1. ČTENÍ Př 9, 1-6
Čtení z knihy Přísloví.
Moudrost si zbudovala palác, opřela jej o sedm sloupů. Pobila
dobytek, smísila víno, připravila také svůj stůl. Poslala své služebnice volat
z vyvýšenin města:
Kdo je nezkušený, ať sem přijde, kdo je bez rozvahy, toho
chci učit. Pojďte, můj pokrm jezte, víno, mnou nalité, pijte! Nechte dětinství,
a budete žít, po cestě poznání choďte!
Žl 34 (33), 2-3. 10-11. 12-13. 14-15 Odp.: 9a
Odp.: Okuste a vizte, jak je Hospodin dobrý.
Ustavičně chci velebit Hospodina, vždy bude v mých ústech jeho chvála. V
Hospodinu nechť se chlubí moje duše, ať to slyší pokorní a radují se.
Odp.
Bojte se Hospodina, jeho svatí! Těm, kdo se ho bojí, nic nechybí. Mocní
strádají a hynou hlady, nic nechybí těm, kdo hledají Hospodina.
Odp.
Pojďte, synové, a slyšte mě, naučím vás bát se Hospodina. Miluje kdo život? Přeje si dny štěstí?
Odp.
Zdržuj svůj jazyk od zlého, své rty od falešných slov. Chraň se zlého a čiň
dobré, hledej pokoj a usiluj o něj!
Odp.
2. ČTENÍ Ef 5,15-20
Čtení z listu svatého apoštola Pavla Efesanům.
Dávejte dobrý pozor, bratři, jak se máte chovat, ne jako
nemoudří, ale jako moudří; dobře využívejte času, protože žijeme ve zlých
dobách. Nechovejte se tedy nerozumně, ale mějte na mysli, co je vůle Páně.
Neopíjejte se vínem, vede to jen k výstřednostem, ale dejte
se naplnit Duchem. Když mezi sebou mluvíte, užívejte slov ze žalmů, chvalozpěvů
a duchovních písní; ze srdce zpívejte a hrejte Pánu. Děkujte stále Bohu Otci za
všechno ve jménu našeho Pána Ježíše Krista.
EVANGELIUM Jan 6, 51-58
Slova svatého evangelia podle Jana.
Ježíš řekl zástupům:
"Já jsem ten chléb živý, který sestoupil z nebe. Kdo
bude jíst tento chléb, bude žít navěky. Chléb, který já dám, je mé tělo,
obětované za život světa." Židé se mezi sebou přeli a říkali: "Jak
nám tento člověk může dát jíst svoje tělo?" Ježíš jim řekl:
"Amen, amen, pravím vám: Když nebudete jíst tělo Syna
člověka a pít jeho krev, nebudete mít v sobě život. Kdo jí mé tělo a pije mou
krev, má život věčný, a já ho vzkřísím v poslední den.
Vždyť mé tělo je skutečný pokrm a má krev je skutečný nápoj.
Kdo jí mé tělo a pije mou krev, zůstává ve mně a já v něm. Jako mne poslal živý
Otec a já žiji z Otce, tak i ten, kdo jí mne, bude žít ze mne.
To je ten chléb, který sestoupil z nebe; ne takový, jaký
jedli naši otcové, a umřeli. Kdo jí tento chléb, bude žít navěky."
_______________________________________________________
Slůvko pro děti
Můžeme se dnes, milé děti, zastavit u slov žalmu: Miluje
kdo život? Přeje si dny štěstí? Zdržuj svůj jazyk od zlého, své rty od
falešných slov. Chraň se zlého a čiň dobré, hledej pokoj a usiluj o něj!
Chcete
děti, být šťastné a opravdu si užívat života? Myslím, že není nikdo, kdo by to
nechtěl. Na to, jak být šťastný a prožít dobrý život, najdeme všude možně
spoustu různých návodů; já ale myslím, že tenhle biblický je nejlepší. Když
budeme žít dobře, mít druhé lidi rádi a žít s nimi v míru, budeme
šťastni - ať jsme kluci nebo holky, ať jsme bohatí nebo chudí, ať už máme třeba
nejnovější iPhone nebo obyčejnou starou tlačítkovou Nokii. Bůh Otec, který nás má
rád a stvořil nás ke štěstí, totiž dobře ví, jaká cesta k tomu štěstí vede.
