnou smlouvu na věrných slibech daných Davidovi.
Jeho jsem národům ustanovil zákonodárcem, knížetem a vládcem kmenů.
Přivoláš národy, které neznáš, a národy, které tě neznaly,
přiběhnou k tobě kvůli Hospodinu, tvému Bohu, kvůli Svatému Izraele, který tě
oslavil. Hledejte Hospodina, když je možné ho najít, vzývejte ho, když je
blízko!
Ať přestane bezbožník hřešit, zločinec ať změní své smýšlení;
ať se obrátí k Hospodinu, a on se nad ním smiluje, k našemu Bohu, který mnoho
odpouští. Mé myšlenky nejsou myšlenky vaše ani vaše chování není podobné mému -
praví Hospodin. O kolik totiž převyšují nebesa zemi, o to se liší mé chování od
vašeho chování, mé myšlení od myšlení vašeho.
Jako déšť a sníh padá z nebe a
nevrací se tam, ale svlažuje zem a působí, že může rodit a rašit, ona pak
obdařuje semenem rozsévače a chlebem toho, kdo jí, tak se stane s mým slovem,
které vyšlo z mých úst: nevrátí se ke mně bez účinku, ale vše, co jsem chtěl, vykoná a zdaří se mu, k čemu jsem ho poslal."
Iz 12, 2-3. 4 bcd. 5-6 Odp.: 3
Odp.: S radostí budete vážit vodu z pramenů spásy.
Bůh je má spása! Bez obavy mohu doufat. Hospodin je má síla a statečnost, stal
se mou spásou. S radostí budete vážit vodu z pramenů spásy.
Odp.
Oslavujte Hospodina, vzývejte jeho jméno! Hlásejte mezi národy jeho díla,
zvěstujte vznešenost jeho jména!
Odp.
Zpívejte Hospodinu, neboť učinil velkolepé věci, ať je to známo po celé zemi!
Plesejte a jásejte, obyvatelé Siónu, neboť nad vámi vládne Svatý Izraele.
Odp.
2. ČTENÍ 1 Jan 5, 1-9
Čtení z prvního listu svatého apoštola Jana.
Milovaní!
Každý, kdo věří, že Ježíš je Mesiáš, je narozen z Boha;
každý, kdo miluje otce, miluje i toho, komu on dal život. Podle toho můžeme
poznat, že milujeme Boží děti: když milujeme Boha a plníme jeho přikázání.
Láska k Bohu záleží právě v tom, že zachováváme jeho přikázání.
Jeho přikázání nejsou těžká, protože každý, kdo je narozen z
Boha, vítězí nad světem. A to je vítězství, které přemohlo svět: naše víra. Kdo
vítězí nad světem, ne-li ten, kdo věří, že Ježíš je Syn Boží?
Ježíš Kristus je ten, který přišel skrze vodu a krev; nejen
skrze vodu, ale skrze vodu a krev. A to dosvědčuje Duch, protože Duch je
pravda. Jsou tři svědkové: Duch, voda a krev, a ti tři jsou zajedno.
Když přijímáme svědectví lidské, tím větší platnost má
svědectví Boží. To je totiž svědectví Boží, které Bůh vydal o svém Synu.
Evangelium Mk 1,6b-11
Slova svatého evangelia podle Marka.
Jan kázal: “Za mnou už přichází mocnější, než jsem já; nejsem hoden, abych se sehnul a rozvázal mu řemínek u opánků. Já jsem vás křtil vodou, ale on vás bude křtít Duchem svatým.” V těch dnech přišel Ježíš z Nazareta v Galileji a dal se od Jana pokřtít v Jordáně. Hned jak vystupoval z vody, spatřil, že se nebe rozevřelo a že se z něho snáší Duch jako holubice. A z nebe se ozval hlas: “Ty jsi můj milovaný Syn, v tobě mám zalíbení!”
________________________________________________________
Milé děti, představte si třeba
nějakou holčičku, dejme tomu, že se jmenuje Maruška. A té Marušce maminka říká Maruško,
máš mne ráda? A Maruška řekne Jasně, maminko, že Tě mám ráda. A
maminka jí řekne: Tak jestli mne máš ráda, tak mi pomoz a ukliď si v pokojíčku,
protože já mám v domácnosti hodně jiné práce. A Maruška na to: ale
když mně se vůbec nechce… No, má ta Maruška maminku ráda? Asi ano, ale
cítíme, že by to mohlo být lepší.
Svatý apoštol Jan mluví právě
o tomhle, když ve druhém čtení říká, podle čeho se pozná, že máme rádi Pána
Boha: když plníme jeho přikázání. A když ho opravdu máme rádi, tak nám už ta
přikázání ani nemusejí přijít tak obtížná.
