32. neděle v mezidobí A 2023
1. ČTENÍ Mdr 6,12-16
Čtení z knihy Moudrosti.
Moudrost září a nevadne, snadno ji vidí ti, kdo ji milují,
dává se nalézt těmi, kdo ji hledají.
Předchází ty, kdo po ní touží, a ukazuje se jim první.
Neunaví se, kdo k ní časně přichází, najde ji, jak mu sedí u dveří.
Myslet totiž na ni je svrchovaná prozíravost, kdo kvůli ní
bdí, brzy je bez starosti.
Vždyť sama obchází a hledá ty, kdo jsou jí hodni, na cestách
se jim ukazuje s přízní a při každé myšlence jim vychází vstříc.
Žl 63 (62), 2.3-4.5-6.7-8 Odp.: 2b
Odp.: Má duše po tobě žízní, Pane, můj Bože!
Bože, ty jsi můj Bůh, snažně tě hledám, má duše po tobě žízní, prahne po tobě
mé tělo, jak vyprahlá, žíznivá, bezvodá země.
Odp.
Tak toužím tě spatřit ve svatyni, abych viděl tvou moc a slávu. Vždyť tvá
milost je lepší než život, mé rty tě budou chválit.
Odp.
Tak tě budu velebit ve svém životě, v tvém jménu povznesu své dlaně k modlitbě.
Má duše se bude sytit jak tukem a morkem, plesajícími rty zajásají ústa.
Odp.
Kdykoli na tebe vzpomenu na svém lůžku, v nočních hodinách budu na tebe myslet.
Neboť stal ses mým pomocníkem a ve stínu tvých křídel jásám.
Odp.
2. ČTENÍ 1Sol 4,13-18
Čtení z prvního listu svatého
apoštola Pavla Soluňanům.
Až totiž bude dán rozkaz, až zazní archandělův hlas a Boží
polnice, sám Pán sestoupí z nebe. Napřed vstanou zemřelí křesťané, potom my,
kteří do té chvíle zůstaneme naživu, budeme spolu s nimi uchváceni v oblacích
do vzduchu vstříc Pánu. A pak už budeme s Pánem navždycky. Těšte se proto
navzájem těmito slovy.
EVANGELIUM Mt 25,1-13
Slova svatého evangelia podle Matouše.
Ježíš řekl svým učedníkům toto podobenství:
"Nebeské království je podobné deseti pannám, které
vzaly lampy a vyšly naproti ženichovi. Pět z nich bylo pošetilých a pět
prozíravých. Pošetilé vzaly sice lampy, ale nevzaly s sebou olej, prozíravé si
však vzaly s lampami také do nádobek olej. Když ženich dlouho nepřicházel,
začaly všechny podřimovat a usnuly.
Uprostřed noci se strhl křik: 'Ženich je tady! Jděte mu
naproti!' Tu všechny ty panny vstaly a začaly si upravovat lampy. Pošetilé
prosily prozíravé: 'Dejte nám trochu oleje, lampy nám dohasínají.' Ale
prozíravé odpověděly: 'Nemůžeme, nestačilo by pak ani nám, ani vám, dojděte si
raději k prodavačům a kupte si.'
Jakmile však odešly nakoupit, přišel ženich a ty připravené
vešly s ním na svatbu a dveře se zavřely. Později přišly i ostatní panny a
volaly: 'Pane, pane, otevři nám!' On však odpověděl: 'Amen, pravím vám: Neznám
vás.'
Bděte tedy, protože neznáte den ani hodinu."
Slůvko pro děti:
Víte, že když někoho máme rádi, ať
už hodně nebo míň hodně, tak ten náš vztah k němu nemůžeme někomu jinému jen
tak darovat nebo půjčit, jako si můžete dát dárek k Vánocům nebo někomu
půjčit propisku. Dokonce to nemůžeme ani vůči tomu, koho máme rádi - když on
nás třeba rád nemá, tak ho nemůžeme přimět k tomu, aby měl. To, že
někoho máme rádi, je jenom naše. Pán Ježíš tedy tím olejem myslí naši lásku k Němu.
