6. neděle v mezidobí
B 2018
1. ČTENÍ Lv 13, 1-2. 45-46
Čtení z třetí knihy Mojžíšovy.
Hospodin řekl Mojžíšovi a Árónovi:
"Jestliže se u někoho ukáže na holé kůži vřed, strup nebo světlá skvrna - což bývají příznaky zhoubného malomocenství - ať je přiveden k veleknězi Árónovi nebo k některému z jeho synů kněží.
Malomocný, na němž se objeví tato vyrážka, ať chodí v roztržených šatech, s rozpuštěnými vlasy a se zahalenými vousy a bude volat: Nečistý, nečistý! Je nečistý po všechen čas, pokud bude mít vyrážku. Je nečistý, bude bydlet sám, musí se zdržovat mimo tábor."
Žl 32 (31), 1-2. 5. 11 Odp.: 7
Odp.: Tys mé útočiště, zahrneš mě radostí ze záchrany.
Šťastný je ten, komu byla odpuštěna nepravost, jehož hřích je přikryt. Šťastný je člověk, kterému Hospodin nepřičítá vinu, v jehož duši není klamu.
Odp.
Vyznal jsem se ti ze svého hříchu, svou nepravost jsem nezatajil. Řekl jsem: "Vyznávám se Hospodinu ze své ničemnosti", a tys odpustil, co jsem zavinil hříchem.
Odp.
Radujte se z Hospodina a těšte se, spravedliví, jásejte všichni, kdo jste upřímného srdce.
Odp.
2. ČTENÍ 1 Kor 10, 31-11, 1
Čtení z prvního listu svatého apoštola Pavla Korinťanům.
"Jestliže se u někoho ukáže na holé kůži vřed, strup nebo světlá skvrna - což bývají příznaky zhoubného malomocenství - ať je přiveden k veleknězi Árónovi nebo k některému z jeho synů kněží.
Malomocný, na němž se objeví tato vyrážka, ať chodí v roztržených šatech, s rozpuštěnými vlasy a se zahalenými vousy a bude volat: Nečistý, nečistý! Je nečistý po všechen čas, pokud bude mít vyrážku. Je nečistý, bude bydlet sám, musí se zdržovat mimo tábor."
Žl 32 (31), 1-2. 5. 11 Odp.: 7
Odp.: Tys mé útočiště, zahrneš mě radostí ze záchrany.
Šťastný je ten, komu byla odpuštěna nepravost, jehož hřích je přikryt. Šťastný je člověk, kterému Hospodin nepřičítá vinu, v jehož duši není klamu.
Odp.
Vyznal jsem se ti ze svého hříchu, svou nepravost jsem nezatajil. Řekl jsem: "Vyznávám se Hospodinu ze své ničemnosti", a tys odpustil, co jsem zavinil hříchem.
Odp.
Radujte se z Hospodina a těšte se, spravedliví, jásejte všichni, kdo jste upřímného srdce.
Odp.
2. ČTENÍ 1 Kor 10, 31-11, 1
Čtení z prvního listu svatého apoštola Pavla Korinťanům.
Bratři a sestry!
Ať jíte, ať pijete nebo cokoli jiného děláte, všecko dělejte k Boží oslavě. Nebuďte pohoršením ani židům, ani pohanům, ani Boží církevní obci. Já se také snažím o to, abych ve všem pamatoval na druhé, a nehledím na to, co je prospěšné mně, ale na to, co prospívá všem, aby tak mohli dojít spásy.
Napodobujte mne, jako já (napodobuji) Krista.
EVANGELIUM Mk 1, 40-45
Slova svatého evangelia podle Marka.
Ať jíte, ať pijete nebo cokoli jiného děláte, všecko dělejte k Boží oslavě. Nebuďte pohoršením ani židům, ani pohanům, ani Boží církevní obci. Já se také snažím o to, abych ve všem pamatoval na druhé, a nehledím na to, co je prospěšné mně, ale na to, co prospívá všem, aby tak mohli dojít spásy.
Napodobujte mne, jako já (napodobuji) Krista.
EVANGELIUM Mk 1, 40-45
Slova svatého evangelia podle Marka.
K Ježíšovi přišel jeden malomocný
a na kolenou ho prosil: "Chceš-li, můžeš mě očistit." Ježíš měl s ním
soucit. Vztáhl ruku, dotkl se ho a řekl mu: "Chci, buď čistý!" A hned
od něho malomocenství odešlo a byl očištěn:
Ježíš ho hned poslal pryč a přísně mu nařídil: "Ne abys někomu o tom říkal! Ale jdi, ukaž se knězi a přines oběť za své očištění, jak to nařídil Mojžíš - jim na svědectví."
On odešel, ale začal to horlivě rozhlašovat a tu událost rozšiřovat, takže Ježíš už nemohl veřejně vejít do města, ale zůstával venku na opuštěných místech. Přesto však chodili k němu lidé odevšad.
Ježíš ho hned poslal pryč a přísně mu nařídil: "Ne abys někomu o tom říkal! Ale jdi, ukaž se knězi a přines oběť za své očištění, jak to nařídil Mojžíš - jim na svědectví."
