22. neděle v mezidobí C 2016
1. ČTENÍ Sir 3,19-21.30-31(řec.17-18.20.28-29)
Čtení z knihy Sirachovcovy.
Synu, dělej své práce v skromnosti, a budeš milován bohumilými lidmi. Čím jsi větší, tím. víc se pokořuj, a před Pánem nalezneš milost. Neboť veliká je moc Pána, je slaven pokornými lidmi.
Pro ránu domýšlivce není uzdravení, neboť se v něm uchytilo ošklivé býlí. Rozumné srdce chápe poučné výroky, moudrý člověk touží po pozorných posluchačích.
Žl 68(67),4-5ac.6-7ab.10-11
Odp.: Bože, ve své dobrotě ses postaral o chudáka.
Spravedliví se radují, jásají před Bohem a veselí se v radosti. Zpívejte Bohu, velebte jeho jméno, jeho jméno je Hospodin.
Odp.
Otec sirotků, ochránce vdov je Bůh ve svém svatém příbytku. Bůh zjednává opuštěným domov, vězně vyvádí k šťastnému životu.
Odp.
Seslal jsi hojný déšť, Bože, na své dědictví, vzkřísils je, když zemdlelo. Usadilo se v něm tvoje stádce, ve své dobrotě ses postaral o chudáka, Bože!
Odp.
2. ČTENÍ Žd 12,18-19.22-24a
Synu, dělej své práce v skromnosti, a budeš milován bohumilými lidmi. Čím jsi větší, tím. víc se pokořuj, a před Pánem nalezneš milost. Neboť veliká je moc Pána, je slaven pokornými lidmi.
Pro ránu domýšlivce není uzdravení, neboť se v něm uchytilo ošklivé býlí. Rozumné srdce chápe poučné výroky, moudrý člověk touží po pozorných posluchačích.
Žl 68(67),4-5ac.6-7ab.10-11
Odp.: Bože, ve své dobrotě ses postaral o chudáka.
Spravedliví se radují, jásají před Bohem a veselí se v radosti. Zpívejte Bohu, velebte jeho jméno, jeho jméno je Hospodin.
Odp.
Otec sirotků, ochránce vdov je Bůh ve svém svatém příbytku. Bůh zjednává opuštěným domov, vězně vyvádí k šťastnému životu.
Odp.
Seslal jsi hojný déšť, Bože, na své dědictví, vzkřísils je, když zemdlelo. Usadilo se v něm tvoje stádce, ve své dobrotě ses postaral o chudáka, Bože!
Odp.
2. ČTENÍ Žd 12,18-19.22-24a
Čtení z listu Židům.
Bratři!
Nepřistoupili jste k hmotné hoře, z které šlehal oheň a která byla zahalena mračnou temnotou a bouří, a při tom za zvuku trouby byly prohlášeny předpisy. Když to všechno Izraelité slyšeli, zdráhali se poslouchat a prosili, aby (Bůh) už k nim nemluvil.
Vy však jste přistoupili k hoře Siónu a k městu živého Boha, k nebeskému Jeruzalému: ke vznešenému shromáždění obrovského množství andělů a k obci prvorozenců, kteří jsou zapsáni v nebi; (přistoupili jste) k soudci, Bohu všech, k duším spravedlivých, kteří už dosáhli cíle, a k Ježíši, prostředníku nové smlouvy.
EVANGELIUM Lk 14,1.7-14
Slova svatého evangelia podle Lukáše.
Když Ježíš přišel v sobotu do domu jednoho z předních farizeů, aby tam pojedl, dávali si na něj pozor.
On si všiml, jak si hosté vybírají přední místa. Řekl jim tedy toto poučení: "Až budeš od někoho pozván na svatební hostinu, nesedej si na přední místo. Mohl by být od něho pozván někdo vzácnější než ty, a ten, kdo pozval tebe i jeho, by přišel a řekl ti: 'Uvolni mu místo!' Tu bys musel s hanbou zaujmout poslední místo.
Ale když budeš pozván, jdi si sednout na poslední místo, takže až přijde ten, který tě pozval, řekne ti: 'Příteli, pojď si sednout dopředu!' To ti bude ke cti u všech, kteří budou s tebou u stolu. Neboť každý, kdo se povyšuje, bude ponížen, a kdo se ponižuje, bude povýšen."
Svému hostiteli pak řekl: "Když strojíš oběd nebo večeři, nezvi své přátele, ani bratry, ani příbuzné, ani bohaté sousedy, aby tě snad také nepozvali, a tak by se ti dostalo odměny. Ale když strojíš hostinu, pozvi žebráky a mrzáky, chromé a slepé.
A budeš blahoslavený, protože oni ti to nemají čím odplatit. Dostaneš však odměnu při vzkříšení spravedlivých."
Bratři!
Nepřistoupili jste k hmotné hoře, z které šlehal oheň a která byla zahalena mračnou temnotou a bouří, a při tom za zvuku trouby byly prohlášeny předpisy. Když to všechno Izraelité slyšeli, zdráhali se poslouchat a prosili, aby (Bůh) už k nim nemluvil.
