18. neděle v mezidobí B 2024
1. ČTENÍ Ex 16, 2-4. 12-15
Čtení z druhé knihy Mojžíšovy.
Celá obec synů Izraele reptala na poušti proti Mojžíšovi a
Árónovi. Synové Izraele jim řekli: "Kéž bychom zemřeli Hospodinovou rukou
v egyptské zemi, když jsme seděli u hrnců masa a jedli chléb dosyta. Vyvedli
jste nás na tuto poušť, abyste umořili celé shromáždění hladem!"
Hospodin řekl Mojžíšovi: "Hle, jako déšť vám sešlu chléb
z nebe. Lidé vyjdou a každý den si nasbírají dávku na den. Chci je zkoušet, zda
půjdou v mém zákoně, nebo ne.
Slyšel jsem reptání synů Izraele. Řekni jim toto: K večeru
budete jíst maso a zrána se nasytíte chlebem. Poznáte, že já jsem Hospodin, váš
Bůh."
Když nastal večer, přilétly křepelky a pokryly celý tábor.
Zrána padla rosa na tábor kolem dokola. Pokrývka z rosy se rozplynula, a hle -
na povrchu pouště bylo cosi drobného, šupinatého, jemného jako jíní na zemi.
Když to synové Izraele viděli, ptali se navzájem: "Co je to?" - neboť
nevěděli, co to je.
Mojžíš jim řekl: "To je chléb, který vám Hospodin dává k
jídlu."
Žl 78 (77), 3+4bc. 23-24. 25+54 Odp.: 24b
Odp.: Hospodin jim dal nebesky pokrm.
Co jsme slyšeli a poznali, co nám otcové vyprávěli, příštímu pokolení budeme
vypravovat slavné Hospodinovy činy i jeho moc.
Odp.
Poručil mrakům nahoře a otevřel brány nebes, seslal na ně déšť many, aby se
najedli, a dal jim nebeský pokrm.
Odp.
Člověk jedl chléb silných, pokrm jim poslal do sytosti. Přivedl je do své svaté
země, k horám, které získala jeho pravice.
Odp.
2. ČTENÍ Ef 4, 17. 20-24
Čtení z listu svatého apoštola Pavla Efesanům.
Bratři a sestry!
Říkám vám a zapřísahám vás ve jménu Páně: Nežijte už tak,
jak žijí pohané! Jejich smýšlení je neplodné.
Takhle jste se tomu přece o Kristu neučili! Vy jste přece o
něm slyšeli a jako křesťané jste byli poučeni, že máte odložit starého člověka
s dřívějšími způsoby života, který je chtivý rozkoší a žene se do zkázy. Stále
si obnovujte mysl po její duchovní stránce a oblečte člověka nového, který je
stvořen podle Božího vzoru jako skutečně spravedlivý a svatý.
EVANGELIUM Jan 6, 24-35
Slova svatého evangelia podle Jana.
Když zástup viděl, že ani Ježíš, ani jeho
učedníci nejsou na břehu, nasedali do člunů, přijeli do Kafaranaa a hledali
Ježíše. Když ho našli na druhé straně moře, zeptali se ho: "Mistře, kdy
jsi sem přijel?"
Ježíš jim odpověděl: "Amen, amen, pravím vám: Hledáte
mě ne proto, že jste viděli znamení, ale že jste se dosyta najedli z těch
chlebů. Neusilujte o pokrm, který pomíjí, ale o pokrm, který zůstává k věčnému
životu, ten vám dá Syn člověka. Otec, Bůh, ho osvědčil svou pečetí."
Zeptali se ho: "Co máme dělat, abychom konali skutky
Boží?" Ježíš jim odpověděl: "To je skutek Boží, abyste věřili v toho,
koho on poslal." Řekli mu: "Jaké tedy ty děláš znamení, abychom
viděli a uvěřili ti? Co konáš? Naši předkové jedli na poušti manu, jak je psáno:
' Chléb z nebe jim dal jíst.' "
Ježíš jim odpověděl: "Amen, amen, pravím vám: Chléb z
nebe vám nedal Mojžíš, ale pravý chléb z nebe vám dává můj Otec; neboť chléb
Boží je ten, který sestupuje z nebe a dává život světu."
Prosili ho tedy: "Pane, dávej nám ten chléb
pořád." Ježíš jim řekl: "Já jsem chléb života. Kdo přichází ke mně,
nebude nikdy hladovět, a kdo věří ve mne, nebude nikdy žíznit."