On odešel, ale začal to horlivě rozhlašovat a tu událost rozšiřovat, takže Ježíš už nemohl veřejně vejít do města, ale zůstával venku na opuštěných místech. Přesto však chodili k němu lidé odevšad.
_________________________________________________________________________________
Slůvko pro děti:
Dnes jsme v evangeliu
slyšeli Pána Ježíše, jak tomu uzdravenému přikázal, aby o svém uzdravení nikomu
neříkal. Ale ten to rozhlásil, možná v dobré víře, že by to přece jen měl
říci - a moc dobrou službu tím Pánu Ježíši neudělal. A my to moc dobře známe –
dozvíme se nějakou věc, kterou bychom si měli nechat pro sebe, ale hned jdeme
za kamarádkou nebo kamarádem a už je to venku ‚ Jéé, už jsi to slyšel…. A někdy tím uděláme opravdu velkou škodu.
Milí bratři
a sestry,
Klíč
k pochopení dnešního Božího slova poskytuje poslední věta prvního čtení
z knihy Leviticus. Důsledek malomocenství - zřejmě se jednalo o celou řadu
kožních chorob – byla izolace nemocného, jakási karanténa, která však dotyčného
vylučovala ze společenství: Je nečistý,
bude bydlet sám, musí se zdržovat mimo tábor. Zároveň to znamenalo i rituální
nečistotu, nemocný se nemohl ukázat před tváří Hospodina, dokud se nevyléčil.
První čtení
takto osvětluje i smysl Ježíšových uzdravení: navrácení člověka do
společenství. Tento smysl je patrný nejen v dnešním úryvku evangelia, ale
i v jiných; Ježíš uzdravuje lidi v situacích, které s sebou
nesou hluboké osamocení: charakteristický je u sv. Jana příběh o uzdravení
třicet osm let nemocného člověka u rybníka Bethesda, který předtím Ježíšovi
říká: Pane, nemám nikoho, kdo by mne
donesl do rybníka, než se voda zčeří. Než se tam sám dostanu, jiný mne
předejde. A u Matouše je zase příběh
o uzdravení dvou posedlých v Gadaře. Ti tvoří jakési pseudospolečenství, bláznovství
ve dvou, komunitu, která vzniká z nouze a odmítnutí všech ostatních –
bydlí ve skalních slujích a jsou velmi nebezpeční, takže se nikdo neodvažuje
tudy jít.
Při
Ježíšových uzdraveních nejde prostě jen o soucit s člověkem, který je
nemocný, ani jen o mocný skutek, který má dodat autoritu Ježíšovým slovům. Jde
zejména o to, aby se uzdravil porušený vztah jednotlivce a společenství. Právě
toto je podstatou prvotní viny a právě proto Ježíš přišel: porušení vztahu,
uzavření se člověka do sebe, kdy se ke Druhému s velkým D, tedy
k Bohu, a k druhým lidem nevztahuje s láskou a přijetím, ale
jinak – buď lhostejně, nebo vyloženě nepřátelsky; nebo tak, že vztah je zaměřen
k vlastnímu dobru, a druhý je tak vlastně využíván. Tento postoj vede
k existenční samotě, i kdyby to navenek vypadalo, že člověk má mnoho
sociálních vazeb. Je to také porušení Božího obrazu v člověku, neboť Boží
podstatou je společenství osob spojených v lásce.
Možná proto
také Ježíš skoro vždy, když někoho uzdraví, hned uzdravenému zakazuje, aby o
uzdravení komukoli říkal. Smysl jeho uzdravení je totiž většinou špatně
pochopen. Příklad takového špatného pochopení jsme slyšeli v evangeliu
minulé neděle: kafarnaumští obyvatelé chtějí Ježíše u sebe zadržet, nechtějí,
aby chodil někam jinam, chtějí si jej přivlastnit jako svého obvodního
léčitele.
Naopak
příkladem člověka skutečně uzdraveného, skutečně spaseného v tomto smyslu,
je u sv. Lukáše celník Zacheus, i když netrpí žádnou tělesnou chorobou. Zacheus
je typickým příkladem člověka, který je osamělý a nikdo ho nemá rád, protože se
kvůli svému vlastnímu obohacení izoloval od komunity: dal přednost hmotným
věcem před vztahy. Setkání s Ježíšem jej úplně promění, a své bohatství
pak investuje do toho, aby obnovil společenství: Polovinu svého jmění, Pane, dám
chudým, a jestliže jsem někoho ošidil, nahradím mu to čtyřnásobně." A Ježíš říká všem: dnes
vstoupila do tohoto domu spása; vždyť i on je syn Abrahámův.
Ve středu vstoupíme do postní doby.
Přeji nám všem, abychom prožili dobrý a spasitelný půst, kéž všechno naše
postní snažení vede ke správnému cíli; nechť to není jen zdravotní dieta nebo
snaha být svobodní od všelijakých svých závislostí, protože to bychom byli
znovu zaměřeni sami na sebe. Kéž je to vše cestou ke znovunavázání vztahu lásky
k Bohu a k sobě navzájem.
Díky.
OdpovědětVymazat