Slavnost Ježíše Krista Krále B 2024
1. ČTENÍ Dan 7, 13 - 14
Čtení z knihy proroka Daniela.
Díval jsem se v nočním vidění, a hle - s nebeskými oblaky
přicházel (někdo) jako syn člověka, došel až k starci velikého věku, přivedli
ho k němu.
Byla mu dána moc, sláva a království, a sloužily mu všechny
národy, kmeny i jazyky: jeho moc je věčná, u ta nepřestane, jeho království
nebude zničeno.
Žl 93 ( 92 ), 1ab. 1c-2. 5 Odp.: 1a
Odp.: Hospodin kraluje, oděl se velebností.
Hospodin kraluje, oděl se velebností, oděl se Hospodin, opásal se mocí.
Odp.
Dal světu základ, že nezakolísá. Pevný je trůn tvůj od pradávna, jsi od
věčnosti.
Odp.
Tvé výroky jsou nejvýš spolehlivé, tvému domu přísluší svatost, Hospodine, na
věčné časy.
Odp.
2. ČTENÍ Zj 1, 5-8
Čtení z knihy Zjevení svatého apoštola Jana.
Ježíš Kristus je svědek hodný víry, prvorozený z mrtvých a
vládce nad pozemskými králi. Tomu, který nás miluje, který nás obmyl od našich
hříchů svou krví a udělal z nás královský národ a kněze Boha Otce, tomu bud'
sláva a vláda na věčné věky! Amen.
Hle, přichází v oblacích! Každé oko ho uvidí, i ti, kdo ho
probodli, a budou pro něj naříkat všechna pokolení na zemi. Ano, amen.
Já jsem alfa i omega, praví Pán Bůh, který je, který byl a
který přijde, Vševládný.
EVANGELIUM Jan 18, 33b-37
Slova svatého evangelia podle Jana.
Pilát řekl Ježíšovi: "Ty jsi židovský král?" Ježíš
odpověděl: "Říkáš to sám ze sebe, anebo ti to řekli o mně jiní?"
Pilát odpověděl: "Copak jsem já žid? Tvůj národ, to je velekněží, mi tě
vydali. Čeho ses dopustil?"
Ježíš na to řekl: "Moje království není z tohoto světa.
Kdyby moje království bylo z tohoto světa, moji služebníci by přece bojovali,
abych nebyl vydán židům. Ne, moje království není odtud."
Pilát se ho zeptal: "Ty jsi tedy přece král?" Ježíš
odpověděl: "Ano, já jsem král. Já jsem se proto narodil a proto jsem
přišel na svět, abych vydal svědectví pravdě. Každý, kdo je z pravdy, slyší můj
hlas."
------------------------------------------------------------------------------------------------
Slůvko pro děti:
Milé
děti, jak řídí třeba paní ředitelka naší školu tady v Žebětíně? No, napřed vystudovala vysokou školu, aby se mohla stát paní učitelkou, pak učila, pak ji
zvolili za paní ředitelku - a ona tím pádem má pravomoc třeba vyhlašovat
ředitelské volno, nebo se starat o to, aby škola měla třeba dost peněz nebo
učebních pomůcek, nebo něčeho podobného. Samozřejmě na to má tým lidí, pana
zástupce, paní ekonomku, paní učitelky a pány učitele, ale protože je
ředitelka, tak nakonec důležitá rozhodnutí má na starosti ona. Něco podobného jsou
naši páni starostové – obyvatelé Žebětína nebo Kohoutovic si je zvolili, a tak
oni teď mají pravomoc a zodpovědnost řídit, jak to u nás v Žebětíně nebo v Kohoutovicích
bude fungovat: třeba co se musí postavit nebo opravit. Zase, nejsou na to sami,
ale důležitá rozhodnutí musejí udělat oni.
Ale
jak vládne Pán Ježíš? Dost jinak. Jediná jeho moc je to, že v Něj opravdu
uvěříme, v srdci si Ho zamilujeme -
a budeme naslouchat, co nám říká, a jednat podle toho.
Milí
bratři a sestry,
V rozhovoru
Piláta a Ježíše v dnešním evangeliu dochází vlastně ke konfrontaci
království tohoto světa a toho, co Ježíš již od počátku své veřejné činnosti (a
ještě před ním Jan Křtitel) nazývá Božím královstvím.
Pilát
je místodržící římské provincie Judea - tedy reprezentant římského císaře,
vládce téměř celého tehdy známého světa. Má za sebou vojenskou, správní a
ekonomickou moc. V dnešním úryvku evangelia podle Jana se Pilát chová
– dnešním jazykem řečeno – zcela profesionálně; přesně tak, jak mu to z moci
jeho úřadu přísluší. V jím spravované provincii došlo k incidentu,
který je třeba vyřešit, aby byl klid a pořádek. Vznikl spor, který je třeba
řádně rozsoudit, a pokud to bude nutné, potrestat viníka. Pilát nemluví a nejedná
za svou vlastní osobu, ale právě jen z titulu své funkce místodržícího.