Milí
bratři a sestry,
V dnešním prvním
čtení je přítomný motiv pokrmu, jehož požívání vede k moudrosti. V naší
středoevropské kultuře je to určitý archetyp. Všichni známe například rčení Jíst
vtipnou kaši, případně Chybí mu fištrón (což vychází z dobového
přesvědčení, že příčina - řekněme - nižšího intelektu některých lidí vychází z toho,
že jim nebyl v dětství pravidelně podáván rybí tuk). Můžeme si také
vzpomenout na Erbenovu Zlatovlásku, kde na začátku kuchař Jiřík ochutná kousek pečeného
hada, určeného jen pro krále; a poté porozumí řeči zvířat.
Mohli
bychom tedy nyní od prvního čtení přejít přímo k evangeliu a připomenout
si dar Eucharistie jako pokrm a nápoj, který nás křesťany také vede k moudrosti:
který nám například dává chápat Boží znamení v našem životě; nebo získat hlubší
pohled na skutečnost; a tak dále a tak podobně. (Možná bychom se přitom mohli
ještě krátce zastavit u druhého čtení a v souvislosti s onou Pavlovou
zmínkou o víně konstatovat, že nadměrná konzumace určitých věcí naopak od
moudrosti bezpečně odvádí).
To
všechno je jistě pravda. Nicméně je dobré si připomenout, co následovalo poté,
co Pán pronesl svou Eucharistickou řeč (jež s úryvkem dnešního evangelia
končí) a co budeme číst na začátku evangelia příští neděle: Mnoho z
Ježíšových učedníků řeklo: "To je tvrdá řeč! Kdopak to má
poslouchat?" A když na to Ježíš zareaguje svým dalším slovem, mnoho
z jeho učedníků odejde a už s ním nechodí.
Učedníky,
kteří se nad Ježíšovou Eucharistickou řečí pohoršili a pak od něj odešli, jistě
nemůžeme považovat za někoho, komu by chybělo hledání lidské moudrosti. Chodili
s Ježíšem dlouho, dlouho se od něj učili. Možná na začátku slyšeli jeho kázání
na hoře, tak plné moudrosti, a snad právě ono je přimělo k tomu, aby
Ježíše následovali. Snad také byli s Ježíšem i v nazaretské synagóze,
a tenkrát se nad ním nepohoršili, jako jeho rodáci: „Kde se u něho vzala
taková moudrost a ty zázraky? Copak to není syn tesařův? Copak se jeho matka
nejmenuje Maria a jeho příbuzní Jakub, Josef, Šimon a Juda? A nežijí mezi námi
všechny jeho příbuzné? Kde se tedy to všechno u něho vzalo?“. Pohoršili se
až teď, když jim Ježíš dal k jídlu své tělo a k pití svou krev. To už
prostě nebyli schopni pochopit; na něco takového je lidská moudrost krátká.
Radikální
odlišnost lidské a Boží moudrosti je jedno z hlavních témat listů svatého
Pavla. Možná nejsilnější místo je v tomhle smyslu úryvek z první kapitoly
Prvního listu Korinťanům: Židé si totiž přejí zázraky, Řekové zase hledají
moudrost, ale my kážeme Krista ukřižovaného. Židy to uráží a pohané to
pokládají za hloupost. Ale pro ty, kdo jsou povoláni, ať jsou to židé nebo
pohané, je Kristus Boží moc a Boží moudrost.
Boží
moudrost je moudrost lásky, která se rozdá, aby lidé měli život. Lásky umírající
na kříži, lásky rozlámaného chleba pro všechny. Jen když se snažíme milovat
nesobeckou láskou, můžeme se k tomuto tajemství aspoň maličko přiblížit;
jinak nás bude Boží moudrost stále pohoršovat a provokovat; nebo budeme mít
tendenci si ji stále přizpůsobovat oné naší malé a omezené lidské moudrosti - a
tak nakonec vytvářet z našeho křesťanství ideologii, vhodnou leda tak k vedení podivných a zcela zbytečných kulturních válek, jak se to dnes pohříchu dost často i děje.
Kéž je pro nás eucharistický chléb tím, co v nás
živí porozumění Boží moudrosti. Řečeno s Karlem Jaromírem Erbenem a začátkem
jeho Zlatovlásky: kéž dokážeme skrze přijímání Kristova těla - a lásky,
kterou v nás živí - porozumět Boží řeči.
Žádné komentáře:
Okomentovat