11. neděle v mezidobí C 2016
1. ČTENÍ 2Sam 12,7-10.13
Čtení z druhé knihy Samuelovy.
Nátan řekl
Davidovi: "Tak praví Hospodin, Bůh Izraele: Já jsem tě pomazal za krále
nad Izraelem a já jsem tě vysvobodil ze Saulovy ruky. Dal jsem ti dům tvého
pána i jeho ženy, dal jsem ti dům Izraele a Judy. Kdyby to bylo málo, cokoli
jiného bych ti přidal.
Proč jsi pohrdl
Hospodinovým slovem, že jsi učinil, co je zlé v jeho očích? Chetitu Uriáše jsi
zabil mečem a jeho ženu sis vzal za manželku, zabil jsi ho mečem Ammonových
synů. Proto se již nikdy nevzdálí meč od tvého domu za to, že jsi pohrdl Hospodinem,
když jsi vzal manželku Chetity Uriáše, a udělals ji svou ženou."
David řekl
Nátanovi: "Zhřešil jsem proti Hospodinu!" Nátan Davidovi odpověděl:
"I Hospodin ti odpouští hřích, nezemřeš!"
Žl 32(31),1-2.5.7.11
Odp.
Odpusť, Pane, co jsem zavinil hříchem.
Šťastný je ten, komu
byla odpuštěna nepravost, jehož hřích je přikryt. Šťastný je člověk, kterému
Hospodin nepřičítá vinu, v jehož duši není klamu.
Odp.
Vyznal jsem se ti ze svého hříchu, svou nepravost jsem
nezatajil. Řekl jsem: "Vyznávám se Hospodinu ze své ničemnosti," a
tys odpustil, co jsem zavinil hříchem.
Odp.
Tys mé útočiště, ušetříš mě úzkosti, zahrneš mě radostí ze
záchrany.
Odp.
Radujte se z Hospodina a těšte se, spravedliví, jásejte
všichni, kdo jste upřímného srdce.
Odp.
2. ČTENÍ Gal 2,16.19-21
Čtení z listu svatého apoštola Pavla Galaťanům.
Bratři!
Víme, že člověk je
uznán za spravedlivého jen tehdy, když uvěří v Ježíše Krista, a ne když dělá
skutky, jak je nařizuje Zákon. Z toho důvodu jsme přijali víru v Ježíše Krista.
Tak jsme byli uznáni za spravedlivé proto, že jsme uvěřili v Krista, ne proto,
že jsme dělali skutky Zákona. Pro skutky Zákona nebude žádný člověk uznán za
spravedlivého.
Vždy skrze Zákon
jsem Zákonu umřel, abych žil pro Boha. Spolu s Kristem jsem ukřižován. Už
nežiji já, ale žije ve mně Kristus. Avšak tento život v těle žiji ve víře v
Božího Syna, protože on mě miloval a za mě se obětoval. Já nepohrdám Boží
milostí. Kdyby se totiž k ospravedlnění docházelo zachováváním Zákona, pak by
Kristus umřel nadarmo.
EVANGELIUM Lk 7,36-8,3
Slova svatého evangelia podle Lukáše.
Jeden farizeus
pozval Ježíše k jídlu. Vešel tedy do domu toho farizea a zaujal místo u stolu.
V tom městě žila jistá žena, byla to hříšnice. Když se dověděla, že je u stolu
v domě toho farizea, přinesla alabastrovou nádobu drahocenného oleje,
přistoupila zezadu k jeho nohám a rozplakala se; slzami mu začala smáčet nohy a
vlastními vlasy je utírat. Líbala je a mazala drahocenným olejem.
Když to viděl
farizeus, který ho pozval, pomyslil si: "Kdyby to byl prorok, poznal by,
kdo a jakého druhu je ta žena, která se ho dotýká, že je to hříšnice!"
Ježíš mu na to
řekl: "Šimone, rád bych ti něco pověděl."
On na to: "Jen
mluv, Mistře!"
"Jeden věřitel
měl dva dlužníky. První mu byl dlužen pět set denárů, druhý padesát. Když
neměli čím dluh splatit, oběma odpustil. Kdo z nich ho tedy bude mít více
rád?"
Šimon mu odpověděl:
"Mám za to, že ten, komu odpustil více."
Řekl mu:
"Správně jsi usoudil."
