22. neděle
v mezidobí B – Světový den modliteb za péči o stvoření
Pro zítřejší
promluvu jsem se výjimečně rozhodl odchýlit od textů bohoslužby slova a nabídnout
několik úryvků z poselství papeže Františka ke Světovému dni modliteb za
péči o stvoření, který 1. září slavíme.
K promluvě
na texty 22. týdne v mezidobí cyklu B za roku 2021 se můžete vrátit zde:
Začněme…
jednoduchou otázkou, na kterou však nemusí být jednoznačná odpověď: Jestliže jsme
skutečně věřící, jakým způsobem jsme přišli k víře? Není to ani tak proto, že
„věříme“ v něco transcendentního, co náš rozum nemůže pochopit, v nedosažitelné
tajemství vzdáleného a neznámého, neviditelného a nepojmenovatelného Boha.
Svatý Pavel by řekl, že je to spíše proto, že v nás přebývá Duch Svatý. Ano,
jsme věřící, protože samotná Boží láska „je nám vylita do srdce“ (Řím 5,5). Proto
je nyní Duch skutečně zárukou našeho dědictví (srov. Ef 1,14) a pobízí nás,
abychom vždy usilovali o věčná dobra podle plnosti Ježíšova krásného a dobrého
lidství. Duch činí věřící tvořivými, proaktivními v lásce. Uvádí je na velkou
cestu duchovní svobody, která však není ušetřena boje mezi logikou světa a
logikou Ducha, jejichž plody jsou navzájem protikladné (srov. Gal 5,16-17). Jak
víme, prvním plodem Ducha a souhrnem všech ostatních je láska. Věřící, vedeni
Duchem Svatým, jsou tedy Božími dětmi a mohou se k Bohu obracet oslovením
„Abba, Otče“ (Řím 8,15), stejně jako Ježíš, se svobodou těch, kteří už
nepodléhají strachu ze smrti, protože Ježíš vstal z mrtvých. Zde je velká naděje:
Boží láska zvítězila, vítězí vždy a zvítězí opět. Pro nového člověka, který
žije v Duchu, je úděl slávy navzdory vyhlídce na fyzickou smrt již zajištěn…(odstavec 1)
Proč
je na světě tolik zla? Proč tolik nespravedlnosti, tolik bratrovražedných
válek, v nichž umírají děti, ničí se města, znečišťuje se životní prostředí
člověka, znásilňuje se a devastuje matka Země? Svatý Pavel s nepřímým odkazem
na Adamův hřích říká: „Víme přece, že celé tvorstvo zároveň sténá a spolu trpí
až doposud“ (Řím 8,22). Morální boj křesťanů je spojen se „sténáním“ stvoření,
protože „bylo podrobeno nicotnosti“ (v. 20). Celý kosmos a každé stvoření
„netrpělivě sténají a touží“, aby byl překonán současný stav a obnoven ten
původní; osvobození člověka totiž zahrnuje i osvobození všech ostatních tvorů,
kteří se solidárně s postavením člověka ocitli pod jhem otroctví. Stejně jako člověk
je i stvoření – ne vlastní vinou – zotročeno a není schopno plnit to, k čemu
bylo stvořeno, tedy mít trvalý smysl a cíl. Je vystaveno rozpadu a smrti, což
je ještě umocněno zneužíváním přírody člověkem. Ale naopak, spása člověka v
Kristu je jistou nadějí i pro stvoření; vždyť „i samo stvoření bude
vysvobozeno z poroby porušení a dosáhne svobody ve slávě Božích dětí“ (Řím
8,21). V Kristově vykoupení je tedy možné s nadějí spatřovat pouto
solidarity mezi lidmi a všemi ostatními tvory. (odstavec 4)
V
nadějeplném a vytrvalém očekávání Ježíšova slavného návratu udržuje Duch Svatý
společenství věřících v bdělosti a neustále je poučuje, vyzývá je k proměně
životního stylu, k odporu proti ničení životního prostředí lidmi a k projevům
sociální kritiky, která je svědectvím především o možnosti změny. Tato změna
spočívá v přechodu od arogance těch, kdo chtějí ovládat druhé a přírodu –
redukovanou na objekt, s nímž lze manipulovat –, k pokoře těch, kdo se starají
o druhé a o stvoření. „Když totiž lidé tvrdí, že zaujímají Boží místo,
stávají se svými vlastními největšími nepřáteli“ (Laudate Deum, 73),
protože Adamův hřích zničil základní vztahy, jimiž člověk žije: vztah k Bohu, k
sobě samému a k ostatním lidem i vztah ke kosmu. Všechny tyto vztahy musí být
synergicky obnoveny, zachráněny a „uvedeny do pořádku“. Žádný z nich nesmí
chybět. Chybí-li jeden, všechno selhává. (odstavec 5)
…Poslušnost
Duchu lásky radikálně mění postoj člověka: z „dravce“ se stává „pěstitel“
zahrady. Země je svěřena člověku, ale zůstává Boží (srov. Lv 25,23). To
je teologický antropocentrismus židovsko-křesťanské tradice. Nárok vlastnit a
ovládat přírodu, manipulovat s ní podle svého zalíbení, je proto určitou formou
modlářství. Je to prométheovský člověk, který, opojený vlastní technokratickou
mocí, arogantně uvádí zemi do stavu nemilosti, tedy stavu zbaveného Boží
milosti. Je-li však onou Boží milostí Ježíš, který zemřel a vstal z mrtvých,
pak platí to, co řekl Benedikt XVI.: „Věda svět nespasí. Člověk je vykoupen
skrze lásku“ (encyklika Spe salvi, 26), skrze Boží lásku v Kristu, od
níž nás nic a nikdo nemůže odloučit (srov. Řím 8,38-9). (odstavec 7)
Žádné komentáře:
Okomentovat