3. neděle adventní C 2015
Čtení
z knihy proroka Sofoniáše.
Jásej, siónská dcero, zaplesej, Izraeli,
raduj se a vesel celým srdcem, jeruzalémská dcero! Zrušil Hospodin tvůj trest,
odstranil tvé nepřátele, uprostřed tebe je Hospodin izraelským králem, zla se
už neboj! V onen den bude řečeno Jeruzalému: Neboj se, Sióne, ať nejsou tvoje
ruce malátné! Hospodin, tvůj Bůh, je uprostřed tebe, hrdina, vítěz, plesá nad
tebou v radosti, obnovil k tobě svou lásku, s veselím nad tebou jásá jako ve
dnech svátku.
Iz
12,2-3.4bcd.5-6 Odp.: 6
Odp.:
Plesejte a jásejte,neboť nad vámi vládne Svatý Izraele.
Bůh
je má spása! Bez obavy mohu doufat. Hospodin je má síla a statečnost, stal se
mou spásou. S radostí budete vážit vodu z pramenů spásy.
Odp.
oslavujte
Hospodina, vzývejte jeho jméno! Hlásejte mezi národy jeho díla, zvěstujte
vznešenost jeho jména!
Odp.
Zpívejte
Hospodinu, neboť učinil velkolepé věci, ať je to známo po celé zemi! Plesejte a
jásejte, obyvatelé Siónu, neboť nad vámi vládne Svatý Izraele.
Odp.
2.
ČTENÍ Flp 4,4-7
Čtení
z listu svatého apoštola Pavla Filipanům.
Bratři!
Radujte se stále v Pánu, opakuji: Radujte
se! Vaše ušlechtilost ať je známá všem lidem. Pán je blízko. O nic nemějte
starost! Ale ve všem předkládejte Bohu své potřeby v modlitbě a prosbě s děkováním.
Pak Boží pokoj, který převyšuje všecko
pomyšlení, uchrání vaše srdce a vaše myšlenky v Kristu Ježíši.
EVANGELIUM
Lk 3,10-18
Slova
svatého evangelia podle Lukáše.
Lidé se ptali Jana (Křtitele): „Co máme
dělat?“
Odpovídal jim: „Kdo má dvoje šaty, ať se
rozdělí s tím, kdo nemá žádné. A kdo má něco k jídlu, ať jedná stejně.“ Přišli
také celníci, aby se dali pokřtít, a ptali se ho: „Mistře, co máme dělat?“ On
jim odpověděl: „Nevybírejte víc, než je stanoveno.“ I vojáci se ho ptali: „A co
máme dělat my?“ Odpověděl jim: „Na nikom se nedopouštějte násilí, nikoho
nevydírejte, buďte spokojeni se svým žoldem.“
Lid byl plný očekávání a všichni uvažovali o
tom, zdali Jan není Mesiášem. Jan jim všem na to říkal: „Já vás křtím vodou.
Přichází však mocnější než já; jemu nejsem hoden ani rozvázat řemínek u opánků.
On vás bude křtít Duchem svatým a ohněm. V ruce má lopatu, aby pročistil
(obilí) na svém mlatě a pšenici uložil na sýpce; plevy však bude pálit ohněm
neuhasitelným.“
Dával lidu ještě mnoho jiných napomenutí a
hlásal mu radostnou zvěst.
--------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
Milí
bratři a sestry,
Dnešní neděle je Radostná a radost je
hlavním tématem prvního i druhého čtení. Dnešní evangelium však na první
poslech takto vůbec nepůsobí. Pokud by do něho byly zahrnuty i verše
bezprostředně předcházející, a pokud bych je pronesl s patřičným patosem,
pochybuji, že by to v komkoli
z nás nějakou radost vzbudilo. Působilo by to spíš jako studená
sprcha. Jan Křtitel hovoří cosi o zmijím plemeni, o sekeře na kořeni stromu,
který nenese ovoce a bude tedy brzy vyťat a hozen do ohně, o pálení plev ohněm
neuhasitelným. Není divu, že se lidé ptají Co máme dělat? Můžeme si domyslet,
že je to otázka plná úzkosti. Přesto je dnešní evangelium zakončeno paradoxním
tvrzením Dával lidu ještě mnoho jiných napomenutí a hlásal jim radostnou
zvěst.
Další zvláštnost nacházíme ve druhém čtení.
Sv. Pavel Filipany vybízí k radosti, vlastně jim ji přikazuje. Radujte
se stále v Pánu, opakuji, radujte se! Opět je v tom cosi těžko
pochopitelného: jak je možné přikázat radost, vždyť je to něco spontánního, co
člověku za určitých okolností vytryskne ze srdce, ale jak je možné si ji
přikázat ve chvíli, kdy člověk zažívá zármutek a úzkost?
Zdá se, že zde jde o správné pochopení pojmu
křesťanské radosti. Dnešní texty nám napovídají, že nejde ani tak o emoci, o
cosi prchavého a vyvolaného vnějším impulsem, ale o jakýsi základní životní
postoj či pocit křesťana, jakási základní vlastnost obyvatele Božího
království. Jde o cosi, co má něco bytostně společného s pokojem, přesně
tím, o kterém hovoří opět svatý Pavel: Boží pokoj, převyšující všechno
poznání. Tato radost je zaprvé plodem vědomí, že Boží království je již
zde, že přišlo s Ježíšem. Proto Jan Křtitel skutečně hlásá radostnou
zvěst, i když je jeho kázání drsné. Jádrem jeho kázání nejsou hrozby, ale
skutečnost příchodu Ježíše, který brzo vysvobodí svůj lid. Zadruhé je ona
křesťanská radost plodem obrácení. Proto na ně Jan Křtitel klade takový důraz.
Právě ono je vstupenkou do Božího království. Kdo se nechal pokřtít, musí žít
jako nový člověk, musí se zříci zla a snažit se konat dobro, a to velmi
konkrétně, podle jeho stavu a zaměstnání - právě tak, jak to Jan Křtitel radí
jednotlivým skupinám lidí.
Právě s tímto posledním máme jistě
zkušenost i na obecně lidské rovině - kdo kolem sebe rozsévá dobro a lásku, kdo
má čisté svědomí, zakouší radost a pokoj v srdci jako jakýsi setrvalý stav
za vším, co prožívá, i když není ušetřen lidských trápení a bolestí.
A pravda tohoto konstatování vychází najevo
i z opačného pohledu. Člověk, který je výrazně ovlivněn zlem, nebo je jím
přímo spoután, je smutný. A opět se zde nejedná o okamžitý smutek jako reakci
na jednotlivou životní událost, ale o jakýsi bytostný smutek, jako základní
stav duše. Tento smutek má cosi společného s popřením života a lásky,
s bezvýchodným uzavřením se do sebe. Často se navenek projevuje ironií a
skepsí vůči všemu dobrému, přesvědčením, že člověk je v jádru špatný a že
dobro je naivní představa lidí, kteří ještě nedospěli a nezakusili život
v celé jeho syrovosti. Je to stav duše, vyjádřitelný slovy jisté poměrně tragické
postavy z jednoho filmu švédského režiséra Ingmara Bergmana: Svět jde
do háje a já se starám sám o sebe.
Kéž nám tedy, milí bratři a sestry, zbytek
adventní doby pomůže k tomu, abychom se dokázali radikálně rozloučit se
vším, co k tomuto bytostnému smutku vede. Kéž znovu z celého srdce
přijmeme přicházející království, kéž neseme ovoce obrácení, aby přišla i
radost a pokoj.
Žádné komentáře:
Okomentovat