30. neděle v mezidobí B 2018
1. ČTENÍ Jer 31, 7-9
Čtení z knihy proroka Jeremiáše.
Toto praví
Hospodin: "Oslavujte Jakuba, jásejte nad prvním z národů, ať je slyšet váš
jásot: Zachránil Hospodin svůj národ, zbytky Izraele!
Hle, přivedu je
nazpět ze severní země, shromáždím je od končin země; slepí a kulhaví budou
mezi nimi spolu se ženami v naději a nedělkami; veliký zástup bude těch, kteří
se sem vrátí. Přicházejí s pláčem, ale útěchou je doprovázím; přivedu je k
vodním proudům přímou cestou, na níž neklopýtnou. Stal jsem se totiž Izraeli
otcem, Efraim je mým prvorozencem."
Žl 126 (125), 1-2ab. 2cd-3. 4-5. 6 Odp.: 3
Odp.: Velkou věc s
námi udělal Hospodin, naplnila nás radost.
Když Hospodin přiváděl siónské zajatce, byli jsme jako ve
snách. Tehdy byla naše ústa plná smíchu a náš jazyk plný jásotu.
Odp.
Tehdy se říkalo mezi pohany: "Velkou věc s nimi udělal
Hospodin!" Ano, velkou věc s námi udělal Hospodin, naplnila nás radost.
Odp.
Hospodine, změň náš osud, jako se mění údolí na jihu země.
Kdo sejí v slzách, žnout budou s jásotem.
Odp.
Vycházejí s pláčem, když nesou semeno k setí: přijdou však s
jásotem a přinesou své snopy.
Odp.
2. ČTENÍ Žid 5, 1-6
Čtení z listu Židům.
Každý velekněz je
brán z lidu a bývá ustanoven pro lid v jeho záležitostech u Boha, aby podával
dary a oběti za hříchy. Protože sám je stejně podroben slabosti, je schopen
cítit s chybujícími a bloudícími. A proto musí podávat oběti za hřích sám za
sebe jako za ostatní lidi. Nikdo si však nemůže tu důstojnost vzít sám, nýbrž
musí být povolán od Boha jako Árón.
Tak si ani Kristus
nepřisvojil slávu velekněžství sám, ale dal mu ji ten, který mu řekl: 'Ty jsi
můj syn, já jsem tě dnes zplodil', jak říká i na jiném místě: 'Ty jsi kněz
navěky podle řádu Melchizedechova'.
EVANGELIUM Mk 10, 46-52
Slova svatého evangelia podle Marka.
Když Ježíš a jeho
učedníci s velkým zástupem vycházeli z Jericha, seděl u cesty slepý žebrák -
Timaiův syn Bartimaios. Jakmile uslyšel, že je to Ježíš Nazaretský, začal
volat: "Synu Davidův, Ježíši, smiluj se nade mnou! " Mnozí ho
okřikovali, aby mlčel. On však křičel ještě víc: "Synu Davidův, smiluj se
nade mnou!"
Ježíš se zastavil
a řekl: "Zavolejte ho." Zavolali tedy toho slepce a řekli mu:
"Bud' dobré mysli, vstaň, volá tě!" On odhodil plášť, vyskočil a
přišel k Ježíšovi. Ježíš se ho zeptal: "Co chceš, abych pro tebe
udělal?"
Slepec odpověděl:
"Mistře, ať vidím!"
Ježíš mu řekl:
"Jdi, tvá víra tě zachránila!" A ihned začal vidět a šel tou cestou
za ním.
_________________________________________________________________________________
Slůvko pro děti:
Milé děti, ve scénce z biblických postaviček dobře
vidíme, jak se slepému žebrákovi Bartimaiovi snažili jeho volání rozmluvit.
Dokonce ho okřikovali, aby mlčel. Můžeme si dobře představit, co mu asi říkali:
Nech toho, stejně ti nemůže pomoct. Anebo
Jsi jenom slepý žebrák, myslíš, že si tě
všimne? Ale on se tím nenechal odradit, dokonce volal ještě víc. Proč?
Protože měl opravdu velkou víru, víc než hlasům těch lidí okolo věřil tomu, že
Pán Ježíš ho opravdu může uzdravit.
