Slavnost Ježíše Krista Krále C 2025
1. ČTENÍ 2 Sam 5,1-3
Čtení z druhé knihy Samuelovy.
Všechny izraelské kmeny přišly k Davidovi do Hebronu a řekly:
"Hle, jsme tvá kost a tvoje maso. Již dávno, když byl Saul králem nad
námi, řídil jsi všechny záležitosti Izraele a Hospodin ti řekl: Ty budeš pást
můj izraelský lid, ty budeš vládcem nad Izraelem." Přišli tedy všichni
přední mužové izraelští ke králi do Hebronu a král David s nimi v Hebronu
uzavřel smlouvu před Hospodinem, oni pak pomazali Davida za krále nad Izraelem.
Žl 122 (121),1-2.4-5 Odp.: srv. 1
Odp.: Do domu Hospodinova půjdeme s radostí.
Zaradoval jsem se, když mi řekli: "Do domu Hospodinova půjdeme!" Už
stojí naše nohy v tvých branách, Jeruzaléme!
Odp.
Tam vystupují kmeny, kmeny Hospodinovy, jak to zákon přikazuje Izraeli, aby
chválil Hospodinovo jméno. Tam stojí soudní stolce, stolce Davidova domu.
Odp.
2. ČTENÍ Kol 1,12-20
Čtení z listu svatého apoštola Pavla Kolosanům.
Bratři a sestry! Děkujeme Bohu Otci, že vám dal účast na životě věřících ve světle. On nás totiž vytrhl z moci temnosti a převedl do království svého milovaného Syna. V něm máme vykoupení a odpuštění hříchů. On je věrný obraz neviditelného Boha, prvorozený z celého tvorstva. V něm bylo stvořeno všechno na nebi i na zemi, svět viditelný i neviditelný: ať už jsou to andělé při trůnu, ať jsou to panstva, ať jsou to knížata, ať jsou to mocnosti - všecko je stvořeno skrze něho a pro něho. Kristus je dříve než všechno ostatní a všechno trvá v něm. A on je hlava těla, to je církve: on je počátek, prvorozený mezi vzkříšenými z mrtvých. Tak má ve všem prvenství. Bůh totiž rozhodl, aby v něm sídlila plnost dokonalosti, a že skrze něho usmíří se sebou všecko tvorstvo jak na nebi, tak na zemi tím, že jeho krví, prolitou na kříži, zjedná pokoj.
EVANGELIUM Lk 23,35-43
Slova svatého evangelia podle Lukáše.
Když Ježíše ukřižovali, členové velerady se mu vysmívali: "Jiným pomohl,
ať pomůže sám sobě, je-li Mesiáš, Boží Vyvolený."
Posmívali se mu i vojáci, přistupovali, podávali mu ocet a
říkali: "Když jsi židovský král, zachraň sám sebe!" Nad ním byl totiž
nápis: To je židovský král. Jeden z těch zločinců, kteří
viseli na kříži, se mu rouhal: "Copak ty nejsi Mesiáš? Zachraň sebe i
nás!" Druhý ho však okřikl: "Ani ty se nebojíš Boha? Vždyť jsi
odsouzen k stejnému trestu! My ovšem spravedlivě: dostáváme přece jen, jak si
zasloužíme za to, co jsme spáchali, ale on neudělal nic zlého." A dodal:
"Ježíši, pamatuj na mě, až přijdeš do svého království." Odpověděl
mu: "Amen, pravím ti: Dnes budeš se mnou v ráji."
Slůvko pro děti:
v dnešním prvním čtení
přicházejí lidé z Izraele za budoucím králem Davidem a říkají mu: Jsme
tvá kost a tvoje maso. Již dávno, když byl Saul králem nad námi, řídil jsi
všechny záležitosti Izraele. Chtějí Davida za krále místo Saula, protože
vnímají, že David je jeden z nich. David nebude vládnout silou a mocí, ale
tím, čemu říkáme my dospělí přirozená autorita. David je jeden z lidu;
byl to původně prostý pastýř, jako ostatní Izraelité. Ale zároveň se osvědčil, když
spravoval Izrael, ještě když králem nebyl. Lidé tak vědí, že takový král bude
vládnout dobře, bez násilí, bez toho, aby z toho kralování měl sám nějaký
prospěch, třeba aby zbohatl, protože je král. A vědí taky, že za takového krále
se bude lidem v jeho království žít dobře.
Milí bratři a sestry,
Ostatní postavy, které se v dnešním
úryvku evangelia vyskytují, nejsou sice zločinci, ale způsob, jak se Pánu
vysmívají a jak ho karikují, svědčí o tom, že věci vidí úplně stejně. Copak
tohle může být nějaký král a Mesiáš? Nemá žádnou moc, nemá žádnou sílu,
nedokáže zachránit ani sám sebe, natož někoho jiného. Je příliš slabý, se svým hlásáním lásky k bližnímu; nemá na své straně vůbec
nikoho, ani lid, ani náboženské předáky, dokonce ani hrstku svých učedníků,
kteří se ve své většině rozprchli.
Žádné komentáře:
Okomentovat