Slavnost Seslání Ducha Svatého C 2019
Nastal den letnic a všichni byli společně pohromadě. Najednou se ozval z nebe hukot, jako když se přižene silný vítr, a naplnil celý dům, kde se zdržovali. A ukázaly se jim jazyky jako z ohně, rozdělily se a nad každým z nich se usadil jeden. Všichni byli naplněni Duchem svatým a začali mluvit cizími jazyky, jak jim Duch vnukal, aby promlouvali.
V Jeruzalémě bydleli zbožní židé ze všech možných národů pod nebem. Když se ten zvuk ozval, hodně lidí se sběhlo a byli ohromeni, protože každý z nich je slyšel, jak mluví jeho vlastní řečí. Žasli, divili se a říkali:
"Ti, co tak mluví, nejsou to Galilejci? Jak to tedy, že každý z nás slyší svou mateřštinu? My Partové, Médové, Elamité
Žl 104(103),1ab+24ac.29bc-30.31+34 Odp.: srv. 30
Odp.
.: Sešli svého ducha, Hospodine, a obnov tvář země! nebo: Aleluja.
Veleb, duše má, Hospodina! Hospodine, můj Bože, jsi nadmíru velký! jak četná jsou tvá díla, Hospodine! Země je plná tvého tvorstva.
Odp.
Hynou, když vezmeš jim život, a vracejí se do svého prachu. Když sešleš svého ducha, jsou stvořeni, a obnovuješ tvář země.
Odp.
Nechť věčně trvá Hospodinova sláva, ať se Hospodin těší ze svého díla! Kéž se mu líbí má píseň: má radost bude v Hospodinu.
Odp.
Čtení
z prvního listu svatého apoštola Pavla Korinťanům.
Bratři a sestry!
Jenom pod vlivem Ducha svatého může někdo říci: "Ježíš je Pán."
Dary jsou sice rozmanité, ale je pouze jeden Duch. A jsou rozličné služby, ale je pouze jeden Pán. A jsou různé mimořádné síly, ale je pouze jeden Bůh. On to všechno ve všech působí. Ty projevy Ducha však jsou dány každému k tomu, aby mohl být užitečný.
Tělo je také pouze jedno, i když má mnoho údů; ale všechny údy těla, přestože je jich mnoho, tvoří dohromady jediné tělo. Tak je tomu také u Krista. Neboť my všichni jsme byli pokřtěni jedním Duchem v jedno tělo - ať už jsme židé nebo pohané, otroci nebo svobodní - všichni jsme byli napojeni jedním Duchem.
Když byl večer prvního dne v týdnu, přišel Ježíš tam, kde byli učedníci. Ze strachu před židy měli dveře zavřeny. Stanul mezi nimi a řekl: "Pokoj vám!" Po těch slovech jim ukázal ruce a bok. Když učedníci viděli Pána, zaradovali se.
Znovu jim řekl: "Pokoj vám! Jako Otec poslal mne, tak i já posílám vás." Po těch slovech na ně dechl a řekl jim: "Přijměte Ducha svatého. Komu hříchy odpustíte, tomu jsou odpuštěny, komu je neodpustíte, tomu odpuštěny nejsou."
Slůvko pro děti:
Milé
děti,
Znáte
rčení Zabouchnul/zabouchnula za sebou
dveře? Může mít hodně významů: třeba když někdo udělá v životě nějakou
velkou chybu, tak obrazně říkáme, že si přibouchl dveře ke štěstí. Dost často
to taky říkáme – už ne obrazně - když se někdo hodně naštve a odněkud odejde:
jednou se nám to stalo v Žebětíně v kostele při biřmování, a protože
kostelní dveře jsou těžké, tak to byla opravdu velká rána. A někdy si člověk za
sebou zabouchne dveře, protože chce být sám – znáte to, zavřete se do pokojíčku
a trucujete. Vidíme, že jsou to samé věci, které nejsou moc pěkné a dobré.
