20. neděle v mezidobí B 2018
Moudrost si zbudovala palác, opřela jej o sedm sloupů. Pobila dobytek, smísila víno, připravila také svůj stůl. Poslala své služebnice volat z vyvýšenin města:
Kdo je nezkušený, ať sem přijde, kdo je bez rozvahy, toho chci učit. Pojďte, můj pokrm jezte, víno, mnou nalité, pijte! Nechte dětinství, a budete žít, po cestě poznání choďte!
Žl 34 (33), 2-3. 10-11. 12-13. 14-15 Odp.: 9a
Odp.: Okuste a vizte, jak je Hospodin dobrý.
Ustavičně chci velebit Hospodina, vždy bude v mých ústech jeho chvála. V Hospodinu nechť se chlubí moje duše, ať to slyší pokorní a radují se.
Odp.
Bojte se Hospodina, jeho svatí! Těm, kdo se ho bojí, nic nechybí. Mocní strádají a hynou hlady, nic nechybí těm, kdo hledají Hospodina.
Odp.
Pojďte, synové, a slyšte mě, naučím vás bát se Hospodina. Miluje kdo život? Přeje si dny štěstí?
Odp.
Zdržuj svůj jazyk od zlého, své rty od falešných slov. Chraň se zlého a čiň dobré, hledej pokoj a usiluj o něj!
Odp.
2. ČTENÍ Ef 5,15-20
Čtení z listu svatého apoštola Pavla Efesanům.
Dávejte dobrý pozor, bratři, jak se máte chovat, ne jako nemoudří, ale jako moudří; dobře využívejte času, protože žijeme ve zlých dobách. Nechovejte se tedy nerozumně, ale mějte na mysli, co je vůle Páně.
Neopíjejte se vínem, vede to jen k výstřednostem, ale dejte se naplnit Duchem. Když mezi sebou mluvíte, užívejte slov ze žalmů, chvalozpěvů a duchovních písní; ze srdce zpívejte a hrejte Pánu. Děkujte stále Bohu Otci za všechno ve jménu našeho Pána Ježíše Krista.
EVANGELIUM Jan 6, 51-58
Slova svatého evangelia podle Jana.
Ježíš řekl zástupům:
"Já jsem ten chléb živý, který sestoupil z nebe. Kdo bude jíst tento chléb, bude žít navěky. Chléb, který já dám, je mé tělo, obětované za život světa." Židé se mezi sebou přeli a říkali: "Jak nám tento člověk může dát jíst svoje tělo?" Ježíš jim řekl:
"Amen, amen, pravím vám: Když nebudete jíst tělo Syna člověka a pít jeho krev, nebudete mít v sobě život. Kdo jí mé tělo a pije mou krev, má život věčný, a já ho vzkřísím v poslední den.
Vždyť mé tělo je skutečný pokrm a má krev je skutečný nápoj. Kdo jí mé tělo a pije mou krev, zůstává ve mně a já v něm. Jako mne poslal živý Otec a já žiji z Otce, tak i ten, kdo jí mne, bude žít ze mne.
To je ten chléb, který sestoupil z nebe; ne takový, jaký jedli naši otcové, a umřeli. Kdo jí tento chléb, bude žít navěky."
Slůvko pro děti:
Svatý Pavel píše Efesanům mimo
mnoha jiných věcí tohle: Dobře využívejte
času. To si můžeme dneska připomenout, protože za chvíli půjde hodně z vás
do školy – buď poprvé nebo znovu. O prázdninách se tak trochu předpokládá, že
můžeme trochu lenošit a nechat čas plynout, abychom si odpočinuli – ale za dva
týdny už prázdniny skončí, a ten čas, který strávíte potom ve škole, je
příležitost opravdu poznávat svět a něco se naučit, a je to taky dar od Pána,
který je cenný - a proto bychom ho měli dobře využít.
