Slavnost Ježíše Krista Krále 2016
1. ČTENÍ 2 Sam 5,1-3
Čtení z druhé knihy Samuelovy.
1. ČTENÍ 2 Sam 5,1-3
Čtení z druhé knihy Samuelovy.
Všechny izraelské kmeny přišly k Davidovi do Hebronu a řekly:
"Hle, jsme tvá kost a tvoje maso. Již dávno, když byl Saul králem nad
námi, řídil jsi všechny záležitosti Izraele a Hospodin ti řekl: Ty budeš pást
můj izraelský lid, ty budeš vládcem nad Izraelem."
Přišli tedy všichni přední mužové izraelští ke králi do Hebronu a král David s nimi v Hebronu uzavřel smlouvu před Hospodinem, oni pak pomazali Davida za krále nad Izraelem.
Žl 122 (121),1-2.4-5 Odp.: srv. 1
Odp.: Do domu Hospodinova půjdeme s radostí.
Zaradoval jsem se, když mi řekli: "Do domu Hospodinova půjdeme!" Už stojí naše nohy v tvých branách, Jeruzaléme!
Odp.
Tam vystupují kmeny, kmeny Hospodinovy, jak to zákon přikazuje Izraeli, aby chválil Hospodinovo jméno. Tam stojí soudní stolce, stolce Davidova domu.
Odp.
2. ČTENÍ Kol 1,12-20
Čtení z listu svatého apoštola Pavla Kolosanům.
Bratři !
Děkujeme Bohu Otci, že vám dal účast na životě věřících ve světle. On nás totiž vytrhl z moci temnosti a převedl do království svého milovaného Syna. V něm máme vykoupení a odpuštění hříchů.
On je věrný obraz neviditelného Boha, prvorozený z celého tvorstva. V něm bylo stvořeno všechno na nebi i na zemi, svět viditelný i neviditelný: ať už jsou to andělé při trůnu, ať jsou to panstva, ať jsou to knížata, ať jsou to mocnosti - všecko je stvořeno skrze něho a pro něho. Kristus je dříve než všechno ostatní a všechno trvá v něm.
A on je hlava těla, to je církve: on je počátek, prvorozený mezi vzkříšenými z mrtvých. Tak má ve všem prvenství. Bůh totiž rozhodl, aby v něm sídlila plnost dokonalosti, a že skrze něho usmíří se sebou všecko tvorstvo jak na nebi, tak na zemi tím, že jeho krví, prolitou na kříži, zjedná pokoj.
EVANGELIUM Lk 23,35-43
Slova svatého evangelia podle Lukáše.
Když Ježíše ukřižovali, členové velerady se mu vysmívali: "Jiným pomohl, ať pomůže sám sobě, je-li Mesiáš, Boží Vyvolený."
Posmívali se mu i vojáci, přistupovali, podávali mu ocet a říkali: "Když jsi židovský král, zachraň sám sebe!" Nad ním byl totiž nápis: To je židovský král.
Jeden z těch zločinců, kteří viseli na kříži, se mu rouhal: "Copak ty nejsi Mesiáš? Zachraň sebe i nás!"
Druhý ho však okřikl: "Ani ty se nebojíš Boha? Vždyť jsi odsouzen k stejnému trestu! My ovšem spravedlivě: dostáváme přece jen, jak si zasloužíme za to, co jsme spáchali, ale on neudělal nic zlého."
A dodal: "Ježíši, pamatuj na mě, až přijdeš do svého království."
Odpověděl mu: "Amen, pravím ti: Dnes budeš se mnou v ráji."
Přišli tedy všichni přední mužové izraelští ke králi do Hebronu a král David s nimi v Hebronu uzavřel smlouvu před Hospodinem, oni pak pomazali Davida za krále nad Izraelem.
Žl 122 (121),1-2.4-5 Odp.: srv. 1
Odp.: Do domu Hospodinova půjdeme s radostí.
Zaradoval jsem se, když mi řekli: "Do domu Hospodinova půjdeme!" Už stojí naše nohy v tvých branách, Jeruzaléme!
Odp.
Tam vystupují kmeny, kmeny Hospodinovy, jak to zákon přikazuje Izraeli, aby chválil Hospodinovo jméno. Tam stojí soudní stolce, stolce Davidova domu.
Odp.
2. ČTENÍ Kol 1,12-20
Čtení z listu svatého apoštola Pavla Kolosanům.
Bratři !
Děkujeme Bohu Otci, že vám dal účast na životě věřících ve světle. On nás totiž vytrhl z moci temnosti a převedl do království svého milovaného Syna. V něm máme vykoupení a odpuštění hříchů.
On je věrný obraz neviditelného Boha, prvorozený z celého tvorstva. V něm bylo stvořeno všechno na nebi i na zemi, svět viditelný i neviditelný: ať už jsou to andělé při trůnu, ať jsou to panstva, ať jsou to knížata, ať jsou to mocnosti - všecko je stvořeno skrze něho a pro něho. Kristus je dříve než všechno ostatní a všechno trvá v něm.