Milí bratři a sestry,
Ježíšův
křest v Jordánu je předobrazem našeho křtu; křtu, který uděluje církev na
základě příkazu zmrtvýchvstalého Pána - tak jak jej podává evangelium podle
Matouše: Jděte tedy, získejte za
učedníky všechny národy, křtěte je ve jménu Otce i Syna i Ducha svatého a učte
je zachovávat všechno, co jsem vám přikázal. Další skutečnosti, které k této svátosti odkazují, najdeme i
v ostatních dnešních čteních: v prvním listu Janově se hovoří o tom,
že Ježíš přišel skrze krev a vodu. Nejen skrze vodu, ale skrze vodu a krev.
A to dosvědčuje Duch, protože Duch je pravda. Jsou tři svědkové: Duch, voda a
krev, a ti tři jsou zajedno.
Možná
nejméně nápadný, ale přesto důležitý odkaz ke svátosti křtu najdeme v prvním
čtení, v knize proroka Izajáše. Hovoří se tam o vodě, která sestupuje z nebe:
Jako déšť a sníh padá z nebe a nevrací se tam, ale svlažuje zem a působí, že
může rodit a rašit, ona pak obdařuje semenem rozsévače a chlebem toho, kdo jí,
tak se stane s mým slovem, které vyšlo z mých úst: nevrátí se ke mně bez
účinku, ale vše, co jsem chtěl, vykoná a zdaří se mu, k čemu jsem ho poslal. Je
to motiv velice podobný tomu, který jsme slyšeli v adventu v rorátních
zpěvech. Od Hospodina, shůry, padá voda (jako rosa, nebo déšť, nebo sníh) a oživuje:
zúrodňuje doposud suchou zemi, dává vyrůst jejím plodům, které pak všechny nasytí.
Věříme,
že znamení lití křestní vody a slovo vyřčené při křtu jsou opravdu účinné: že
opravdu dávají nový život, jsou nositeli
Božího ducha, který je křtěnci darován; věříme, že člověka disponují k víře,
naději a lásce. Mnohdy je nicméně tato víra tvrdě konfrontována s tím, co
vidíme kolem sebe, v našem okolí, nebo dokonce v našich rodinách. To,
že někdo byl pokřtěn, naprosto neznamená, že bude víru, naději a lásku
automaticky mít.
Pamatuji
si v téhle souvislosti na jednu příhodu z doby, kdy jsem jako kaplan
sloužil v brněnské farnosti svatého Tomáše. Jednoho dne přišel do farní kanceláře
mladý muž, čerstvě osmnáctiletý. Jedna z prvních věcí, kterou chtěl po
dosažení plnoletosti udělat, bylo vystoupení z církve, jíž byl členem,
protože ho rodiče jako miminko nechali pokřtít. Těžko říct, jestli měl po křtu
nějakou křesťanskou výchovu, jestli prostřednictvím své rodiny nějak zakusil
Boží lásku, nebo jaký vůbec byl příběh jeho dětství a dospívání - s tím se
nám nesvěřil. Církev samozřejmě v radikalitě svých osmnácti let považoval
za tmářskou vymývárnu mozků naivních lidí a nechtěl s ní mít nic
společného. Pastorační asistentka Luďka mu tenkrát udělala poznámku u jeho
křestního zápisu v matrice; a raději jsme mu nevysvětlovali, že sice
formálně k církvi již nepatří, ale že skutečnost jeho křtu vymazat nelze, že
neexistuje něco jako odkřtění, že v tomhle smyslu nejde jaksi zmáčknout
tlačítko Delete a on bude zase svátostí zcela nedotčen, jako před křtem. Křest
uděluje do duše člověka sigillum - pečeť, nesmazatelné znamení. Protože
Otec se nemůže zříci svého milovaného dítěte, ve kterém má zalíbení - i když
ono se může zříci jeho.
Tohle
je často realita, kterou vidíme kolem sebe. Slovo dnešního prvního čtení ale
říká něco jiného: Slovo, které jednou vyjde z Božích úst, vláha, která
jednou padne na zemi, nezůstane bez účinku. Boží milost, nám daná svátostí
křtu, možná nepůsobí přímočaře a jednoduše, není účinná podle našich lidských
měřítek, projevuje se možná jinak, než bychom si představovali. Ale slovo proroka
Izajáše je jasné: vše, co jsem chtěl, vykoná a zdaří se mu, k čemu jsem
ho poslal.
Žádné komentáře:
Okomentovat