25. neděle v mezidobí B 2015
Čtení z knihy Moudrosti.
Bezbožníci řekli: "Číhejme
na spravedlivého, podívejme se, zda jsou pravdivá jeho slova, zkusme, jak to s
ním skončí.
Je-li spravedlivý Božím synem, Bůh se ho
ujme a vysvobodí ho z ruky protivníků. Zkoušejme ho soužením a trápením,
abychom poznali jeho mírnost a přesvědčili se o jeho trpělivosti. Odsuďme ho k
hanebné smrti, zda nalezne ochranu, jak říká."
Žl 54 (53), 3-4. 5. 6+8 Odp.:
6b
Odp.: Pán mě udržuje naživu.
Bože, zachraň mě pro své
jméno, svou mocí mi zjednej právo! Bože, slyš moji modlitbu, popřej sluchu
slovům mých úst!
Odp.
Neboť povstali proti mně
zpupní lidé, násilníci mi ukládali o život, na Boha nebrali ohled.
Odp.
Hle, Bůh mi pomáhá, Pán mě udržuje
naživu. Budu s radostí přinášet oběti, chválit tvé jméno, Hospodine, že je
dobré.
Odp.
2. ČTENÍ Jak 3, 16-4, 3
Ti, kdo usilují o pokoj,
rozsévají v pokoji semeno, jehož plodem je spravedlnost.
Čtení z listu svatého apoštola
Jakuba.
Milovaní!
Kde vládne nevraživost a sobeckost, tam je
zmatek a kde jaká špatnost. Moudrost shora je však především čistá, dále
pokojná, shovívavá, poddajná, plná milosrdenství a dobrých skutků, ne obojetná
ani pokrytecká. Ti, kdo usilují o pokoj, rozsévají v pokoji semeno, jehož
plodem je spravedlnost.
Z čeho vznikají války, z čeho boje mezi
vámi? Jen z vašich žádostí, které bojují ve vašich údech. Žádáte, ale nemáte;
zabíjíte a nenávidíte, a přesto nemůžete dosáhnout ničeho; bojujete a válčíte,
ale nic nemáte, protože neprosíte. Prosíte, a nic ne-dostáváte, protože prosíte
špatně: chcete to potom rozplýtvat na své rozkoše.
EVANGELIUM Mk 9, 30-37
Slova svatého evangelia podle
Marka.
Ježíš a jeho učedníci sestoupili s hory a
procházeli Galilejí, ale on nechtěl, aby o tom někdo věděl. Poučoval totiž své
učedníky a říkal jim: "Syn člověka bude vydán lidem do rukou, a zabijí ho,
ale za tři dni po své smrti vstane." Oni však té řeči nerozuměli, ale báli
se ho zeptat.
Potom přišli do Kafarnaa. Když byl v domě,
zeptal se jich: "O čem jste cestou rozmlouvali?" Oni mlčeli, protože
cestou mezi sebou rozmlouvali o tom, kdo z nich je největší.
( Ježíš ) se posadil, zavolal si svých
Dvanáct a řekl jim: "Kdo chce být první, ať je ze všech poslední a
služebníkem všech."
Pak vzal dítě, postavil ho před ně, objal ho
a řekl jim: "Kdo přijme jedno z takových dětí kvůli mně, mne přijímá; a
kdo mne přijme, nepřijímá mne, ale toho, který mě poslal."
-----
Milí bratři a sestry,
V dnešním druhém čtení se
setkáváme s dvěma naprosto protichůdnými skutečnostmi, postavenými vedle
sebe: je to jednak moudrost shora- ta je, slovy Jakubova listu čistá, pokojná, shovívavá, poddajná, plná milosrdenství a dobrých skutků. Na druhé straně stojí
to, z čeho vzniká pravý opak: Jakub to nazývá žádosti, které bojují ve vašich údech-tedy porušené lidství, se
všemi jeho vnitřními napětími a rozpory, tendencí ke zlu a sobectví. Druhé čtení vyjmenovává plody obou
skutečností - ti, kdo usilují o pokoj, jej také kolem sebe rozsévají. To druhé nevede
k ničemu, je to naprosto nekonstruktivní. Zabíjíte a nenávidíte, a přesto nemůžete dosáhnout ničeho.
V prvním čtení pak jakoby
došlo ke střetu těchto dvou směřování člověka: Zlo a sobectví vedle sebe
spravedlnost nesnesou, vlastně nevěří, že by vůbec nějaká mohla existovat.
Jejich záměr ‚vyzkoušet spravedlivého‘ a poznat, zda je Bůh jeho ochráncem, je
vlastně ironií - dopředu se zde tuší, že hrubá síla opět zvítězí, že se vyplatí
být nespravedlivý a bezbožný. Hlavní důvod není spravedlivého vyzkoušet, ale
vůbec ho odstranit.
První čtení je předobrazem
toho, co Ježíš o sobě říká svým učedníkům - Syn
člověka bude vydán do rukou lidí, a zabijí ho, ale za tři dny po své smrti
vstane. Ježíš, vtělené Slovo, milost shůry, čistá, spravedlivá, plná dobrých
skutků, se vydává do rukou lidem, Boží spravedlnost a svatost se setkává
s oním temným v nás, s lidským zlem a sobectvím, které tuto Boží
přítomnost, Boží spravedlnost a lásku nedokáží vedle sebe snést.
Neměli bychom, milí bratři a
sestry, tento čelní střet dobra a zla vnímat mimo nás samotné, říkat si, že se
nás to netýká, protože my už žijeme v silovém poli Ježíšovy lásky, patříme
Mu, a snažíme se o dobro. Ale upřímně - neodhalí se právě při setkání
s absolutní spravedlností a láskou Ježíšovou, která se nám vydává stejně
do rukou i dnes - právě to, že v nás stále zbývá mnoho z oněch
temnot? Ježíš se nám dává v Písmu a Eucharistii stejně konkrétně jako
vydal sebe sama na Golgotě - každá mše svatá je zpřítomněním tohoto sebevydání.
Když nám například zní Boží slovo až příliš náročně a tvrdě, když důrazně
promlouvá do naší prostřednosti a pohodlnosti, necítíme také, že v záři
světla Jeho lásky jsou to naše temnoty, které jeho Slovo nesnesou? A jak
přistupujeme k daru Eucharistie? S jakou úctou, s jak čistým
srdcem?
V každém úkonu kajícnosti
přede mší svatou uznáváme, že nejsme lepší než adresáti listu Jakubova - on jej
koneckonců psal křesťanské obci. Ale útěchou je nám jeho oslovení - Milovaní!
Jsme milovaní, i když jsme na tom jako oni, jsou v nás i mezi námi boje,
rozpory vnitřní i vnější, často neprosíme, protože žijeme v iluzi
soběstačnosti, nebo prosíme o špatné věci, možná vypadající hezky, ale
nevedoucí k dobrým koncům. A Ježíš se nám dává do rukou. Poděkujme Mu a
znovu poprosme o to, aby nás dar Jeho lásky proměnil.
Žádné komentáře:
Okomentovat