A on je hlava těla, to je církve: on je počátek, prvorozený mezi vzkříšenými z mrtvých. Tak má ve všem prvenství. Bůh totiž rozhodl, aby v něm sídlila plnost dokonalosti, a že skrze něho usmíří se sebou všecko tvorstvo jak na nebi, tak na zemi tím, že jeho krví, prolitou na kříži, zjedná pokoj.
EVANGELIUM Lk 23,35-43
Slova svatého evangelia podle Lukáše.
Když Ježíše ukřižovali, členové velerady se mu vysmívali: "Jiným pomohl, ať pomůže sám sobě, je-li Mesiáš, Boží Vyvolený."
Posmívali se mu i vojáci, přistupovali, podávali mu ocet a říkali: "Když jsi židovský král, zachraň sám sebe!" Nad ním byl totiž nápis: To je židovský král.
Jeden z těch zločinců, kteří viseli na kříži, se mu rouhal: "Copak ty nejsi Mesiáš? Zachraň sebe i nás!"
Druhý ho však okřikl: "Ani ty se nebojíš Boha? Vždyť jsi odsouzen k stejnému trestu! My ovšem spravedlivě: dostáváme přece jen, jak si zasloužíme za to, co jsme spáchali, ale on neudělal nic zlého."
A dodal: "Ježíši, pamatuj na mě, až přijdeš do svého království."
Odpověděl mu: "Amen, pravím ti: Dnes budeš se mnou v ráji."
_________________________________________________________________________________
Milí bratři a sestry,
Těžko bychom asi hledali
větší kontrast, než je mezi dnešním druhým čtením a evangeliem. V hymnu
z listu Koloským je popsána Ježíšova sláva, která přesahuje všechno: On je počátek stvoření, dřív než všechno
ostatní, obraz neviditelného Boha, prvorozený z celého tvorstva.
V evangeliu je tento
První všeho stvoření zcela na posledním místě, zcela chudý, zcela bezmocný,
odsouzený k nejhoršímu trestu, který existuje. Jakákoli zmínka o tom, že
On je král a Mesiáš, která je
v dnešním evangeliu, je míněna krutě ironicky: ‚Když jsi židovský král, zachraň sám sebe!‘ ‚Jiným pomohl, ať pomůže
sám sobě, je-li Mesiáš, Boží vyvolený!‘.
Jediný, kdo dokáže
v tom všem vidět správně, je lotr po pravici. Vidí za věci; ostatní aktéři
dnešního evangelia vidí jen lidské ztroskotání a Ježíšovu bezmoc. Avšak ze slov
onoho druhého odsouzence je jasně vidět, že pochopil, jak se věci mají: pochopil,
že Ježíš je skutečně Král: ‚Pamatuj na
mne, až přijdeš do svého království!
A chápe také podstatu jeho mesiášství: my dostáváme, jak zasloužíme za to, co jsme spáchali, ale on neudělal
nic zlého! Nějak pochopil, že Ježíš je skutečně Pomazaný, ale že jeho spása
nějak souvisí s jeho nespravedlivým odsouzením, které musí vytrpět celé,
až k smrti. Že tedy jeho mesiášství vůbec neodpovídá představě, kterou si
o něm udělal zločinec na opačné straně: ‚Copak
ty nejsi Mesiáš? Zachraň sebe i nás‘. A jeho schopnost vidět za věci, a
s tím spojená víra je pro něho zároveň spásou: ‚Amen, pravím ti, ještě dnes budeš se mnou v ráji‘.
Pohled lotra po pravici
je pro nás výzvou, abychom byli také schopni vidět za věci a nenechat se zmást
prvním dojmem. Ježíš dál žije a je činný ve své církvi, a tak se v církvi
projevují všechna tajemství, kterých se dotýká dnešní evangelium. Vidíme
v ní slávu i bídu, lesk svatosti i temnotu hříchu, oslavení i kříž. A zdá
se, že v současné době, ve které je nám dáno žít, převažuje to druhé.
Vidíme spíš problémy, které přibývají, vidíme hřích, vidíme věci, které jsou až
příliš lidské a velmi málo evangelní. A může hrozit, že za tím vším přestaneme
vidět podstatu. Že se staneme podobně ironickými, jako postavy dnešního
evangelia, nebo jako mnoho našich nevěřících bratří a sester: Co ještě můžeme od církve čekat? Když má
sama problémy, jak může vyřešit problémy společnosti, jak může lidem pomáhat?
Lotr po pravici, kterému
dala tradice jméno Dismas a povýšila ho mezi světce, nás zve k hlubšímu
pohledu. Vybízí nás svým příkladem, abychom viděli, že Muž bolesti, odsouzený a
ukřižovaný, je zároveň Vzkříšený, že je opravdu Pán a Král. Že skrze bídu
prosvítá sláva, že jsou přece jen pravdivá slova z listu Kolosanům.
Žádné komentáře:
Okomentovat