1. neděle adventní B 2017
Ty, Hospodine, jsi náš otec, "náš vykupitel" je tvoje dávné jméno. Proč jsi nám dal, Hospodine, zbloudit z tvých cest, srdci dal ztvrdnout, abychom před tebou neměli bázeň? Usmiř se kvůli svým služebníkům, pro kmeny, které jsou ti vlastní! Kéž bys protrhl nebe a sestoupil! Před tvou tváří by se rozplynuly hory.
Sestoupil jsi, a před tvou tváří se rozplynuly hory.
Od věků (nikdo) neslyšel, k sluchu (nikomu) neproniklo, oko nespatřilo, že by Bůh, mimo tebe, (tak) jednal s těmi, kdo v něho doufají. Zastáváš se těch, kdo jednají spravedlivě, kdo pamatují na tvé cesty.
Hle, ty ses rozhněval, protože jsme hřešili, odedávna jsme žili nevěrně. Byli jsme všichni jak poskvrnění, jak špinavý šat byl každý náš dobrý skutek. Zvadli jsme všichni jak listí, nepravost nás unášela jak vítr. Nikdo nevzýval tvé jméno, nikdo se nevzchopil, aby se k tobě přivinul, neboť jsi před námi skryl svoji tvář, nepravosti jsi nás vydal napospas.
A přece, Hospodine, ty jsi náš otec! My hlína jsme - ty jsi nás hnětl, dílo tvé ruky jsme všichni!
Žl 80 (79), 2ac+3b. 15-16. 18-19 Odp.: 4
Odp.: Bože, obnov nás, rozjasni svou tvář, a budeme spasení.
Slyš, Izraelův pastýři, skvěj se září, ty, který trůníš nad cheruby, probuď svou sílu a přijď nás zachránit!
Odp.
Bože zástupů, vrať se, shlédni z nebe a podívej se, pečuj o tuto révu! Ochraňuj, co tvá pravice zasadila, výhonek, který sis vypěstoval!
Odp.
Ať je tvá ruka nad mužem po tvé pravici, nad člověkem, kterého sis vychoval. Už od tebe neustoupíme, zachovej nás naživu, a budeme velebit tvé jméno.
Odp.
Bratři a sestry!
Milost vám a pokoj od Boha, našeho Otce, a od Pána Ježíše Krista.
Neustále za vás děkuji svému Bohu pro Boží milost, která vám byla dána v Kristu Ježíši. Neboť v něm jste v každém ohledu získali bohatství všeho druhu, jak v nauce, tak v poznání. Vždyť přece svědectví o Kristu bylo u vás jako pravé dokázáno, takže nejste pozadu v žádném Božím daru; jen ještě musíte vytrvale čekat, až přijde náš Pán Ježíš Kristus. On vám také dá, že vytrváte až do konce, takže budete bez úhony v onen den našeho Pána Ježíše Krista. Věrný je Bůh, a on vás povolal k tomu, abyste měli společenství s jeho Synem Ježíšem Kristem, naším Pánem!
EVANGELIUM Mk 13, 33-37
Slova svatého evangelia podle Marka.
Ježíš řekl svým učedníkům:
"Dejte si pozor, bděte, protože nevíte, kdy přijde poslední den. Je to podobně jako s člověkem, který se vydal na cesty. Odešel z domu, dal svým služebníkům plnou moc, každému jeho práci, a vrátnému nařídil, aby bděl. Bděte tedy, protože nevíte, kdy přijde pán domu, zdali navečer, nebo o půlnoci, nebo za kuropění, nebo ráno, aby vás, až znenadání přijde, nezastihl, jak spíte.
Co říkám vám, říkám všem: Bděte!"
_________________________________________________________________________________
Milí bratři a
sestry,
Právě začínající
advent nám připomíná, že čekání na příchod Pána je základním prvkem naší
křesťanské existence - a to nejen ve smyslu idylického očekávání Vánoc, tedy
prvního příchodu Krista skrze Vtělení a narození, s postupným zapalováním
svíček na adventním věnci. Je to také očekávání jeho příchodu na konci času,
kdy se zcela uskuteční Boží království -jak vyznáváme při aklamaci Tajemství
víry: Tvou smrt zvěstujeme, Tvé vzkříšení
vyznáváme, na Tvůj příchod čekáme, Pane Ježíši Kriste. Dnešní Boží slovo
nás může přivést k úvaze o tom, jak tento rozměr našeho křesťanství vlastně
prožíváme, jaký máme přitom, řekli bychom, životní pocit.
Ježíš nás v evangeliu varuje před něčím, čím jsme
v současné době poměrně značně ohroženi- tedy, že na toto očekávání úplně
zapomeneme a že usneme. Že se totiž utopíme
se ve věcech, které absolutizují naši bytí a konání zde a nyní, v tomto
světě. Že se staneme podobnými hlavní postavě oné překrásné moravské lidové
balady Byltě jeden člověk, kterou
zaznamenal František Sušil a která zřejmě vychází z evangelního podobenství
o boháči a stodolách. Tento jeden člověk, bohatý sedlák, jde obhlídat obilí - dívá se na svá pole a
těší se z toho, jak se mu urodilo - Obilíčko
moje, jež jsi tak moc pěkné. Jenže pak ho potká smrt a říká mu, že musí jít
s ní - a sedlák se zoufale a naivně
brání. Nech mne milá smrti, mám já co
činiti, dám já ti peněz dosti, co můžeš unésti. Je tak zakotven ve svém
konání, ve svých plánech do budoucna a ve svém úspěchu - podobně jako my dnes -
že není schopen tuto proměnu svého bytí akceptovat, ale stejně musí… Zanechaj obilé, stroj se v rúcho bílé,
už ty musíš jíti, všechno opustiti, říká mu smrt.
První čtení, které známe z rorátních zpěvů, ukazuje
naprosto jiný pocit tváří v tvář očekávání příchodu Páně - horoucí touhu,
která pramení z pokorného a pravdivého poznání opravdové situace člověka
před Bohem - ne jako někoho, kdo má úspěch, sebevědomí a plány do budoucna, ale
jako někoho, koho vystihují tato slova: Proč
jsi nám dal, Hospodine, zbloudit z tvých cest, srdci dal ztvrdnout, abychom
před tebou neměli bázeň? Hle, ty ses
rozhněval, protože jsme hřešili, odedávna jsme žili nevěrně. Byli jsme všichni
jak poskvrnění, jak špinavý šat byl každý náš dobrý skutek. Zvadli jsme všichni
jak listí, nepravost nás unášela jak vítr. Nikdo nevzýval tvé jméno, nikdo se
nevzchopil, aby se k tobě přivinul, neboť jsi před námi skryl svoji tvář,
nepravosti jsi nás vydal napospas.
Jsou, milí bratři a sestry, životní situace, kdy tato slova
pociťujeme jako naprosto a hmatatelně pravdivá. Poznáváme naši bídu, tvrdost
našeho srdce i srdce druhých lidí, deficit v lásce. Poznáváme
bezvýchodnost a neřešitelnost některých problémů, jsme bezradní a ve slepé
uličce. Naše optimistické přesvědčení, že všechno je řešitelné lidskými
projekty, se ukazuje jako naivní.
A právě v takové chvíli může ze srdce spontánně
vytrysknout ona touha po tom, aby On prolomil nebesa a přišel. Zakoušíme, zcela
konkrétně a osobně, že konečné řešení je jedině v tom, aby Pán vstoupil
již definitivně a zcela do našeho světa, aby konečně zrušil vládu zla a
nastolil Boží království v plnosti.
Žádné komentáře:
Okomentovat