32. neděle v mezidobí C 2019
Přihodilo se, že zajali sedm bratrů s jejich matkou. Král je dal mrskat biči a volskými řemeny, aby je přinutil jíst zakázané vepřové maso. Jeden z nich, který se stal jejich mluvčím, řekl: "Co se nás ptáš a o čem se chceš od nás poučit? Jsme odhodláni spíše zemřít než překročit (božské) zákony otců." Druhý pak v poslední chvíli řekl: "Ničemo, bereš nám přítomný život, ale král všehomíra vzkřísí nás k věčnému životu, protože umíráme za jeho zákony." Po něm byl týrán třetí. Když ho požádali, hned vyplázl jazyk, (který mu chtěli uříznout,) nebojácně vztáhl ruce (na oheň) a neohroženě řekl: "Dostal jsem je z nebe, ale kvůli Božím zákonům se o ně nestarám a doufám, že je znovu od něho obdržím." Sám král a jeho družina žasli nad duševní silou jinocha, který se vůbec nestaral o bolesti. Když zemřel, dali se do stejného mučení a týrání čtvrtého, který krátce před smrtí řekl: "Je dobré být poslán na smrt od lidí, když můžeme doufat od Boha, že znovu budeme od něho vzkříšeni. Pro tebe však vzkříšení k životu nebude! "
Žl 17 (16),1.5-8.8+15 Odp.: 15b
Odp.: Až procitnu, Hospodine, nasytím se pohledem na tebe.
Slyš, Hospodine, spravedlivou žádost, všimni si mého nářku, popřej sluchu mé modlitbě z bezelstných rtů!
Odp.
Mé kroky pevně setrvaly na tvých stezkách, nezakolísaly mé nohy. Volám k tobě, protože mě vyslyšíš, Bože, popřej mi sluchu, slyš mé slovo!
Odp.
Opatruj mě jako zřítelnici oka, do stínu svých perutí mě ukryj. Já však ve spravedlnosti uzřím tvou tvář, až procitnu, nasytím se pohledem na tebe.
Odp.
Bratři a sestry !
Náš
Pán Ježíš Kristus i Bůh, náš Otec, který nás miloval a ve své dobrotě nám dal
nepomíjející útěchu a radostnou naději - on sám ať vás potěší a utvrdí v každém
dobrém činu i slovu. Bratři, modlete se za nás, aby se Boží slovo dále šířilo a
bylo přijímáno s úctou, jak je tomu i u vás, a abychom byli osvobozeni od lidí
zvrácených a zlých, neboť věřit není dáno všem. Ale Pán je věrný: on vás bude
sílit a chránit od zlého. Spoléháme na vás, že s pomocí Páně děláte a budete
dělat, co vám nařizujeme. A Pán ať řídí vaše srdce k Boží lásce a k tomu,
abyste byli trpěliví tak, jako byl Kristus.
EVANGELIUM Lk 20,27-38
Slova svatého evangelia podle Lukáše.
EVANGELIUM Lk 20,27-38
Slova svatého evangelia podle Lukáše.
K Ježíšovi přistoupilo několik saduceů, kteří tvrdí, že není vzkříšení, a otázali se ho: "Mistře, Mojžíš pro nás ustanovil: 'Zemře-li někomu bratr, který měl manželku, ale byl bezdětný, ať si tu manželku vezme jeho bratr a zplodí svému bratru potomka. Bylo tedy sedm bratrů. První se oženil a zemřel bezdětný. Ženu si vzal druhý a třetí a stejně tak všech sedm, nezanechali však děti a zemřeli. Nakonec zemřela i ta žena.
Kterému z nich bude tedy ta žena náležet při vzkříšení? Vždyť ji mělo za manželku všech sedm!"
Ježíš jim řekl: "Lidé tohoto světa se žení a vdávají. Ale ti, kdo budou uznáni za hodné dosáhnout onoho světa a vzkříšení z mrtvých, nebudou se ženit ani vdávat. Už přece nemohou zemřít, jsou totiž rovní andělům a jsou syny Božími, neboť mají účast na vzkříšení.
A že mrtví budou vzkříšeni, to naznačil i Mojžíš ve vyprávění o (hořícím) keři, když nazývá Pána 'Bohem Abrahámovým, Bohem Izákovým a Bohem Jakubovým'. On přece není Bohem mrtvých, ale živých, neboť všichni žijí pro něho."