Když se ho Ježíš zeptá poněkud osobně: Říkáš to sám za sebe, nebo ti to řekli o mně jiní?, Pilát nevyjadřuje svůj vlastní názor, ale pokračuje ve výslechu: Copak jsem já Žid? Tvůj národ, to je velekněží, mi tě
vydali. Čeho ses dopustil?
Právě
na pozadí těchto Pilátových slov a činů, zcela řízených logikou tohoto světa,
se ukazuje, jak je Ježíšovo království úplně jiné, jak opravdu z tohoto světa
není. Ježíš nemá vůbec žádnou moc. Nemá u sebe ani svých Dvanáct. Ti by
bojovali, kdyby Ježíšovo království bylo z tohoto světa; a Petr se o to v Getsemanské
zahradě při Ježíšově zatčení koneckonců pokoušel. Jenže teď se všichni
rozprchli. Za chvíli bude Ježíš vydán na
potupnou smrt. A přece – nakonec o sobě se vší důrazností a bez jakýchkoli
pochyb prohlašuje: Ano, já jsem král, já jsem se proto narodil a proto
přišel na svět. A pak, v poslední větě dnešního úryvku, Ježíš objasňuje, co je
podstatou Jeho království. Každý, kdo je z pravdy, slyší můj hlas. Ježíšovo království je vnitřní
skutečnost, rodí se v lidských srdcích z víry v Krista a ve
slyšení a přijímání Jeho slova.
Bratři
a sestry, moc nerad hovořím o tématech spojených s politikou, protože to často
vede k rozdělení, frustraci a naštvanosti. Rozhodně bych při naší nedělní meditaci
nad texty Písma raději hovořil o něčem jiném. Jenže si právě dnes nemohu
pomoci. Srovnání podstaty oněch dvou království – království tohoto světa a
království Ježíšova – nám totiž odhaluje, jak je nebezpečné a nakonec destruktivní
pokoušet se Krista s Pilátem nějak smiřovat; tedy snažit se Boží
království a jeho hodnoty prosazovat nikoli skrze svobodné vnitřní přesvědčení
a jím motivované jednání lidí obrácených ke Kristu a slyšících Jeho slovo, ale
prostředky světské moci. Myslím, že o
tom jasně svědčí i několik příkladů z posledních let.
U
našich severních sousedů v Polsku místní církev masivně podporovala stranu
Právo a spravedlnost v letech, kdy byla u moci. Slibovala si od této vlády
větší prosazení křesťanských hodnot ve společnosti. Právo a spravedlnost ovšem
již v Polsku nevládne, a jediný efekt, který toto podivné spojenectví
přineslo, je rapidní odklon zejména mladých lidí od církve. Někdejší katolické
Polsko je v současné době snad nejrychleji se sekularizující zemí v Evropě.
Ve
Spojených státech zase mnoho křesťanů - hlavně z řad evangelikálních
církví - oslavuje nově zvoleného prezidenta málem jako Mesiáše, který zachrání Ameriku
před zhoubnými následky levicových ideologií. Jenže právě tímhle oni sami ze
svého křesťanství činí zrovna takovou ideologii, jen na opačné straně
politického názorového spektra.
A
vůbec nejsmutnější příklad je patriarcha Kirill a jím vedená ruská pravoslavná církev,
podobně vyprodaná a proměněná na ideologickou podpůrnou organizaci zločineckého
režimu Vladimira Putina – paradoxně úplně stejně, jako byl v minulém století
pro vládce Sovětského svazu a celého východního bloku podpůrnou ideologií marxismus-leninismus,
pro nějž ovšem náboženství představovalo opium lidu. Při vzpomínce na úžasné
duchovní bohatství křesťanského Východu a na otce kardinála Tomáše Špidlíka,
který je svým dílem vlastně otevřel západní církvi, je mi skoro do pláče.
Krása ikon Andreje Rubljova, příklad života světců, jako byl třeba Serafim ze Sarova,
teologie a filozofie velikánů typu Vladimíra Solovjova, Nikolaje Berďajeva a
mnoha dalších; to vše jako by teď bylo naprosto znevěrohodněno a zdiskreditováno.
Ježíšovo
království není a nebude z tohoto světa. Ježíšova moc není žádná jiná,
nežli moc lásky, kterou k sobě přitahuje lidská srdce. Boží království se
rodí v našem nitru. Nechme je tam růst a rozvíjet se; bez berliček,
pocházejících z tohoto světa. Pokud se k nim uchýlíme, růst Božího
království nakonec vždycky zabijeme, nebo alespoň vážně poškodíme. Nemusíme se
bát, že bez prostředků tohoto světa bude Boží království bezmocné – ono je
Boží, ne lidské.
Žádné komentáře:
Okomentovat