5. neděle velikonoční C 2019
Pavel a Barnabáš se vrátili do
Lystry, Ikónia a do Antiochie. Utvrzovali tam učedníky a povzbuzovali je, aby
byli ve víře vytrvalí, protože do Božího království vejdeme jen tehdy, když
hodně vytrpíme. V jednotlivých církevních obcích jim po modlitbě a postu
ustanovili starší a poručili je Pánu, v kterého uvěřili.
Potom prošli Pisídií do Pamfýlie a hlásali slovo Páně v Perge. Pak odešli do Atálie. Odtamtud odpluli lodí do Antiochie, kde byli kdysi doporučeni milosti Boží k dílu, které teď ukončili.
Když tam přišli, svolali církevní obec a vypravovali, co všechno Bůh s nimi vykonal a jak otevřel bránu k víře pohanům.
Žl 145(144),8-9.10-11.12-13ab Odp.: srv. 1
Odp.: Budu velebit tvé jméno, můj Bože, králi. nebo: Aleluja.
Milosrdný a milostivý je Hospodin, shovívavý a plný lásky. Dobrotivý je Hospodin ke všem a soucit má se všemi svými tvory.
Odp.
Ať tě chválí, Hospodine, všechna tvá díla a tvoji zbožní ať tě velebí. Ať vypravují o slávě tvého království, ať mluví o tvé síle.
Odp.
Aby poučili lidi o tvé moci, o slávě tvé vznešené říše. Tvé království je království všech věků a tvá vláda trvá po všechna pokolení.
Odp.
Potom prošli Pisídií do Pamfýlie a hlásali slovo Páně v Perge. Pak odešli do Atálie. Odtamtud odpluli lodí do Antiochie, kde byli kdysi doporučeni milosti Boží k dílu, které teď ukončili.
Když tam přišli, svolali církevní obec a vypravovali, co všechno Bůh s nimi vykonal a jak otevřel bránu k víře pohanům.
Žl 145(144),8-9.10-11.12-13ab Odp.: srv. 1
Odp.: Budu velebit tvé jméno, můj Bože, králi. nebo: Aleluja.
Milosrdný a milostivý je Hospodin, shovívavý a plný lásky. Dobrotivý je Hospodin ke všem a soucit má se všemi svými tvory.
Odp.
Ať tě chválí, Hospodine, všechna tvá díla a tvoji zbožní ať tě velebí. Ať vypravují o slávě tvého království, ať mluví o tvé síle.
Odp.
Aby poučili lidi o tvé moci, o slávě tvé vznešené říše. Tvé království je království všech věků a tvá vláda trvá po všechna pokolení.
Odp.
2. ČTENÍ Zj 21,1-5a
Čtení z knihy Zjevení svatého apoštola Jana.
Já, Jan, spatřil jsem nová nebesa
a novou zemi - dřívější nebesa a dřívější země zmizely, ani moře už není.
A uviděl jsem svaté město, nový Jeruzalém, jak sestupuje z nebe od Boha; bylo vystrojeno jako nevěsta okrášlená pro svého ženicha. A uslyšel jsem od trůnu mohutný hlas: "Hle - Boží stan mezi lidmi! Bůh bude s nimi přebývat; oni budou jeho lidem, a on - Bůh s nimi - bude jejich Bohem. On jim setře každou slzu s očí: nebude už smrti ani zármutku, nářku ani bolesti už nebude, protože starý svět pominul."
A ten, který seděl na trůně, řekl: "Hle - všechno tvořím nové!"
EVANGELIUM Jan 13,31-33a.34-35
A uviděl jsem svaté město, nový Jeruzalém, jak sestupuje z nebe od Boha; bylo vystrojeno jako nevěsta okrášlená pro svého ženicha. A uslyšel jsem od trůnu mohutný hlas: "Hle - Boží stan mezi lidmi! Bůh bude s nimi přebývat; oni budou jeho lidem, a on - Bůh s nimi - bude jejich Bohem. On jim setře každou slzu s očí: nebude už smrti ani zármutku, nářku ani bolesti už nebude, protože starý svět pominul."
A ten, který seděl na trůně, řekl: "Hle - všechno tvořím nové!"
EVANGELIUM Jan 13,31-33a.34-35
Slova svatého evangelia podle Jana.
Když Jidáš odešel, Ježíš řekl:
"Nyní je oslaven Syn člověka a Bůh je oslaven v něm. Je-li Bůh v něm oslaven, oslaví Bůh i jeho v sobě, a hned ho oslaví.
Dítky, jen krátký čas jsem s vámi. Nové přikázání vám dávám: Milujte se navzájem; jak jsem já miloval vás, tak se navzájem milujte vy. Podle toho všichni poznají, že jste moji učedníci, budete-li mít lásku k sobě navzájem."
"Nyní je oslaven Syn člověka a Bůh je oslaven v něm. Je-li Bůh v něm oslaven, oslaví Bůh i jeho v sobě, a hned ho oslaví.
Dítky, jen krátký čas jsem s vámi. Nové přikázání vám dávám: Milujte se navzájem; jak jsem já miloval vás, tak se navzájem milujte vy. Podle toho všichni poznají, že jste moji učedníci, budete-li mít lásku k sobě navzájem."
______________________________________________________________________
Při mši
svaté pro prvokomunikanty:
Milé děti,
Aby bylo Vaše dnešní první svaté přijímání opravdu slavnostní a výjimečné,
tak jsem předevčírem koupil v obchodě s bohoslužebnými potřebami na
Petrově tuto velkou hostii. Normálně při mši svaté používáme menší, kterou
jenom rozlomíme napůl. Ale s tímhle kouskem pšeničného chleba - ještě před
tím, než se stane Ježíšovým tělem - si můžeme ve zkratce zopakovat skoro
všechno, o čem jsme si v přípravě povídali.