Milí bratři a sestry,
V prvním čtení zve
personifikovaná Moudrost k účasti na hostině, skrze jejíž pokrmy a nápoje
se získává moudrost a následně i život. Pojďte,
můj pokrm jezte a víno, mnou nalité, pijte! Nechte dětinství, a budete žít, po
cestě poznání choďte! Kdo u tohoto stolu jí, získá správné poznání, a to je
pak klíčem k plnosti života.
Svatý Pavel ve druhém čtení
v listě do Efezu pak vybízí k získání téže moudrosti a rozumnosti
proto, že Efezané ‚žijí ve zlých dobách‘
- potřebují tedy správnou orientaci.
V evangeliu se pak poselství obou předcházejících textů dovršuje -
kdo je s Ježíšem spojen přijímáním jeho Těla a Krve, bude mít život
v plnosti. Ježíš, jako ten, v němž se Boží moudrost naplňuje, zve
k hostině, jejímž předobrazem je první čtení - k hostině, kde se získává
moudrost a život.
Tyto texty nám mohou přinést
útěchu a pokoj do srdce právě v současné době. Jsme na tom dosti podobně
jako Efezané. Myslím, že ani nejbytostnější optimista a odpůrce škarohlídského
moralizování nemůže nevidět, že jako křesťané to máme v současné
společnosti čím dál obtížnější. Jde hlavně o způsob našeho života
v nevěřícím prostředí a o věrnost plné pravdě naší víry. Napětí toho, jak žít jako křesťané
v sekulární společnosti se stupňuje, nejednou si v něm můžeme
připadat jako cizinci - ale zároveň máme jasný úkol do tohoto světa jít,
zvěstovat evangelium, jemuž jsme uvěřili, a ještě navíc tento svět milovat,
včetně nepřátel. K tomu všemu cítíme, že našemu svědectví o Ježíši brání
těžko schůdná hora předsudků vůči víře a církvi. Aby toho ještě nebylo málo,
zdá se, že se čím dál obtížněji dá rozpoznat hranice mezi pravdou a lží, mezi
dobrem a zlem. Maskovaných podob zla možná přibývá, ale zároveň nám hrozí, že
začneme paranoidně vidět zlo i tam, kde není, a naopak začneme být nevšímaví ke
střípkům dobra, které bychom neměli přehlédnout. Roste pak pokušení buď
radikálně zrušit hranici mezi ‚my‘ a ‚oni‘, ve všem se přizpůsobit a zředit naše
křesťanství v jakousi vágní vstřícnost ke všem, bez kategorií dobra a zla
- nebo naopak, onu hranici mezi ‚my‘ a ‚oni‘ obehnat ostnatým drátem a
v zájmu zachování nevinnosti a integrity naší víry si s těmi venku
raději nic nezačínat. To, které
z těchto dvou pokušení na jednotlivé křesťany více doléhá, je pak zřejmě dáno
nejvíce mentalitou dotyčného jedince.
Tohle všechno nejsou malé
obtíže. Toto napětí jsme ale povolání vydržet, nese s sebou kříž, který
musíme nést společně s těmi ostatními, jež jsou na nás vloženy. Ježíš nás
však ubezpečuje svojí intimní přítomností, svojí láskou, se kterou se absolutně
daruje každému, kdo přistupuje k hostině Jeho těla a krve. A toto napětí
ani jinak než ve spojení s Ježíšem, a v síle Ducha svatého unést
nedokážeme, jinak by se naše křesťanství stalo ideologií proti ostatním
ideologiím, případně by bylo ohroženo zánikem. Ježíšovo jho netlačí a břemeno
netíží, napětí našeho křesťanského života v současné době může být snadné
ustát - ale jedině s Ním, ne bez Něho.
Jedině pokud budeme s Ním spojeni, ve Slově a v Eucharistii,
budeme mít moudrost a život, budeme mít správnou orientaci i v obtížných
časech.
Žádné komentáře:
Okomentovat