Slavnost Nejsvětější Trojice A
2017
1. ČTENÍ Ex 34,4b-6.8-9
Čtení z druhé knihy Mojžíšovy.
Mojžíš časně ráno vstal a vystoupil na horu Sinaj, jak mu přikázal Hospodin; v ruce měl dvě kamenné desky.
Tu sestoupil Hospodin v oblaku, (Mojžíš) se tam vedle něho postavil a vzýval Hospodinovo jméno. Potom (Hospodin) prošel kolem něho a zvolal: "Hospodin, Hospodin, Bůh milosrdný a milostivý, shovívavý, velmi laskavý a věrný!" Mojžíš se rychle vrhl k zemi, klaněl se a řekl: "Pane, jestliže jsem nalezl u tebe milost, ať jde Pán uprostřed nás. Ano, je to lid tvrdé šíje, ale odpusť naši vinu i náš hřích a přijmi nás jako dědictví."
MEZIZPĚV Dan 3,52.53.54.55.56
Odp.: Požehnaný jsi, Pane, Bože našich otců.
Odp.
chvályhodný a svrchovaně velebený navěky. Požehnané je tvé slavné svaté jméno a svrchovaně chvályhodné a velebené navěky. Požehnaný jsi ty ve svém svatém slavném chrámě.
Odp.
a svrchovaně chvályhodný a slavný navěky. Požehnaný jsi ty na svém královském trůně
Odp.
a svrchovaně chvályhodný a velebený navěky. Požehnaný jsi ty, který shlížíš na hlubiny a trůníš na cherubech.
Odp.
a svrchovaně chvályhodný a velebený navěky. Požehnaný jsi ty na klenbě nebes.
Odp.
a velebený a plný slávy navěky.
2. ČTENÍ 2Kor 13,11-13
Čtení z druhého listu svatého apoštola Pavla Korinťanům.
Bratři, žijte radostně, zdokonalujte se, buďte
přístupní napomínání, buďte svorní, žijte v pokoji, a Bůh; dárce lásky a
pokoje, bude s vámi.
Pozdravte se vespolek křesťanským políbením. Pozdravují vás všichni věřící. Milost Pána Ježíše Krista, láska Boží a společenství svatého Ducha s vámi se všemi!
EVANGELIUM Jan 3,16-18
Pozdravte se vespolek křesťanským políbením. Pozdravují vás všichni věřící. Milost Pána Ježíše Krista, láska Boží a společenství svatého Ducha s vámi se všemi!
EVANGELIUM Jan 3,16-18
Slova svatého evangelia podle Jana.
Ježíš řekl Nikodémovi:
"Tak Bůh miloval svět, že dal svého jednorozeného Syna, aby žádný, kdo v něho věří, nezahynul, ale měl život věčný. Bůh přece neposlal svého Syna na svět, aby svět odsoudil, ale aby svět byl skrze něho spasen. Kdo v něho věří, není souzen; kdo nevěří, už je odsouzen, protože neuvěřil ve jméno jednorozeného Syna Božího.
"Tak Bůh miloval svět, že dal svého jednorozeného Syna, aby žádný, kdo v něho věří, nezahynul, ale měl život věčný. Bůh přece neposlal svého Syna na svět, aby svět odsoudil, ale aby svět byl skrze něho spasen. Kdo v něho věří, není souzen; kdo nevěří, už je odsouzen, protože neuvěřil ve jméno jednorozeného Syna Božího.
--------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
Slůvko pro děti:
Ve scénce s biblickými
postavičkami vidíme Mojžíše, jak s deskami Desatera vzývá Hospodina na
hoře Sinaji. Hodně důležitá je předposlední věta: Pane, jestli jsem nalezl u
Tebe milost, tak buď uprostřed nás – buď s námi, buď se svým lidem. A
my víme, že Bůh Otec tuto prosbu splnil nám všem, kteří jsme jeho lid – poslal nám
svého Syna Ježíše, aby byl Bůh s námi.
