5. neděle postní C 2016
1. ČTENÍ Iz 43,16-21
Čtení z knihy proroka Izaiáše.
Tak praví Hospodin, který
vytvořil v moři cestu, v mocných vodách stezku, který (k soudu) vyvedl vozy i
koně, vojsko i silné reky;
všichni spolu leží, již nevstanou, jako knot zhasli, dohořeli:
"Nevzpomínejte na věci minulé, nedbejte na to, co se dávno stalo! Hle,
činím věci nové,
teď již vzcházejí, což to nepoznáváte? Cestu vytvořím na stepi
a stezky na poušti. Divoká zvěř mě oslaví, šakalové a pštrosi,
že jsem dal vodu na stepi, řeky na poušti,
abych napojil svůj lid, svého vyvoleného, lid, který jsem stvořil pro
sebe,
který bude hlásat mou chválu."
Žl 126 (125),1-2ab.2cd-3.4-5.6 Odp.: 3
Odp.: Velkou věc s námi udělal Hospodin, naplnila nás radost.
Když Hospodin přiváděl siónské zajatce, byli jsme jako ve snách. Tehdy
byla naše ústa plná smíchu a náš jazyk plný jásotu.
Odp.
Tehdy se říkalo mezi pohany: "Velkou věc s nimi udělal
Hospodin!" Ano, velkou věc s námi udělal Hospodin, naplnila nás radost.
Odp.
Hospodine, změň náš osud, jako se mění údolí na jihu země. kdo sej í v
slzách, žnout budou s jásotem
Odp.
Vycházej í s pláčem, když nesou semeno k setí: přijdou však s jásotem a
přinesou své snopy.
Odp.
2. ČTENÍ Flp 3,8-14
Čtení z listu svatého apoštola Pavla Filipanům.
Bratři!
Všecko považuji za škodu ve
srovnání s oním nesmírně cenným poznáním Ježíše Krista, svého Pána. Pro něj
jsem se toho všeho zřekl a považuji to za bezcenný brak, abych mohl získat
Krista a byl s ním spojen; nemám přece vlastní spravedlnost, která se získá
zachováváním Zákona, ale tu, která se dává tomu, kdo věří v Krista, totiž tu,
která přichází od Boha a spočívá na víře. Tak na sobě poznám Krista i moc jeho
zmrtvýchvstání a účast v jeho utrpení; a protože umřel on, i já mu chci být v
tom podobný. Potom, jak doufám, dosáhnu i vzkříšení z mrtvých.
Tím neříkám, že už bych toho
dosáhl nebo že jsem už dokonalý; ale ze všech sil se snažím to uchvátit,
protože i mne samého uchvátil Kristus Ježíš. Bratři, já si nenamlouvám, že už
jsem to uchvátil. Ale o jedno mi jde: nedbám na to, co je za mnou, ale ženu se
k tomu, co je přede mnou. Běžím k cíli za vítěznou nebeskou odměnou, ke které
nás Bůh povolal skrze Krista Ježíše.
EVANGELIUM Jan 8,1-11
Slova svatého evangelia podle Jana.
Ježíš odešel na Olivovou
horu. Ale brzo ráno se zase objevil v chrámě a všechen lid přicházel k němu. On
se posadil a učil je.
Tu k němu učitelé Zákona a
farizeové přivedli ženu přistiženou při cizoložství. Postavili ji doprostřed a
řekli mu: "Mistře, tato žena byla dopadena v cizoložství při činu. Mojžíš
nám v Zákoně nařídil takové ženy ukamenovat. Co říkáš ty?" Tou otázkou ho
chtěli přivést do úzkých, aby ho měli z čeho obžalovat.
Ježíš se však sehnul a psal
prstem na zem. Když nepřestávali otázkami na něj dotírat, vzpřímil se a řekl
jim: "Kdo z vás je bez hříchu, ať první hodí po ní kamenem." A sehnul
se opět a psal na zem. Když to uslyšeli, jeden za druhým se vytráceli, starší
napřed, až zůstal on sám a žena před ním.
Ježíš se vzpřímil a řekl jí:
"Ženo, kam se poděli? Nikdo tě neodsoudil?"
Odpověděla: "Nikdo,
Pane."
Ježíš řekl: "Ani já tě
neodsuzuji. Jdi a od nynějška už nehřeš! "
----------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
Milí bratři a sestry,
Dnešní liturgické texty jako celek rozvádějí výrok svatého
Pavla z prvního listu Korintským: ‚Kdo je v Kristu, je nové stvoření. Co je staré, pominulo,
hle, je tu nové!’. Setkání s Ježíšem a jeho přijetí se stává počátkem
úplně nové existence člověka, osvobozené od toho, co bylo dříve. Toto základní
téma je patrné už v prvním, starozákonním čtení z knihy proroka
Izajáše: "Nevzpomínejte na věci
minulé, nedbejte na to, co se dávno stalo! Hle, činím věci nové, teď již
vzcházejí, což to nepoznáváte? A ve
druhém čtení, z listu Filipanům, říká opět svatý Pavel: Nedbám na to, co je za mnou, ale ženu se k
tomu, co je přede mnou. Vše, co bylo
dříve, před apoštolovým setkáním s Kristem, pokládá Pavel za bezcenný brak, jehož se zřekl, aby mohl
získat Krista a byl s ním spojen.
Toto zcela obnovené lidství je v praxi církve
nejsilněji vyjádřeno křtem, který byl v prvotní církvi udílen nikoli trojím
politím hlavičky malého dítěte trochou vody, ale úplným ponořením dospělého
katechumena do vody baptisteria. Katechumen se před křtem seznámil
s Kristovým učením a vyjádřil přání stát se v Kristu a skrze Krista
úplně novým člověkem. V křestní vodě pak symbolicky ‚utopil‘ své staré
lidství, svou dosavadní osobní historii poznamenanou hříchem, a z vody se
vynořil někdo úplně nový, proměněný. Křest byl tak mnohem silněji vnímán jako
znovuzrození.
V evangeliu je tento předěl mezi starým a novým ukázán
také jako konec neúprosnosti Mojžíšova zákona, kdy se za hřích musí udělit
trest, bez výjimky a bez slitování - sugestivně je to vyjádřeno postupným
odchodem učitelů Zákona a starších ze scény. Ono nové začíná Ježíšovým
odpuštěním a láskou – a to cizoložné ženě dává šanci a sílu začít nový život. Já Tě neodsuzuji, jdi a už nehřeš.
Boží slovo dnešní neděle, již v kontextu blížících
se Velikonoc, nás vyzývá ke vstupu do onoho nového času, k tomu, abychom znovu
přijali Krista, nového člověka, spravedlivého a svatého. Zároveň nás evangelium o cizoložné ženě
povzbuzuje a dodává naději - ve chvílích, kdy podléháme pokušení uvěřit, že
starý člověk v nás je nezničitelný-že prostě není možné se zcela odříznout
od své vlastní minulosti, s jejími zraněními, špatnými návyky, způsoby
myšlení, a podobně. Lidsky vzato to tak může vypadat, ale z víry máme
jistotu, že toto vše staré a špatné již bylo přijato do Ježíšova kříže
v okamžiku našeho křtu, a pak v každé svátosti smíření. I nám Ježíš
říká, stále znovu: Já Tě neodsuzuji-jdi a už nehřeš.
Žádné komentáře:
Okomentovat