_______________________________________________________________________
Slůvko pro děti:
Milé
děti,
vy, které jste byly letos u prvního svatého
přijímání, asi dobře tušíte, co Pán Ježíš myslí, když mluví o sobě jako o
chlebu života. Když jsme se připravovali na první svaté přijímání, mluvili jsme
o tom, jaký vliv na nás má to, co jíme. Kdybychom se třeba celý měsíc
stravovali u McDonalda nebo v KFC, měli bychom asi nadváhu a jiné
zdravotní problémy. Ale kdybychom naopak nejedli nic, byli bychom slabí, nic
bychom nemohli dělat a postupně bychom mohli i umřít hlady.
Pán Ježíš nás dnes znovu zve k tomu,
abychom Jej často přijímali jako chléb života. Když to budeme dělat, bude v nás
růst a sílit Jeho láska. Budeme mít v sobě život.
Milí bratři a sestry,
ústřední téma, které prostupuje
dnešní liturgické texty, by šlo nejjednodušeji označit jako chléb z nebe.
Pro lid starého Izraele - a koneckonců
pro všechny zemědělské kultury - byla a je dosud ‚přízeň nebes‘ nebo ‚otevřená
nebesa‘ naprosto nutnou podmínkou k tomu, aby člověk mohl žít. Vychází to
z jejich běžné životní zkušenosti: když nepršelo a nebyla úroda,
nebyl ani chléb, základní potravina. Můžeme
se v současných letních teplotách například osvěžit tím, že si vzpomeneme
na adventní texty ze čtyřicáté páté kapitoly knihy proroka Izajáše: Rosu
dejte, nebesa shůry, oblaka, spusťte déšť práva; ať se otevře země a zplodí
spásu. Nebo ještě jinak, znovu z knihy Izajáš, avšak o deset kapitol
dále: Jako déšť a sníh padá z nebe a nevrací se tam, ale svlažuje zemi a
působí, že může rodit a rašit, ona pak obdařuje semenem rozsévače a chlebem
toho, kdo jí, tak se stane s
mým slovem, které vyjde z mých úst: nevrátí se ke mně bez účinku, ale vše, co
jsem chtěl, vykoná a zdaří se mu k čemu jsem ho poslal. Aby bylo co k jídlu, aby člověk mohl žít, je
nutné, aby z nebe spadla vláha a země aby ji přijala. Podobný je také starší
text požehnání umírajícího Izáka svému synu Jakobovi ze dvacáté sedmé kapitoly knihy
Genesis: Ať ti dá Hospodin rosu nebes, úrodnost země, hojnost obilí a moštu.
Pokud s těmito obrazy
srovnáme příběh o seslání many na poušti z knihy Exodus, vidíme, že se trochu vymyká. Každý
Izraelita moc dobře věděl, že mezi vláhou padající shůry a chlebem (nebo vínem)
byla ještě velká spousta lidské práce. Jenže Boží lid v knize Exodus se
nachází v situaci poutníků; není usazen, nemůže se starat o pole, sít,
sklízet, mlít mouku a péci chléb - a ještě k tomu putuje pouští, kde ona
vláha z nebes je skoro nepřítomná. Poutníci pouští do zaslíbené země jsou
závislí na Hospodinu zcela radikálně - z nebe nepadá vláha, ale již hotový
pokrm, chléb, který je třeba pouze sesbírat ze země. A Hospodin jej každého dne posílá
právě tolik, kolik je potřeba, ani příliš málo, ani příliš mnoho. Lid Izraele má přesnou každodenní dávku chleba z nebe,
aby žil a měl dost síly dojít tam, kde je jeho pravý domov, zaslíbený
Hospodinem.
Nám, lidem 21. století, už tyto
obrazy nejsou tak blízké, i když se v posledních letech - s pokračující
klimatickou změnou - znovu více dostávají do našeho zorného pole. O chléb nemáme
nouzi a spíše přemýšlíme - jak v jedné knize napsal nizozemský teolog
Bernard Rootmensen - čím vším dobrým bychom si jej obložili. Ale když Ježíš - s odkazem
na manu na poušti - hovoří o sobě jako o chlebu života, rozumíme tomu velmi
dobře. Hladovíme a žízníme po lásce, po pokoji mezi jednotlivými lidmi, po míru
mezi národy. Toužíme po tom, abychom překonali své slabosti a hříchy, které nám
znepříjemňují a mnohdy ničí život. Toužíme po tom, abychom zvítězili nad svými
vnitřními démony. Jenže víme, že to sami nedokážeme, že jsou to věci, které
člověk nevypěstuje na poli, ani nekoupí v supermarketu. Víme, že nám to všechno
musí nějak ‚spadnout z nebe‘, že je to nakonec Boží dar.
Ježíš nám v daru Eucharistie
dává sám sebe. Každý den máme k dispozici chléb, který sestupuje z nebe
a který sytí náš vnitřní hlad po lásce a pokoji s Bohem, s druhými i
s námi samými. Chléb, který je zadarmo, bez jakékoli naší práce a námahy.
Stačí jen vzít a jíst.
Žádné komentáře:
Okomentovat