Slavnost narození Páně, ve dne -2016
1. ČTENÍ Iz 52,7-10
Čtení z knihy proroka
Izajáše.
Jak je krásné vidět na horách
nohy posla, který přináší radostnou zprávu, který zvěstuje pokoj, hlásá blaho a
oznamuje spásu, který praví Siónu: „Bůh tvůj kraluje!“ Slyš! Tvoji strážní
pozdvihují hlas a jásají spolu, neboť vidí na vlastní oči, jak se Hospodin
vrací na Sión. Radujte se a jásejte vespolek, jeruzalémské trosky, neboť Hospodin
utěšil svůj lid, vykoupil Jeruzalém. Obnažil Hospodin své svaté rámě před očima
všech národů a všechny končiny země uzří spásu našeho Boha!
ŽALM 98
Odpověď: Uzřely všechny
končiny země spásu našeho Boha.
Zpívejte Hospodinu píseň
novou, – neboť učinil podivuhodné věci. – Vítězství je dílem jeho pravice, –
jeho svatého ramene. Hospodin uvedl ve známost svou spásu, – před zraky pohanů
zjevil svou spravedlnost. – Rozpomenul se na svou dobrotu a věrnost – Izraelovu
domu. Všechny končiny země uzřely – spásu našeho Boha. – Jásejte Hospodinu,
všechny země, – radujte se, plesejte a hrejte! Hrejte Hospodinu na citeru, – na
citeru a s doprovodem zpěvu, – za hlaholu trub a rohů, – jásejte před králem
Hospodinem!
2. ČTENÍ Žid 1,1-6
Čtení z listu Židům.
Mnohokrát a mnoha způsoby
mluvil Bůh v minulosti k našim předkům skrze proroky. V této poslední době však
promluvil k nám skrze svého Syna. Jeho ustanovil dědicem všeho a skrze něj také
stvořil svět. On je odlesk jeho božské slávy a výrazná podoba jeho podstaty, on
všechno udržuje svým mocným slovem. Když vykonal očistu od hříchů, zasedl na
výsostech po pravici Boží velebnosti a stal se o to vznešenějším než andělé, oč
je převyšuje svou důstojností, které se mu trvale dostalo. Vždyť komu z andělů
kdy Bůh řekl: „Ty jsi můj syn, já jsem tě dnes zplodil“? A dále: „Já mu budu
otcem a on mi bude synem.“ A až bude opět uvádět svého Prvorozeného na svět,
řekne: „Ať se mu klanějí všichni Boží andělé!“
EVANGELIUM Jan 1,1-18
Začátek evangelia podle Jana.
Na počátku bylo Slovo, a to
Slovo bylo u Boha, a to Slovo byl Bůh. To bylo na počátku u Boha. Všechno
povstalo skrze ně a bez něho nepovstalo nic, co jest. V něm byl život a ten
život byl světlem lidí. To světlo svítí v temnotě a temnota ho nepohltila. Byl
člověk poslaný od Boha, jmenoval se Jan. Přišel jako svědek, aby svědčil o tom
světle, aby všichni uvěřili skrze něho. On sám nebyl tím světlem, měl jen
svědčit o tom světle. Bylo světlo pravé, které osvěcuje každého člověka; to
přicházelo na svět. Na světě bylo a svět povstal skrze ně, ale svět ho
nepoznal. Do vlastního přišel, ale vlastní ho nepřijali. Všem, kdo ho přijali,
dal moc stát se Božími dětmi, těm, kdo věří v jeho jméno, kdo se zrodili ne z
krve, ani z vůle těla, ani z vůle muže, ale z Boha. A Slovo se stalo tělem a
přebývalo mezi námi. Viděli jsme jeho slávu, slávu, jakou má od Otce
jednorozený Syn, plný milosti a pravdy. Jan o něm vydával svědectví a volal: „To
je ten, o kterém jsem řekl: ‘Ten, který přijde po mně, má větší důstojnost,
neboť byl dříve než já.’“ Všichni jsme dostali z jeho plnosti, a to milost za
milostí. Neboť Zákon byl dán skrze Mojžíše, milost a pravda přišla skrze Ježíše
Krista. Boha nikdo nikdy neviděl. Jednorozený Bůh, který spočívá v náručí
Otcově, ten o něm podal zprávu.
-----------------------------------------------------------------------------------------------------------------
Milí bratři a sestry,
Text dnešního evangelia je o
Slovu, které Bůh narozením Krista vyslovil vůči světu. A tak bude dnešní
promluva právě o slovu, o komunikaci.
Člověk je bytost, která si potřebuje
s někým povídat. Mluvení s někým, třebas o nepodstatných
maličkostech, je zviditelněním toho, co jinak není vidět, opravdového vztahu
přátelství nebo lásky. Známý francouzský kněz a spisovatel Michel Quoist
v jedné své knížce píše, že když ve Francii začínají dva lidé spolu
chodit, říká se o nich ‚ti dva spolu mluví‘ A naopak, ‚nemluvit spolu’ je
projevem narušení vztahu, toho, že jsme si ublížili, že jsme se uzavřeli sami
do sebe.