Když se na něj podíváte, tak v těch rýhách můžete vidět tvar sluníčka.
To nám může připomenout něco podobného jako plamínek paškálu, který teď hoří
před vámi, a plamínek vaší křestní svíčky, který si od paškálu zapálíte. Láska
Pána Ježíše je pro nás něco jako světlo slunce. Víte, že když je pod mrakem a
prší, třeba na podzim, tak býváme smutní (i když v těchto dnech jsme se
spíš z deště radovali). A moc se těšíme, až zase vysvitne slunce, protože
nám to přináší radost. Před dvaceti lety jsem necelé tři roky žil na severu
Evropy, ve Finsku, a zažil jsem tam dvě zimy, kdy je skoro pořád tma – a lidé
se strašně moc, víc než my, těší na to, až přijde jaro a bude víc světla. A moc si užívají léto, kdy naopak slunko
skoro nezapadá. Světlo nám přináší radost a naději. A Pán Ježíš, který bude v tomhle
kousku chleba za chvíli přítomný, nám dává totéž: když jsme moc smutní, když
nás něco hodně trápí, tak si můžeme vzpomenout na to, že On vstal z mrtvých
a má nás rád, ať se děje co se děje – a to je pro nás, jako by se rozptýlily
mraky a vyšlo slunce.
A chviličku před Vaším prvním svatým přijímáním já tenhle kousek chleba -
který už bude Ježíšovo tělo - rozlámu na
kousky a každý z vás dostane jeden. A tohle nám zase připomíná dvě
skutečnosti. Jednak to, že Pán Ježíš se pro nás z lásky rozdává. Asi znáte
to úsloví On/ona by se pro někoho
rozdal/a – často se to používá v souvislosti s maminkou a
dítětem. Pán Ježíš se nám takhle rozdává - každému z nás se dává celý,
protože je přítomný v každém kousku. A druhá věc, kterou nám to chce říct,
je tahle – když jíme z jednoho kousku chleba, když jsme spolu u jednoho
stolu, tak se máme mít rádi navzájem, přesně tak, jak nám to Pán Ježíš říká v dnešním
evangeliu.
Při
ostatních mších svatých:
Slůvko pro
děti:
Milé děti, Pán Ježíš nám na konci dnešního evangelia vlastně radí, jak nejlépe
máme svědčit o naší víře. Když bychom o ní jen mluvili, tak by nám nikdo moc
nevěřil, protože dneska kdekdo mluví a píše o kdečem, a už se někdy dá těžko
poznat, jestli je to pravda nebo ne. Ale pokud na nás bude vidět, že se
vzájemně máme rádi, je to mnohem lepší než slova. Podle toho mohou všichni
poznat, že jsme opravdu Ježíšovi učedníci; že bereme vážně to, co nám přikázal.
Milí bratři a sestry,
Dnešní druhé čtení je zaslíbením nového nebe a nové země na konci času.
Dvacátá první a dvacátá druhá kapitola knihy Zjevení je jakoby vyvrcholení
dramatu konečného střetnutí dobra a zla, které v sugestivních symbolických
obrazech kniha Zjevení vykresluje v předchozích kapitolách. Bůh nakonec
všechno obnoví; to staré, poznamenané hříchem, je zcela proměněno. V novém
Jeruzalémě není ani pláč, ani smrt; není tam vůbec nic negativního. Středem
tohoto nového světa je Boží přítomnost, Boží sláva uprostřed jeho lidu, která
dává život bez konce a v plnosti.
V evangeliu nám Ježíš říká, že tento nový Boží svět se rodí už dnes,
zde a nyní; byť ještě ne v plnosti. Úryvek je uveden příznačně Jidášovým
odchodem – tedy začátkem Ježíšova vydání, které se však stane spásou světa. To
staré, narušené hříchem, nenávistí a zradou, již odchází. A když Jidáš odejde,
Ježíš hovoří o tom, že je oslaven - a že v něm je oslaven Bůh. A říká to
v přítomném čase, nikoli v budoucím. A hned na to, aby bylo zřejmé, čím že
je Bůh v přítomnosti oslaven, dává Ježíš své nové přikázání: Milujte se navzájem, jako jsem já miloval
vás.
Když se tedy křesťané v Duchu svatém podle Ježíšova nového přikázání
navzájem milují, Bůh se oslavuje, stává se přítomným, už nyní v tomto
čase. Můžeme tak trochu ‚ochutnat‘, zakusit, co je zaslíbeno ve druhém čtení -
jaké to bude, až Bůh na konci času bude všechno ve všem. A zároveň můžeme
pochopit, že jedině a pouze naplňováním tohoto nového přikázání lásky můžeme
vítězit nad zlem. Že tedy všechny jiné způsoby, jimiž bychom se mohli se zlem
vypořádávat, jsou v křesťanském pohledu odsouzeny k nezdaru. Vítězství
nade vším negativním ve světě - tedy nakonec jeho spása - nemůže spočívat
v technickém pokroku, ani pouze v osvětě, a už vůbec ne v jakémkoli
pokusu odstranit zlo násilím. Může vycházet pouze v tom, o čem píše ve
třetí kapitole svého prvního listu svatý Jan: věřit ve
jméno Božího Syna Ježíše Krista a navzájem se milovat, jak nám přikázal.
Žádné komentáře:
Okomentovat