Vy však jste přistoupili k hoře Siónu a k městu živého Boha, k nebeskému Jeruzalému: ke vznešenému shromáždění obrovského množství andělů a k obci prvorozenců, kteří jsou zapsáni v nebi; (přistoupili jste) k soudci, Bohu všech, k duším spravedlivých, kteří už dosáhli cíle, a k Ježíši, prostředníku nové smlouvy.
EVANGELIUM Lk 14,1.7-14
Slova svatého evangelia podle Lukáše.
Když Ježíš přišel v sobotu do domu jednoho z předních farizeů, aby tam pojedl, dávali si na něj pozor.
On si všiml, jak si hosté vybírají přední místa. Řekl jim tedy toto poučení: "Až budeš od někoho pozván na svatební hostinu, nesedej si na přední místo. Mohl by být od něho pozván někdo vzácnější než ty, a ten, kdo pozval tebe i jeho, by přišel a řekl ti: 'Uvolni mu místo!' Tu bys musel s hanbou zaujmout poslední místo.
Ale když budeš pozván, jdi si sednout na poslední místo, takže až přijde ten, který tě pozval, řekne ti: 'Příteli, pojď si sednout dopředu!' To ti bude ke cti u všech, kteří budou s tebou u stolu. Neboť každý, kdo se povyšuje, bude ponížen, a kdo se ponižuje, bude povýšen."
Svému hostiteli pak řekl: "Když strojíš oběd nebo večeři, nezvi své přátele, ani bratry, ani příbuzné, ani bohaté sousedy, aby tě snad také nepozvali, a tak by se ti dostalo odměny. Ale když strojíš hostinu, pozvi žebráky a mrzáky, chromé a slepé.
A budeš blahoslavený, protože oni ti to nemají čím odplatit. Dostaneš však odměnu při vzkříšení spravedlivých."
--------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
Milí bratři a sestry,
Dnešní liturgické texty
hovoří o pokoře, o umenšování sebe sama a přenechávání předních míst
jiným. A my se můžeme oprávněně tázat,
zda je něco takového vůbec možné v dnešní době žít, když se od nás všude
vyžaduje zdravé sebevědomí, schopnost obstát v konkurenci a umět prosadit
sama sebe. Není nakonec taková pokora škodlivá, nestanou se z nás
ušlápnutí a neprůbojní jedinci, které ti silnější bez milosti převálcují?
V dnešním Božím
slově ale vystupuje do popředí jedna důležitá souvislost. Pokora má svůj
poslední smysl ve vztahu člověka k Bohu; bez něj by byla maximálně
projevem čistě lidského altruismu, který dává uctivě přednost druhému před
sebou. To jistě samo o sobě není málo, ale teprve ve vztahu k Bohu získává
tato ctnost svou sílu a stává se něčím, co opravdu vede k životu v
plnosti.
Ježíš říká uprostřed
dnešního evangelia ona známá slova o tom, že kdo se povyšuje, bude ponížen, a
kdo se ponižuje, bude povýšen. Ono ‚bude‘ je typické pasivum divinum,
které znamená Bůh ho povýší. Pokorný postoj člověka, který si nesedá dopředu,
zároveň znamená očekávání obdarování. Posazení se na poslední místo získává
smysl skrze pozvání toho, který pořádá hostinu : Příteli, pojď si sednout
dopředu‘. Kdo je pokorný, otevírá se Božímu obdarování; je schopen přijmout
dary mnohem větší, než si dokážeme představit, a tím méně sami pořídit. Velmi
jasně je tato skutečnost patrná v Mariině Magnificat: Marii budou slavit
všechna pokolení, neboť Hospodin na ni, svou nepatrnou služebnici, shlédl, a
učinil jí veliké věci.
Ve druhém čtení
z listu Židům se mimo jiné říká, kam pokora a schopnost nechat se
obdarovat zjednává přístup: do nebeského Jeruzaléma, do shromáždění andělů a
svatých, do společenství s Nejsvětější Trojicí. Kdo je pokorný a nechá se
Bohem obdarovat, získá největší možný dar: Bůh mu dává sám sebe, své
společenství.
Takto také můžeme
pochopit podstatu opaku pokory, pýchy - ta je vlastně pocitem, že si stačím sám
a že nic od nikoho nepotřebuji, protože jsem úspěšný, dospělý a nezávislý. Bůh
nás touží obdarovat, neboť podstatou jeho Bytí je Láska, která se dává-avšak
ctí naši svobodu, a když se nechceme nechat obdarovat, ať už z jakéhokoli
důvodu, je proti tomu bezmocný, neboť násilím své dary nevnucuje. Jenomže pak zůstáváme odkázáni sami na sebe -
a velmi dobře víme, že ty nejpodstatnější hodnoty života si sami darovat
nemůžeme: opravdovou schopnost milovat, smysluplnost života, nepodmíněnou
útěchu v utrpení, nemluvě o věčné spáse jako celkovém vyústění a završení celého našeho
pozemského bytí. Toto vše jsou skutečnosti, které nám může darovat jen Bůh, a my
je nemůžeme než s pokorou přijmout a s láskou za ně být vděčni.
Žádné komentáře:
Okomentovat