3. neděle velikonoční
1. ČTENÍ Sk 3, 13-15. 17-19
Původce života jste dali zabít, ale Bůh ho vzkřísil z mrtvých.
Čtení ze Skutků apoštolů.
Petr promluvil k lidu:
"Bůh Abrahámův, Izákův a Jakubův, Bůh našich praotců
oslavil svého služebníka Ježíše, kterého jste vy sice vydali a kterého jste se
zřekli před Pilátem, ačkoliv on rozhodl, že ho propustí. Vy jste se zřekli
Svatého a Spravedlivého, a vyprosili jste si milost pro vraha. Původce života
jste dali zabít, ale Bůh ho vzkřísil z mrtvých, a my jsme toho svědky.
Já ovšem vím, bratři, že jste to udělali z nevědomosti, a
stejně tak i vaši přední muži. Bůh to však dopustil, aby se tak splnilo, co
předem oznámil ústy všech svých proroků, že jeho Pomazaný musí trpět. Obraťte
se tedy a dejte se na pokání, aby vaše hříchy byly zahlazeny."
Žl 4, 2. 4. 7. 9 Odp.: 7a
Odp.: Hospodine, ukaž nám svou jasnou tvář! nebo: Aleluja.
Bože, zastánce mého práva, vyslechni mě, když volám, tys mě v soužení vysvobodil,
smiluj se nade mnou a slyš mou prosbu!
Odp.
Pamatujte: Hospodin vyznamenává svého svatého; Hospodin vyslyší, když k němu
zavolám.
Odp.
Mnoho lidí říká: "Kdo nám ukáže dobro?" Hospodine, ukaž nám svou
jasnou tvář!
Odp.
Usínám klidně, sotva si lehnu, vždyť ty sám, Hospodine, dáváš mi přebývat v
bezpečí!
Odp.
2. ČTENÍ 1 Jan 2, 1-5a
· On je smírnou obětí za naše hříchy i za hříchy celého světa.
Čtení z prvního listu svatého apoštola Jana. Moje milé děti!
Toto vám píšu, abyste nehřešili. Zhřeší-li však někdo, máme přímluvce u Otce:
Ježíše Krista spravedlivého. On je smírnou obětí za naše hříchy, a nejen za
naše, ale i za hříchy celého světa. Podle toho víme, že jsme
ho poznali, když zachováváme jeho přikázání. Kdo tvrdí: "Znám ho",
ale jeho přikázání nezachovává, je lhář a není v něm pravda. Kdo však jeho
slovo zachovává, v tom je Boží láska opravdu přivedena k dokonalosti.
EVANGELIUM Lk 24, 35-48
Tak je psáno: Kristus bude trpět a třetího dne vstane z mrtvých.
Slova svatého evangelia podle Lukáše. Dva učedníci
vypravovali, co se jim přihodilo na cestě a jak Ježíše poznali při lámání
chleba. Když o tom mluvili, stál on sám uprostřed nich a řekl
jim: "Pokoj vám!" Zděsili se a ve strachu se domnívali, že vidí
ducha. Řekl jim: "Proč jste rozrušeni a proč vám v mysli vyvstávají
po-chybnosti? Podívejte se na mé ruce a na mé nohy: vždyť jsem to já sám!
Dotkněte se mě a přesvědčte se: duch přece nemá maso a kosti, jak to vidíte na
mně." A po těch slovech jim ukázal ruce a nohy. Pro
samou radost však tomu pořád ještě nemohli věřit a jen se divili. Proto se jich
zeptal: "Máte tady něco k jídlu?" Podali mu kus pečené ryby. Vzal si
a před nimi pojedl. Dále jim řekl: "To je smysl mých
slov, která jsem k vám mluvil, když jsem ještě byl s vámi: že se musí naplnit
všechno, co je o mně psáno v Mojžíšově Zákoně, v Prorocích i v Žalmech."
Tehdy jim otevřel mysl, aby rozuměli Písmu. Řekl jim:
"Tak je psáno: Kristus bude trpět a třetího dne vstane z mrtvých a v jeho
jménu bude hlásáno obrácení, aby všem národům, počínajíc od Jeruzaléma, byly
odpuštěny hříchy. Vy jste toho svědky."
Milí bratři a sestry,
Dnešní evangelium připomíná příběh ze 14. kapitoly svatého Matouše, kde
učedníci z loďky na Genezaretském jezeře vidí Ježíše, jak k nim kráčí
po vodě, a mají strach, protože si myslí, že vidí přízrak. Ježíš jim musí,
podobně jako v dnešním evangeliu, říci Nebojte
se, to jsem já.
