31. neděle v mezidobí A 2023
1. ČTENÍ Mal 1,14b-2,2b.8-10
Čtení z knihy proroka Malachiáše.
Jsem mocný král - praví Hospodin zástupů - moje jméno je
hrozné mezi národy. Nyní (platí) vám, kněží, tento příkaz: Jestliže
neuposlechnete a nevezmete si k srdci, abyste vzdávali úctu mému jménu - praví
Hospodin zástupů - stihnu vás kletbou.
Vy jste sešli z cesty, jste příčinou, že mnozí nedbají o
Zákon, porušili jste smlouvu s Levim - praví Hospodin zástupů. Proto i já vás
uvrhnu do ponížení a potupy přede vším lidem, poněvadž jste nezachovávali mé
příkazy. Při udílení rad jste nebyli nestranní. Nemáme snad všichni jednoho
otce? Nestvořil nás jeden Bůh? Proč jsme k sobě věrolomní, a tak znesvěcujeme
smlouvu našich otců?
Žl 131 (130),1.2.3
Odp.
Opatruj, Pane, mou duši ve svém pokoji.
Hospodine,
mé srdce se nevypíná, nevyvyšují se mé oči, neženu se za velikými věcmi, pro mě
nedostižnými.
Odp.
Spíše jsem uklidnil a utišil svou duši jako dítě na matčině klíně; jako dítě,
tak je má duše ve mně.
Odp.
Doufej, Izraeli, v Hospodina, nyní i navěky.
Odp.
2. ČTENÍ 1Sol 2,7b-9.13
Čtení z prvního listu svatého apoštola Pavla Soluňanům.
Bratři a sestry!
Počínali jsme si mezi vámi tak něžně, jako když matka hýčká
svoje děti; tak jsme po vás toužili, že bychom vám nejraději nejen odevzdali
Boží radostnou zvěst, ale dali za vás i vlastní život. Tak velice jsme si vás
oblíbili.
Přece si ještě vzpomínáte, bratři, na naši vyčerpávající
námahu: ve dne v noci jsme pracovali, abychom nikomu z vás nebyli na obtíž,
když jsme vám hlásali Boží evangelium.
A proto i my bez ustání děkujeme Bohu za to, že když jste
nás uslyšeli kázat Boží slovo, vzali jste ho ne jako slovo lidské, ale jako
slovo Boží - vždyť jím skutečně je. A protože věříte, ukazují se na vás i jeho
účinky.
EVANGELIUM Mt 23,1-12
Slova svatého evangelia podle Matouše.
Ježíš mluvil k zástupům i ke svým učedníkům:
"Na Mojžíšův stolec zasedli učitelé Zákona a farizeové.
Dělejte a zachovávejte všechno, co vám řeknou, ale podle jejich skutků
nejednejte, neboť mluví, ale nejednají. Svazují těžká a neúnosná břemena a
vkládají je lidem na ramena, ale sami se jich nechtějí dotknout ani prstem.
Všechny své skutky dělají jen proto, aby se ukázali před lidmi. Dávají si
zhotovovat zvlášť široké modlitební řemínky a zvlášť velké střapce na šatech,
mají rádi čestná místa na hostinách a přední sedadla v synagógách, mají rádi
pozdravy na ulicích a když jim lidé říkají 'Mistře'.
Vy však si nedávejte říkat 'mistr', jenom jeden je váš
Mistr, a vy všichni jste bratři. A nikomu na zemi nedávejte jméno 'otec', jenom
jeden je váš Otec, a ten je v nebi. Ani si nedávejte říkat 'učitel', jenom
jeden je váš Učitel - Kristus.
Kdo je mezi vámi největší, ať je vaším služebníkem. Kdo se
povyšuje, bude ponížen, a kdo se ponižuje, bude povýšen."