V dnešním evangeliu i ve
druhém čtení je řeč o Slovu, které Bůh vyslovuje vůči lidem. Když jsem se nad
těmito texty zamýšlel, vyvstala mi v hlavě spojitost dvou liturgických
období, která se dnes v noci vystřídala – adventu a Vánoc, jako dvou částí
jednoho rozhovoru, dialogu Boha a člověka.
V adventu je to člověk,
který toužebně volá, popisuje Bohu svůj žalostný stav, způsobený porušením
prvotní vinou, a prosí o pomoc. Snad nejlépe je to vidět na rorátním zpěvu Rosu dejte nebesa, který jsme po celý
advent zpívali a který čerpá z textů proroka Izajáše: Odlož hněv svůj, ó Pane náš, a zapomeň už na naše nepravosti... Jeruzalém
je liduprázdný… pro hříchy své… jsme odpadli jako zvadlé listí.
Vánoce jsou pak Boží odpovědí,
jeho utěšením a záchranou, jako když matka léčí a konejší své dítě, které se
poranilo. ‘Sláva na výsostech Bohu a na
zemi pokoj lidem dobré vůle, Bůh v nich má zalíbení‘, volají andělé
nad jeslemi jako ti, kteří přinášejí Boží odpověď volajícímu člověku. Bůh odpovídá na bolestnou lidskou
otázku a prosbu o pomoc odpovědí svého Slova, plného milosti a pravdy, které
posílá k naší záchraně.
Víra není vlastně nic jiného než
ochota člověka vést takový adventně vánoční život rozhovoru s Bohem – tedy
schopnost v modlitbě volat k Bohu a snažit se vnímat to, jak Bůh
odpovídá - nasloucháním v tichu srdce a pozorností vůči tomu, co mi On
chce prostřednictvím druhých lidí a událostí mého života sdělit.
Člověk, který odmítá komunikovat
s druhým, se logicky ocitá v osamělosti. Zdá se, že k něčemu
podobnému došlo v kolektivním měřítku v euroamerické civilizaci, ve
které žijeme. Jistě, máme přátele, rodiny, spolupracovníky. Jenomže přesto
všechno to vypadá, že trpíme jakousi kolektivní osamělostí, která souvisí s oslabením
víry. Pokud nás postihnou problémy, jsme odkázáni jen sami na sebe a na naše
lidská řešení. Vztahy budujeme jen na své lidské schopnosti milovat, a čím dál
více zjišťujeme, jak je omezená. Stále méně dokážeme vydržet v trvalém
vztahu, i když po něm většina lidí touží. Nejsme už zvyklí odvážit se na
riskantní cestu do hlubin našeho srdce, protože tušíme, že bychom tam objevili
věci, které by narušily image, kterou si sami před sebou a před druhými pracně
budujeme. Nedokážeme snést ticho a skoro bych řekl, že se ho bojíme – neustálé
kolovrátkové omílání koled, které odevšad možně slyšíme již od konce listopadu kolem
Vánoc, je toho dost jasným důkazem. Věci a lidi hodnotíme často jen podle
vnějšího vzhledu, a ne podle podstatnějších věcí, které však nejsou na první
pohled vidět. Pokoušíme se o vztahové náhražky, jako je třeba sex, který dává
zdání velmi hlubokého spojení dvou lidí, ačkoli ve skutečnosti tomu tak vůbec
být nemusí.
V této atmosféře kolektivní
osamělosti se velmi dobře daří té individuální. Jedna nevěřící dívka asi
z osmé třídy, kterou jsem kdysi učil v Pohořelicích jako jáhen
občanskou výchovu, napsala jedné v své úvaze, že dnešní svět je smutný, protože
přibývá sebevražd a většina jich je z nešťastné lásky. Zní to trochu jako
červená knihovna, ale je to v podstatě pravda. Člověk bez opravdového
vztahu žít nedokáže, a pokud začne být v tomto směru nouze, může ho to
dovést až ke krajnímu řešení.
Z naší strany tedy vládne
vůči Bohu často mlčení – buď rozpačité, nebo z nezájmu, nebo to
ostentativní, dané lidskou pýchou, že všechno zvládneme sami, bez náboženských
berliček.
Radostná zpráva Vánoc je ale mimo jiné v tom, že je
Boží odpověď lásky přesto stále přítomná. Letos znovu slavíme příchod Božího
Slova, které se stalo tělem, Božího Syna, který se stal malým dítětem, synem
Marie z Nazareta. Kdo miluje, snaží se znovu navázat kontakt, začít
s druhým mluvit, prolomit bariéru, obnovit vztah. Kdo miluje, nehledí na
to, že z druhé strany panuje mlčení. Kdo miluje, nepřistupuje na hru tiché
domácnosti, neříká ‚když ty nemluvíš se mnou, já nebudu mluvit s tebou‘.
Malé betlémské dítě, Boží Slovo, je neustálý, nikdy nekončící pokus o
znovunavázání vztahu. Je to Boží odpověď na naše volání, ale zároveň i otázka: ‚Najde se pro mne místo mezi lidmi, po
jejichž lásce toužím? Chce se mnou někdo mluvit?‘ Kéž dokážeme odpovědět…
Žádné komentáře:
Okomentovat