9. neděle v mezidobí C 2016
Čtení z první knihy Královské.
Šalomoun se modlil v chrámě:
"Vyslyš, Hospodine, i cizince, který není z tvého izraelského lidu,
jestliže přijde z daleké země kvůli tvému jménu - neboť uslyší o tvém velikém
jménu, o tvé mocné ruce a o tvém napřaženém rameni - jestliže přijde prosit do
tohoto domu, vyslyš ho v nebi, v místě, kde přebýváš. Učiň všechno, o co tě
bude cizinec prosit, aby všechny národy země poznaly tvoje jméno, aby se tě
bály jako tvůj izraelský lid a aby poznaly, že byl tento dům, který jsem
vystavěl, pojmenován tvým jménem."
Žl 117(116),1.2 Odp.:Mk 16,15
Odp.: Jděte do celého světa a hlásejte evangelium.
nebo: Aleluja.
Chvalte Hospodina, všichni lidé, oslavujte ho, všechny
národy.
Odp.
Neboť mocně vládne nad námi jeho milosrdenství a
Hospodinova věrnost trvá navěky.
Odp.
2. ČTENÍ Gal 1,1-2.6-10
Začátek listu svatého apoštola Pavla Galaťanům.
Pavel,
apoštol (ustanovený) ne od lidí, ani prostřednictvím nějakého člověka, ale
skrze Ježíše Krista a Boha Otce, který ho vzkřísil z mrtvých, a všichni bratři,
kteří jsou se mnou, galatským církevním obcím.
Divím se, že
se od toho, který vás povolal v Kristově milosti, tak rychle uchylujete k
jinému evangeliu. Ale to na prosto není nějaké jiné evangelium! To vás jen
jistí lidé matou a rádi by pře-kroutili evangelium Kristovo.
Ale i
kdybychom vám my sami nebo anděl z nebe hlásali evangelium odchylné od toho,
které jsme vám hlásali, bud' proklet! Co jsem řekl, opakuj i ještě jednou:
Hlásá-li vám kdo evangelium odchylné od toho, které jste přijali, bud' proklet!
Snažím se
teď, abych si získal přízeň u lidí? Anebo u Boha? Což se ucházím o to, abych
byl pěkný u lidí? Kdybych ještě i teď chtěl být pěkný u lidí, nebyl bych
Kristovým služebníkem.
EVANGELIUM Lk 7,1-10
Slova svatého evangelia podle Lukáše.
Když Ježíš
domluvil ke svým posluchačům, přišel do Kafarnaa. Jeden setník tam měl služebníka,
na němž mu velmi záleželo; ten však byl nemocný a už umíral. Když setník
uslyšel o Ježíšovi, poslal k němu židovské starší s prosbou, aby přišel a
služebníka mu uzdravil.
Starší
přišli k Ježíšovi a horlivě se přimlouvali: "Zaslouží si, abys mu v tom
vyhověl, protože má náš národ rád a vystavěl nám synagógu."
Ježíš šel s
nimi. Když už byl nedaleko od toho domu, poslal k němu setník přátele se
vzka-zem: "Pane, neobtěžuj se! Neboť nejsem hoden, abys vešel pod mou
střechu; proto jsem si ani netroufal přijít k tobě osobně. Ale řekni slovo, a
můj služebník bude uzdraven. Vždyť i já jsem člověk podřízený, ale mám pod
sebou vojáky; řeknu jednomu 'jdi', a jde, a jinému 'přijď", a při-jde, a
svému služebníkovi 'udělej to', a udělá to."
Když to
Ježíš uslyšel, podivil se mu; obrátil se k zástupu, který ho následoval, a
prohlásil: "Říkám vám: Ani v Izraeli jsem nenašel takovou víru!" Když
se pak poslové vrátili do domu, shledali, že ten služebník je zdráv.
-----------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
-----------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
Milí bratři a sestry,
Uzdravení setníkova sluhy je ve srovnání
s jinými Ježíšovými uzdraveními velmi zvláštní. Nemocný ani setník se na
scéně vůbec neobjeví, o situaci se dozvídáme jen jaksi z druhé ruky,
prostřednictvím představených synagógy či setníkových přátel. Setník není
Izraelita, ale Říman, byť s judaismem sympatizuje. A Ježíš sluhu uzdravuje
takříkajíc na dálku, zatímco nedílnou součástí všech ostatních uzdravení, o
kterých v evangeliích čteme, je Ježíšova fyzická přítomnost, dialog
s nemocným a často Ježíšův dotek či jiné gesto.
Toto vše však dává vyniknout onomu jedinému a
nejdůležitějšímu, bez čeho se Ježíšovy mocné činy neobejdou – totiž víře.
Příslušnost k izraelskému národu nehraje roli, nehraje roli ani to, že
setník se neodvážil za Ježíšem přijít sám, nehraje roli fyzická vzdálenost
nemocného. Důležitá je pouze setníkova víra, o které Ježíš říká, že takovou nenašel
ani v izraelském národě.
Dnešní evangelium tedy podtrhuje ohromnou
důležitost víry. Připomíná nám onu známou pravdu, že naší malou vírou vlastně
svazujeme Pánu ruce a jeho proměňující moc v našem životě se může projevit
málo nebo vůbec. A nejde jistě ani tolik o pochybnosti rozumu, o to, jakým
způsobem máme například chápat tu či onu pravdu naší víry v konfrontaci se
současným přírodovědným obrazem světa. Pokud člověk vášnivě a celým srdcem
hledá pravdu, Bůh mu jistě vyjde vstříc. Jde spíš o nedůvěru
v existenciálním smyslu.
Základním poselstvím celého Písma svatého je
Boží oslovení každého jednotlivého člověka, nabídka vztahu lásky, důvěrného
společenství a odevzdanosti. Všechny mocné Ježíšovy skutky, o kterých čteme
v evangeliích, mají vést právě k tomu, aby člověk uvěřil a odevzdal
Bohu s důvěrou svůj život. Ježíš se nás skrze ně neustále ptá ‚Věříš mi?‘,
‚Věříš, že mám moc to učinit?‘, ,Věříš, že Tě miluji‘? Přijetí této nabídky
není jen otázkou rozumu, ale celého existenčního naladění člověka, otázkou
prožívání života jako celku v závislosti a důvěře. Pokud však této nabídce
věřím jen částečně nebo vůbec, pak si logicky beru svůj vlastní život částečně
či úplně do vlastních rukou, a Bůh už nemá prostor, aby v něm konal, neboť
naše svoboda je mu nadevše drahá. Pak se však dostáváme do začarovaného kruhu,
neboť čím menší prostor v našem životě Bohu dáváme, tím víc prostoru
dostává naše skeptické já –zdá se pak, že Bůh je úplně nepřítomný a nečinný, a
nakonec člověk může víru úplně ztratit.
Nechme se tedy dnes inspirovat setníkovou vírou.
Ona je to nejdůležitější a základní. Někdy můžeme mít jako náš setník pocit, že
nejsme hodni- že nejsme ti správní křesťané, že nejsme na dost vysoké morální
úrovni, že se nedokážeme dobře modlit - avšak to všechno jsou druhotné
skutečnosti. V první řadě jde o to, zda chceme uvěřit ve spásnou Boží moc
i pro náš život.
Žádné komentáře:
Okomentovat