___________________________________________________________
Slůvko pro děti:
Milé děti,
Svatý Pavel děkuje Bohu za to, že soluňští křesťané
uvěřili jeho kázání – přijali, že svatý Pavel káže opravdu Boží slovo, a ne
něco jiného. A přijali to asi proto, že k nim Pavel byl velice dobrý a
laskavý, a že si u nich sám vydělával na živobytí, aby jim nebyl na obtíž. Když
jim pak kázal o dobrém Bohu, který má rád všechny lidi, snadno tomu mohli
uvěřit.
Milí bratři a sestry,
Dalo by se dnes jistě velice snadno kázat o pokušení
farizejství, které je stále živé i v církvi a hrozí nám kněžím, biskupům,
i všem ostatním křesťanům. Na Ježíšova slova mají rádi zvlášť velké střapce
na šatech jsem si například vzpomněl, když jsem na Internetu narazil na
fotku jednoho nejmenovaného konzervativního amerického kardinála, který s oblibou
nosí kardinálskou vlečku zvanou cappa magna; ta se přestala používat po
druhém vatikánském koncilu, podobně jako třeba papežská tiára či papežská
nosítka…
Mému srdci však bude bližší zaměřit se na dnešní žalm.
Protože je kratičký, můžeme si jeho slova zopakovat: Hospodine, mé srdce se
nevypíná, nevyvyšují se mé oči, neženu se za velikými
věcmi, pro mě nedostižnými. Spíše jsem
uklidnil a utišil svou duši jako dítě na matčině klíně; jako dítě, tak je má
duše ve mně. Doufej, Izraeli, v Hospodina, nyní i
navěky!
Žalm 131 do ostatních dnešních čtení na první poslech
příliš tematicky nezapadá; jeho ozvěnu je možné najít snad jen ve druhém čtení:
svatý Pavel – který jako žák rabbiho Gamaliela znal tento žalm zcela jistě
nazpaměť - soluňským křesťanům připomíná, že se k nim choval tak něžně,
jako když matka hýčká svoje děti. Možná ale bude o to lépe se na něj
zaměřit, aby kvůli ostatním textům neunikl naší pozornosti.
Kdosi nazval žalm 131 žalmem kontemplativní modlitby. Mám
tento žalm velmi rád a je i na rubu jednoho z mých primičních obrázků – a vždycky
se mi osvědčil ve chvílích, kdy jsem potřeboval nějak ukonejšit – ve chvílích
jakýchkoli zmatků, strachů nebo pokušení.
Všichni víme, jak je současná situace ve světě i v naší
církvi rozjitřená. Propukají válečné konflikty; máme starost o budoucnost naší
planety kvůli klimatické změně; jsme svědky lavinovitého šíření dezinformací,
takže se nám pravda o věcech a lidech hledá mnohem složitěji než dříve. Společnost
i církev je rozdělená natolik, že jednotlivé názorové proudy se již spolu
nedokáží shodnout skoro na ničem.
Věříme v dobrého Boha, který stvořil dobrý svět –
a ten je dobrý stále, i když je poznamenaný lidským hříchem. Víme, že Kristus
vstal z mrtvých, a že tedy konec našeho příběhu bude šťastný. Ale přesto:
často se vzhledem k těmto událostem ptáme, proč to či ono Bůh dopouští?
Jaký má smysl barbarské řádění teroristů z Hamásu nebo okupantů v ukrajinské
Buči? Proč přitom umírají nevinné děti? A ptáme se ještě s větší naléhavostí
a bolestí, když se nás nějaké zlo začne osobně a bezprostředně týkat: Proč zrovna
mne postihla zákeřná nemoc? Proč mi někdo blízký a milovaný předčasně zemřel?
Máme zkušenost, že když si v modlitbě před Pánem
takto vyléváme své srdce, je to jeden z nejhlubších a nejupřímnějších typů
modlitby, kterého jsme schopni. Taková modlitba spontánně tryská z nejhlubších
hlubin našeho bytí, takto se modlit se stává naší bytostnou potřebou. Jenže
zároveň máme i jinou zkušenost: na naše naléhavé otázky zpravidla žádnou
odpověď nedostaneme; Bůh nám neřekne na naše naléhavá proč žádné protože.
Žádné komentáře:
Okomentovat