Slavnost narození Páně, ve dne 2015
Iz 52,7-10
Žl 98
Žid 1,1-6
Jan 1,1-18
Milí bratři a sestry,
Dnešní promluvu bych chtěl
uvést citátem jednoho z největších náboženských myslitelů Evropy dvacátého
století, švýcarského teologa Hanse Urse von Balthasar: Rozhodující je odpověď na otázku, zda Bůh promluvil k člověku
-samozřejmě o sobě, a také o svém úmyslu stvořit člověka a jeho svět -nebo zda
tím absolutním zůstává mlčení, mimo všechna slova tohoto světa.
Dnes jako křesťané slavíme
víru v onu první možnost - že Bůh skutečně promluvil, a to tak, že se
rozhodl přebývat s námi jako člověk - že se tedy Slovo stalo tělem, jak
říká evangelium. Slavíme to však v duchovní atmosféře, která stále více na
tuto základní Balthasarovu otázku odpovídá oním druhým způsobem: místo
konkrétního náboženství stále více zaujímá to, čemu se říká spiritualita - tedy
způsob vztahování se k Absolutnu jako projevujícímu se rovnocenně ve všech
náboženstvích a kulturách, ale zároveň zůstávajícímu neodhalitelným tajemstvím,
slovy otce Halíka ‚něčím nad námi‘. Často je tento způsob zbožnosti vnímán jako
mnohem svobodnější, tolerantnější a autentičtější než velká organizovaná
náboženství, a křesťanství je často obviňováno z toho, že vírou
v Boží zjevení si chce toto neproniknutelné a neuchopitelné Tajemství
vyhradit pro sebe. Že se chce takříkajíc stát jeho pánem a vtěsnat je do úzkých
dogmatických pout, podobně jako se snaží poměřovat složitost konkrétního života
příliš těsnými kritérii dobra či zla, morálních pouček a zákazů. A hlavním kamenem
úrazu je zde právě to, co dnes slavíme-víra v Boží vtělení, v to, že
by ono neuchopitelné Tajemství bylo úplně celé přítomno v jednom malém
dítěti, a později muži, Ježíši z Nazareta.
Velmi přesně to vyjádřil jiný
velký teolog 20. století, Josef Ratzinger, emeritní papež Benedikt XVI: A tak před tímto křesťanským zjevením
stojíme s velkou otázkou, zvlášť když je srovnáváme s náboženským
myšlením Asie. Snad by bylo lépe, kdyby nás Bůh ponechal v nezměrné
vzdálenosti. Snad by bylo přijatelnější věřit v nepochopitelné tajemství
než přijmout tuto jedinou postavu-přijmout tento křesťanský pozitivismus víry -
a v něm, jako jediném bodě vidět
spásu člověka.
Můžeme se tedy tázat tak, jak
by se nás mohli zeptat naši jinak věřící bližní: Není naše dnešní oslava
vtělení nakonec stavěním bariér vůči jinak věřícím bratřím a sestrám -židům,
muslimům, buddhistům, agnostikům a já nevím komu ještě? Není to nakonec znovu
triumfální sebepotvrzení křesťanství jako majitele jediné pravdy, toho že my
křesťané víme všechno o Bohu lépe a jsme tedy lepší než ostatní?
Pohled na úvodní Balthasarovu
otázku se však radikálně promění ve chvíli, kdy ji konfrontujeme s našimi
základními lidskými otázkami, problémy a potřebami, třeba jako Má můj život i jiný smysl než má práce a
rodina? Co je po smrti? - ale
také Cítím se sám, nebo Nikdo mne nemiluje. Kdyby Bůh nevyslovil
sama sebe, kdyby zůstával vzdáleným a mlčícím tajemstvím, bylo by mlčení i
odpovědí na tyto otázky. Z tohoto hlediska by nebylo lépe, kdyby nás Bůh ponechal v nezměrné vzdálenosti,
slovy Josefa Ratzingera. Z oslavy Vtělení se my křesťané neradujeme proto,
že je to potvrzení naší pravdy a naší nadřazenosti, ale protože Bůh má
s člověkem soucit, a proto jej nechce nechávat v mučivé nejistotě.
Boží sebesdělení v Kristu je výslednicí Boží lásky k člověku, často
ztrápenému a nešťastnému, kladoucímu si bolestné a nezodpověditelné otázky.
Slovo se stalo tělem, a přestože Bůh nepochopitelným tajemstvím zůstává, přece
jen je poodhaluje-protože chce být z lásky konkrétně blízko konkrétnímu
člověku.
Toto je ona pravá a velká
vánoční radost, a zároveň podstata křesťanství. A tuto radost přeji i vám všem.
Žádné komentáře:
Okomentovat