Milí bratři a sestry,
V prvním čtení povzbuzuje prorok Jeremiáš tu část lidu
Izraele, která se ocitla v první vlně vyhnanství v Babylóně – jednalo
se zejména o lidi z okolí dvora krále Jekonjáše a o řemeslníky. Lidsky
viděno neměli žádnou naději na návrat domů; situace se v následující době
naopak ještě zhoršila, protože po dobytí Jeruzaléma králem Nabuchodonozorem
byla do Babylóna deportována i zbývající část Izraelitů. Jeremiáš však – jakoby
proti vší viditelné naději – prorokuje vysvobození. V situaci, kdy by bylo
lidsky pochopitelné podléhání depresi a rezignaci, vybízí k radosti: ať je slyšet váš jásot: zachránil Hospodin
svůj národ, zbytky Izraele – i když k záchraně ještě nedošlo. Naděje
na osvobození není ani trochu zakotvena v tom, že by lid Izraele ve své
situaci viděl nějaké světlo na konci tunelu. Je pouze a jedině spojena s pevnou
vírou, že Hospodin je věrný a svůj lid neopustí.
Slepý žebrák Bartimaios v dnešním evangeliu má podobnou
víru a podobnou naději. Jeho naléhavé volání „Synu Davidův“ naznačuje jeho víru: Ježíš, který prochází kolem, je Mesiáš
zaslíbený proroky. Možná i tohle způsobuje, že ho okolostojící okřikují, aby mlčel. Jenže on se od své
víry a od své naděje nenechá odradit, dokonce ještě víc a silněji volá svou
prosbu o smilování. A právem mu proto, již uzdravenému, Ježíš říká Tvá víra Tě uzdravila.
Bartimaios je tedy obrazem člověka, který dokáže věřit a
doufat, i když okolnosti vůbec nenasvědčují tomu, že by se předmět jeho naděje
mohl stát skutečností. Hlasy oněch okřikujících jsou obrazem právě opačného
postoje – jsou to v pravém slova smyslu skeptikové.
Pokud se trochu hlouběji zamyslíme nad slovem skeptik a nad způsobem, jakým ho
používáme, dostaneme se přibližně ke dvěma významům. Ten první je pozitivní:
objevuje se například v názvu Spolku českých skeptiků Sisyfos, což je
organizace spojená třeba se jménem astronoma a křesťana Jiřího Grygara. Spolek usiluje o propagaci kritického myšlení
v souvislosti s různými pavědami, v dnešní době zažívajícími nebývalý
rozkvět. Skeptik v tomto smyslu je tedy ten, který se snaží při pohledu na
skutečnost používat kritické a racionální myšlení - což je jistě dobře. Druhý
význam už tak pozitivní není: skeptikem nazýváme často toho, kdo počítá s tím,
že všechno bude špatné a ještě horší – v tomto smyslu je příbuzným slovem pesimista. Nejpádnějším příkladem takové
skepse je první a základní Murphyho zákon: Co
se může pokazit, to se taky pokazí. Nebo také jedná písnička od Rudolfa
Brančovského, frontmana brněnské skupiny Poletíme?,
ve které je, samozřejmě v nadsázce, následující výstižný veršík: Jsem
depresivní typ, s depresí a skepsí žije se mi líp.
Místo u okraje cesty blízko Jericha můžeme vidět jako obraz
naší duše. Je v nás víra a touha, jako v onom žebrákovi, ale také
skepse, jako u těch druhých, kteří ho okřikují. Lidským pohledem skutečně
můžeme vidět, že věci jdou od desíti k pěti. Třeba že se Evropa stává
stále méně křesťanskou; nebo že děti či vnuci udělali v životě špatný krok
a už to nejde vrátit; nebo že někoho blízkého postihla těžká nemoc; nebo cokoli
jiného.
Tohle všechno v nás živí skeptika, jsme ve velkém
pokušení věci vzdávat, nechat to, jak to je, a přestat se modlit, protože
nevidíme výsledek. Takové pokušení v nás zabíjí víru a naději - a s nimi
i lásku, protože tyto tři kardinální ctnosti jsou spolu propojeny. Otec Adam
Rucki, vzácný a moudrý kněz, který za komunistického režimu ztratil státní
souhlas a dokonce byl uvězněn, nám tento týden na exerciciích vyprávěl právě o
takovém případu rezignace: mluvil s paní, která prohlásila, že když její vnuci
ztratili víru, nedá se s tím nic dělat, protože už je holt taková doba. A
otec Adam jí řekl toto: paní, vy jste
své vnuky vlastně zabila.
Bartimaios je někdo,
kdo vůbec skeptikům nenaslouchá. Je obrazem našeho lidství proměněného Duchem
svatým, které věří, doufá a miluje. Je obrazem toho, co je hlouběji než onen
malý skeptik v nás. Je obrazem našeho srdce, našeho nejhlubšího nitra, v němž
je pevná víra a horoucí naděje – zakotvené jedině v Bohu, ať se děje
cokoli. Je to místo, odkud voláme i my Pane
Ježíši, Synu Boží, smiluj se nade mnou.
Žádné komentáře:
Okomentovat