Milí bratři a sestry,
Do tří dnešních
liturgických čtení se tajemství Nejsvětější Trojice promítá jako různý,
postupně stále hlubší, způsob zjevování Boha člověku. V prvním čtení jde o
zjevení Hospodina Mojžíšovi typickým starozákonním způsobem, v oblaku
na hoře, a ve slově. Hospodinova přítomnost, zahalená oblakem, nám zároveň
napovídá, že je to zjevení a zároveň opět skrytí – k plnému zjevení Boha
jako Trojice osob ještě nenazrál čas.
V evangeliu je pak
stručně shrnuta podstata novozákonního zjevení: je to zjevení v Ježíšově
osobě, v Jeho vtělení. Zároveň se také zjevuje vztah Boha ke světu, kterým
je láska a záchrana, a také to, že v Bohu je společenství osob: Tak Bůh
miloval svět, že dal svého jednorozeného Syna, aby žádný, kdo v něho věří,
nezahynul.
Třetí způsob Božího
zjevení je pak popsán ve druhém čtení, ze závěru druhého listu svatého Pavla
Korintským. Tento text je svým způsobem vrcholnou výpovědí dnešních čtení:
místem Božího zjevení je společenství lidí vzájemně spojených vírou a láskou.
Na počátku je shromáždění lidí, kteří přijali jednorozeného Syna a uvěřili
v něho, tak jak se píše v poslední větě dnešního evangelia. Na
počátku společenství je společná víra v Krista, cílem je vzájemná láska.
Svatý Pavel na konci svého listu dává pokyny, jak má toto společenství věřících
v Krista žít, aby v jejich středu přebýval Bůh, a aby jej tak svým
způsobem života zpřítomňovali ve světě, zviditelňovali druhým a tím o něm
svědčili. Žijte radostně, zdokonalujte se, buďte přístupní napomínání,
svorní, žijte v pokoji, a Bůh, dárce lásky a pokoje, bude s vámi.
Je to zcela základní
sdělení Písma, které v Novém Zákoně nacházíme na mnoha místech. Kde
jsou dva nebo tři shromážděni ve jménu mém, tam jsem já uprostřed nich,
říká Ježíš v 18. kapitole Matoušova evangelia. A svatý Jan ve svém prvním
listě tutéž skutečnost vyjadřuje nejsilněji: Boha nikdy nikdo neviděl, ale
když se milujeme navzájem, Bůh v nás zůstává, a jeho láska v nás
dosáhla svého cíle.
Dnešní Boží slovo nám
připomíná velký úkol nás křesťanů-skrze naši vzájemnou lásku má Bůh zůstat
přítomný v současném světě, kde v tolika ohledech pociťujeme jeho
nepřítomnost. Jsme povoláni k tomu, abychom se v našich
společenstvích, počínaje tím rodinným, stali živou ikonou Nejsvětější Trojice,
abychom Boha tímto způsobem zviditelňovali a vytvářeli prostor, kde ho druzí
budou moci nalézt, protože žízeň po Bohu a touha ho hledat je velká. Člověk
touží po lásce a společenství a to víc, oč více se dnes společný život stává
složitý a mnoho lidí žije v hluboké samotě. Pokud v církvi lidé
najdou všechno jiné, jen ne společenství lásky, budou hluboce zraněni a budou
zcela logicky hledat úplně jinde.
Z Pavlových slov
vyplývá, že to není snadný úkol. Opravdová láska a snaha budovat společenství
v sobě vždy nese dimenzi kříže. Svatý Pavel nenabízí žádnou růžovou
idylku, jeho slova naznačují, že žít takto stojí námahu a vyžaduje pokoru. Zdokonalujte
se, buďte přístupní napomínání, buďte svorní, žijte v pokoji. Společenství
nebuduje ani přebujelé ego, ani falešná spokojenost s tím, co už se
podařilo, ani dojem, že druhý mi nemá do mého života co mluvit. Toto vše
společenství likviduje, činí ho nemožným a tím zároveň činí nemožným také
zjevení Nejsvětější Trojice – Boha-Lásky – mezi lidmi.
Žádné komentáře:
Okomentovat