--------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
(Místo slůvka pro děti bude
druhá část vyprávění o P. Tomáši Týnovi OP)
Milí
bratři a sestry,
Vždy
ke konci liturgického roku, počínaje Slavností všech svatých, se texty při
bohoslužbě slova více zabývají posledními věcmi- Kristovým druhým příchodem,
vzkříšením, soudem a životem věčným. Pro pochopení dnešních čtení je dobré si
uvědomit, že představa vzkříšení mrtvých a věčného života jako osudu
spravedlivých a zbožných se v židovství objevila až poměrně pozdě. Druhá kniha Makabejská, ze které je první
čtení, vznikla až asi sto let před Kristem. Dřívější židovství vidělo odměnu za
spravedlnost před Hospodinem výhradně na této straně skutečnosti - kdo byl
spravedlivý a zbožný, dostal za odměnu dlouhý a spokojený život a hojné potomstvo.
(Typická je třeba výpověď žalmu 128: Tvá manželka bude jako plodná réva….Ať Ti
Hospodin žehná, abys spatřil syny svých synů..). Z toho pak vychází i levirátní zákon, o kterém
hovoří saduceové v evangeliu: když zemře manžel, jenž neměl děti, pak si
jeho manželku má vzít jeho bratr, aby zplodil
svému bratru potomka. Neplodnost
byla považována za prokletí, protože mít potomstvo byl v očích této starší
židovské víry jediný způsob, jak
zajistit pokračování života. U saduceů, kněžské třídy, přetrvala tato víra - či vlastně nevíra – ve vzkříšení až do
Ježíšovy doby.
Rozhovor
Ježíše se saduceji v evangeliu je teologická rozprava. Saduceové vymýšlejí
absurdní příklad se sedminásobnou vdovou, aby víru ve vzkříšení ukázali jako
nesmysl. Jejich omyl je ale zřejmý. Chtějí vyvrátit určitou představu věčného
života, která je však falešná. Kdyby vzkříšení z mrtvých bylo jen
prodloužení pozemského života, jakýsi návrat do stavu před smrtí, bylo by to skutečně
absurdní. Nebe by tak bylo jen prodloužením lidské existence na zemi a
zintenzívněním toho, co jsme měli zde na zemi rádi - asi jako v onom vtipu,
že v ráji jsou kuchaři Francouzi či Italové a řízením nebeského provozu
jsou pověřeni Němci, zatímco v pekle vaří Britové a vše organizují Řekové.
Ježíš ve své odpovědi neříká, jak to přesně
bude v nebi vypadat. Možná proto, že bychom si to stejně nedokázali na
základě naší zkušenosti pozemského života dost dobře představit. Svatý Pavel v prvním
listě Korintským říká, že ani oko nevidělo,
ani ucho neslyšela a na mysl člověku nepřišlo, co Bůh připravil těm, kdo ho milují. V tomhle jsme my křesťané trochu
ve zvláštní situaci. Věříme, že cílem našeho života je nebe, ale nevíme přesně,
jak to v tomto cíli bude vypadat – jaksi nevíme, do čeho jdeme.
Přesto
si však z Ježíšových slov a z celé výpovědi dnešního evangelia můžeme
o vzkříšení a o nebi určitou představu
udělat. Ježíš zaprvé říká, že vzkříšení z mrtvých je realita. Poté říká,
že po vzkříšení lidé nemohou zemřít, a nebudou se ženit ani vdávat. Jinými
slovy - v nebi není čas. Všechno, co je v čase, má počátek i konec,
podléhá neustálé změně - živé organismy, člověk i celý vesmír. Věčnost tedy
není prodloužení času do nekonečna, ale celý náš životní příběh, který jsme na
této zemi v čase prožívali, vstupuje do věčnosti v Bohu.
Ježíš
pak ještě říká, že vzkříšení ‚jsou rovni
andělům a jsou syny Božími‘. Podstatou nebe je způsob přebývání ve vztahu
lásky. Vzkříšení jsou přijati Otcem za syny a dcery Boží v milovaném Synu
Ježíši Kristu. A jsou rovni andělům, kteří chválí Boha a slouží lidem. Láska je
tedy jediná skutečnost, jež z tohoto světa přetrvá v nebi beze změny. Vše
ostatní zanikne nebo bude proměněno v to, co ani oko nevidělo, ani ucho neslyšelo. Proto je také zážitek lásky,
zážitek toho být milován a milovat tím jediným, co nám může napovědět, jaké to
bude ‚tam‘, v nebi, v Otcově domě.
Žádné komentáře:
Okomentovat