Obrátil se k ženě a
řekl Šimonovi: "Vidíš tuto ženu? Vešel jsem do tvého domu. Vodu na umyti
nohou jsi mi nedal, ona však mi nohy skropila slzami a utřela svými vlasy.
Nepolíbils mě na
pozdrav, ona však od té chvíle, co jsem vešel, mi nepřestala líbat nohy.
Nepomazals mi olejem hlavu, ona však mi drahocenným olejem pomazala nohy. Proto
ti říkám: Muselo ji být odpuštěno mnoho hříchů, když mně nyní prokazuje tolik
lásky. Komu se odpouští málo, málo miluje.
Jí pak řekl:
"Jsou ti odpuštěny hříchy." Ostatní hosté si začali sami u sebe
říkat: "Kdo je to, že i hříchy odpouští?" On však řekl ženě:
"Tvá víra tě spasila. Jdi v pokoji!" Potom chodil od města k městu,
od vesnice k vesnici a kázal a hlásal radostnou zvěst o Božím království. Bylo
s ním dvanáct (apoštolů) a některé ženy, které byly uzdraveny od zlých duchů a
nemocí: Marie, zvaná Magdalská, z které vyšlo sedm zlých duchů, dále Jana,
manželka Herodova správce Chuzy, Zuzana a mnoho jiných, které se o ně staraly
ze svého majetku.
------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
Milí bratři a sestry,
První čtení a evangelium hovoří shodně o hříchu, pokání a
odpuštění, ale v každém z nich je zdůrazněno něco jiného. První čtení
podrobně popisuje ústy proroka Nátana skutkovou podstatu Davidova zlého činu.
Naprosto otevřeně a s nelítostnou pravdivostí konstatuje, že král David
spáchal ‚co je zlé v Hospodinových
očích‘, ačkoli k němu Bůh byl tak štědrý a zahrnul ho úspěchem a mocí.
Nátanova slova jsou volena tak, že přímo vylučují možnost jakéhokoli Davidova
sebeospravedlnění. ‚Chetitu Uriáše jsi
zabil mečem Ammonových synů‘, říká prorok, ačkoli David Uriáše přímo
nezabil, ale pouze poslal do bitvy na jistou smrt. Hospodinovo slovo
z Nátanových úst je tak nekompromisní a mocné, že David má jen jedinou
možnost-svůj hřích vyznat: ,Zhřešil jsem
proti Hospodinu‘.
Evangelium je naopak celé zaměřeno na skutečnost Božího
odpuštění. To, co první čtení na závěr zmiňuje jen jednou krátkou větou, je zde
hlavním tématem. O tom, v čem spočíval hřích oné ženy, nevíme prakticky
nic – nelze ji ani ztotožnit s Maří Magdalénou, ani prostě říci, že slovo
hříšnice je eufemismem pro prostitutku. Vidíme však jasně její překypující
radost, vděčnost a lásku. Celá scéna je vlastně jen dokreslením Ježíšova
výroku, že jí muselo být mnoho odpuštěno,
neboť nyní projevuje takovou lásku.
Poselství obou těchto textů se tedy vzájemně doplňuje. Jeho
první částí je výzva, abychom se ke svým vinám postavili čelem, abychom byli
v této věci upřímní k Bohu, k sobě i ke druhým lidem. Mohu si
jistě své své hříchy stále jen omlouvat, říkat si, že za to vlastně nemohu, že
ti druzí jsou na tom mnohem hůře, případně že se o nic vážného nejedná.
V tom případě ale mohu skončit v pocitu, že jsem vlastním přičiněním
hodný, slušný a spořádaný člověk, že jsem nikoho nezabil ani neokradl a nemám
tedy zapotřebí žádného Božího odpuštění, a tím méně Jeho pomáhající milosti.
V této chvíli tedy člověk už od Boha nic nepotřebuje ani nečeká a stává se
praktickým ateistou.
Druhou částí poselství je opravdové evangelium, radostná zvěst. Říká, že naše vyznaná vina se může stát
přiblížením k Bohu. V této optice není opravdové a upřímné přiznání
vlastních vin sebemrskačstvím a vyvoláváním pocitu méněcennosti, ale čímsi, co
nás otvírá společenství lásky. Bytostně poznáváme, že potřebujeme odpuštění a
milost, a toto poznání pak živí touhu být s Ježíšem, nechat se Jím milovat
a postupně přetvářet, abychom nakonec mohli říci se svatým Pavlem: Už nežiji já, ale žije ve mně Kristus.
Žádné komentáře:
Okomentovat