Zdá se, že se v obou scénách jedná o totéž – Ježíš, který se s učedníky
setkává za nečekaných okolností, je musí zbavit strachu a ubezpečit o tom, že
je to opravdu on. Dnešní evangelium však chce říci ještě něco více: zatímco u
Matouše je použito slovo fantasma,
tedy přízrak, možná něco jako ‚strašidlo‘, u Lukáše je naproti tomu slovo pneuma, tedy duch. Ježíš jim ve své
odpovědi zdůrazňuje, že je přítomen v těle: Podívejte se na mé ruce a nohy, duch přece nemá maso a kosti, jako to
vidíte na mně.
Autor dnešního evangelia, svatý Lukáš pocházel ze vzdělaného řeckého prostředí
a své evangelium a Skutky apoštolů psal mimo jiné pro své krajany-na začátku
obou knih je věnování vznešenému člověku s jasně řeckým jménem Theofil. V evangeliu
je zcela jasně čitelný důraz na vtělení. Lukáš začíná Mariiným těhotenstvím a porodem
děťátka, které Maria zavinula do plenek a
položila do jeslí, a končí tím, že Vzkříšený svým učedníkům dokazuje, že
byl vzkříšen ve svém těle, jako je tomu i v dnešním úryvku.
Lukášovi tedy evidentně velmi záleží na tom, aby skutečnost vtělení a
vzkříšení těla dokázali jeho řečtí krajané přijmout, i když to bylo něco, co
zcela odporovalo soudobé kultuře a filozofii - stačí si vzpomenout, jak dopadl
se stejným tvrzením svatý Pavel mezi vzdělanci na aténském Areopagu.
Zdálo by se, že pro nás, dnešní křesťany, je skutečnost vtělení tak
ústřední pravdou, že s ní nemůžeme mít problém a kázání o ní je nošení
dříví do lesa. Možná tomu tak ale úplně není. Když jsem v předvelikonoční době
zpovídal, bylo nápadné, kolik lidí ve zpovědnici proneslo v podstatě stejnou
větu: ‚Otče, mám tolik práce a starostí, že
na duchovní věci nemám skoro vůbec čas‘. Zaneprázdněnost je jistě velký
problém naší doby, jenomže v této větě je ještě další rovina výpovědi-to,
že naše křesťanství prožíváme jako jakýsi zápas mezi duchem a hmotou, mezi ‚světskými‘
a ‚duchovními’ skutečnostmi – s tím, že ty duchovní přicházejí ke slovu v kostele
při mši svaté a při modlitbě, zatímco ony profánní ve zbývajícím čase. Máme v sobě
hluboce zakořeněné přesvědčení o tom, že tyto věci není radno míchat - když se
někomu stane, že při modlitbě nebo mši svaté myslí na své pracovní či rodinné
problémy, většinou se pak zpovídá, že se ‚modlil nepobožně a myslel na věci
světské‘. Možná je to způsobeno určitým způsobem prožívání křesťanství v minulosti,
ale možná také novověkým způsobem myšlení, který začíná u Reného Descarta a
jeho striktního dělení skutečnosti na hmotnou a nehmotnou substanci. Z tohoto
vidění pak vzniká i karikatura pojetí spásy: velmi trefně je to vystiženo v textu
písně jedné německé rockové skupiny: Kdo
byl za života na zemi dobrý, po smrti z něj bude anděl.
Ježíš nám chce dnes znovu připomenout, že byl vzkříšen v těle: Podívejte se na mé ruce a nohy, duch přece
nemá maso a kosti, jak to vidíte na mně. Ježíš se nechává dotýkat a jí
kousek pečené ryby. Jestliže dnes toto
jeho poselství správně pochopíme, můžeme podle toho začít také lépe žít. Můžeme
začít vidět, že všechny takzvaně pozemské skutečnosti – práce, studium, vztahy
lásky a přátelství – nejsou jenom naším přechodným zaneprázdněním do doby, než
budeme muset tento svět ve smrti opustit. Že to vše má smysl a hodnotu pro věčnost,
skrze naše spojení s Kristem, vtěleným, ukřižovaným a vzkříšeným. Že to
vše tajemným způsobem přechází do věčnosti. Pochopíme, že vlastně neexistuje
dělení skutečnosti na posvátnou a profánní, protože hmota a lidství byly
přijaty do samotného srdce Božího bytí.
A já jsem si myslela, že dělení povinností na "duchovní" a "světské" dávno setřel čas. Ono tomu tak není?
OdpovědětVymazat