Milí bratři a sestry,
Závěrečný Ježíšův apel z dnešního
evangelia - Bděte, protože neznáte den ani hodinu - jako by předpokládal
trochu jiné znění dnešního podobenství: podle toho by ony moudré panny před
příchodem ženicha měly být vzhůru, zatímco ty pošetilé spát. Jenomže všech deset
družiček při dlouhém čekání na ženichův příchod usnulo; asi byly z dlouhého
čekání unavené, spánek přemohl všechny: ty, které měly olej, i ty, které ho
neměly.
Pro pochopení toho, co nám
podobenství o deseti družičkách chce vlastně říci, je myslím stěžejní jeden
starozákonní text, který se ovšem v dnešních čteních nevyskytuje. Je z knihy,
která představuje mystickou tvář judaismu - totiž z Písně písní, přesněji
řečeno ze začátku její páté kapitoly: Spím, ale mé srdce bdí. Slyš! Můj milý
klepe. Otevři mi, má sestro, moje milá, má holubičko, mé všechno!
Čtení z Písně písní se jako
text pro bohoslužbu slova používá dost zřídka - snad proto, že na první poslech
až příliš připomíná milostnou poezii, kterou možná původně i byla. Je vlastně
celá láskyplným dialogem mezi dvojicí milujících se osob - milým a milou. Křesťanské
porozumění tomuto starozákonnímu textu, v nejznámější podobě pocházející
asi od svatého Bernarda z Clairvaux, vidí v onom milém Krista a v milé
buď celé společenství církve, nebo jednotlivou lidskou duši.
Pro hlubší pochopení podobenství o
deseti pannách je podstatný verš Spím, ale mé srdce bdí. Právě v tom
je rozdíl mezi moudrými a pošetilými pannami. Zásoba oleje do lamp je symbolem onoho
bdícího srdce, které je vstupenkou na svatbu - na konci pozemského příběhu každého
z nás - i na konci příběhu celých dějin vesmíru a člověka, na konci času.
Nežijeme-li jako kontemplativní
řeholníci v klášteře, není dost dobře možné prožívat náš život celý a
zcela vědomě v Boží přítomnosti. A ani pro řeholníky a řeholnice z klášterů
benediktinské tradice, ač je to jedním z hlavních úkolů jejich
kontemplativního života, to není možné beze zbytku. Pokud zrovna pracují v klášterním
lese, na zahradě či třeba v pivovaru (jedno belgické trapistické pivo je
považováno za nejlepší na světě), musí být přece v mysli soustředěni na
svou práci. Musíme myslet na běžný životní provoz - pracujeme, vychováváme
děti, musíme spát, jíst a občas relaxovat, těšíme se z přítomnosti a
blízkosti lidí, které máme rádi. Nemůžeme úplně celý čas našeho života prožívat
jako vědomou modlitbu a vědomé spojení s Bohem. V duchovním smyslu
tak podřimujeme, nebo spíme. Napadá mne příměr s chvílemi, kdy jsme večer hodně
unaveni, ale ještě nemůžeme jít spát a musíme něco dodělat; pak nás přepadá
mikrospánek, jsme jakoby na rozhraní mezi vědomím a nevědomím, skutečnost
trochu vnímáme a trochu nevnímáme, občas chvilku zadřímáme a musíme se
probudit, abychom onu nutnou práci dokončili.
Pán s tímhle jistě počítá; ví,
že s ním nemůžeme být v neustálém a intenzivním kontaktu, jaký
zažíváme při hluboké a soustředěné modlitbě třeba před vystavenou Eucharistií. Jde
ale o to, abychom měli i v onom spánku - či polospánku - duše bdělé srdce.
Aby v nejhlubší rovině našeho bytí byla láska ke Kristu stále přítomná, i když si ji v danou
chvíli nemusíme uvědomovat. Abychom měli pohotově připravený olej do lamp,
abychom byli vždy připraveni je zažehnout a svítit.
Žádné komentáře:
Okomentovat