Učedníci si za sebou zavřeli dveře proto, že se báli. Ale právě skrz ně
přichází Ježíš a ukazuje se jim, aby se už nebáli a dveře zase otevřeli.
Milí
bratři a sestry,
Z mnoha
podob milosti, jež je nám darována Duchem svatým, je v dnešním evangeliu
zdůrazněn obzvláště jeden aspekt: Duch svatý zbavuje strachu. Učedníci, kteří
jsou shromážděni v horní místnosti domu, kde se obvykle scházeli, mají ze
strachu před Židy dveře zavřeny. Vnímají samy sebe jako malou a ohroženou
skupinku; tuší, že většina obyvatel Jeruzaléma je považuje za odpadlíky, za
jinak smýšlející. Mají obavy, že dopadnou podobně jako jejich Mistr a Pán. Za
dveřmi jsou v sice bezpečí, ale zároveň izolovaní, jen sami pro sebe.
Podobným
strachem - a je dobré si to přiznat - trpíváme často i my. Není dost dobře
možné, aby se na nás nepodepsalo napětí života křesťana ve společnosti, která
již dávno většinově křesťanská není. Stejně jako učedníci, i my můžeme mít v tomto
smyslu z mnoha věcí obavy: o budoucnost církve, o udržení víry našich
dětí, o soudržnost rodin, a o mnoho dalšího. Můžeme se s takovými obavami
snažit různě vypořádávat, a přitom se často pohybujeme mezi dvěma extrémy: buď
tyto obavy můžeme popřít a říci si, že to vlastně ještě tak hrozné není; že je
hlavně potřeba se co nejvíc přizpůsobit, aby nám druzí rozuměli, a pak všechno
půjde tak, jak má. Takový postoj by se ale podobal nasazení růžových brýlí,
přes které se nevidí správně. Druhý
extrém je právě to, co učinili učedníci: zabouchnout za sebou ze strachu dveře
a udělat si nějaký náš křesťanský paralelní svět, kde se budeme potkávat pouze
se stejně smýšlejícími. To je však poměrně
bezpečná cesta k mentalitě sekty, k pocitu, že jen my jsme svatý
zbytek a všichni ostatní se řítí do pekel.
Učedníci
se tedy bojí, chtějí zůstat za zavřenými dveřmi, jen sami se sebou. Právě těmito
zavřenými dveřmi ale přichází Vzkříšený. Přichází přes tytéž dveře, které učedníci
použili jako nástroj oddělení sebe sama od ostatních. A hned první věc, kterou
Ježíš dělá, je uklidnění svých učedníků a odnětí jejich strachu. Ježíš říká Pokoj Vám a ukazuje jim své rány, aby se
přesvědčili, že je to opravdu On. A učedníci se skutečně přestávají bát; strach
střídá radost. A hned potom je Ježíš
posílá právě do toho světa, kterého se předtím báli. Ale neposílá je jen tak, zaslibuje
jim svého Ducha, kterého obdrží o Letnicích, ve scéně z prvního čtení.
Učedníci po tomto daru nacházejí správný způsob vztahu s vnějším světem.
Už se nebojí, svoje dveře, kterými se chtěli oddělit, otevírají dokořán. Dar
Ducha svatého je darován na veřejném místě, jinak by zbožní židé ze všech národů
pod nebem nemohli být jeho svědky. A
zároveň se učedníci nemusejí přizpůsobit, aby jim ostatní rozuměli a pochopili
je, protože schopnost mluvit pochopitelně a srozumitelně pro všechny je opět
dána společně s darem Ducha. Apoštolové rozhodně neříkají, že je všechno
vlastně v pořádku, že všichni ti lidé z Judska, Mezopotámie, Pontu a
Frýgie jsou v pohodě a hlavně že se máme rádi. Zvěstují velké Boží skutky
a zároveň vyzývají k obrácení.
Žádné komentáře:
Okomentovat