4. neděle postní B 2024
1. ČTENÍ 2 Kron 36, 14-16. 19-23
Čtení z druhé knihy Kronik.
Všechna knížata, kněží i lid se dopustili mnoha nevěrností.
Napodobovali všechny hanebnosti pohanů a poskvrnili chrám, který si Hospodin
posvětil v Jeruzalémě. Hospodin, Bůh jejich otců, posílal k nim bez ustání své
posly, neboť měl soucit se svým lidem a se svým příbytkem. Ale oni se posmívali
Božím poslům, pohrdali jeho slovy a tupili jeho proroky, až se vznítil
Hospodinův hněv proti jeho lidu, že už nebylo léku. Nepřátelé spálili Boží
chrám, zbořili hradby Jeruzaléma, všechny jeho paláce vydali napospas ohni a
zničili všechny jeho cenné předměty. Nabuchodonosor vystěhoval do Babylóna
všechny jeho obyvatele, kteří unikli meči. Sloužili jemu a jeho synům jako
otroci až do zřízení perského království, aby se splnilo Hospodinovo slovo
pronesené Jeremiášovými ústy, dokud by země nedostala náhradu za nezachovávané
soboty. Po všechny dny zpustošení odpočívala, až se naplnilo sedmdesát let.
V prvním roce perského krále Kýra vzbudil Hospodin ducha
Kýra, perského krále, aby se splnilo Hospodinovo slovo pronesené Jeremiášovými
ústy, a on dal prohlásit - i písemně - po celém svém království: Tak praví
Kýros, perský král: Všechna království země mi dal Hospodin, Bůh nebes. On mi
přikázal, abych mu vystavěl chrám v Jeruzalémě, který je v Judsku. Kdo je mezi
vámi ze všeho jeho lidu? Ať je Hospodin, jeho Bůh, s ním: Ať jde do Jeruzaléma!
Žl 137 (136), 1-2. 3. 4-5. 6
Odp.: Vyslyš nás, Pane a, vysvoboď nás!
U babylónských řek, tam jsme sedali a plakali, když jsme vzpomínali na Sión. Na
vrby toho kraje jsme zavěsili své citery.
Odp.
Neboť tam od nás žádali písně ti, kdo nás odvlekli, kdo nás sužovali, od nás
žádali, abychom se radovali: "Zpívejte nám ze siónských písní!"
Odp.
Jak bychom mohli zpívat Hospodinovu píseň v cizí zemi? Kdybych měl na tebe
zapomenout, Jeruzaléme, ať mi zchromne pravice!
Odp.
Ať se mi přilepí jazyk k patru, když na tebe nevzpomenu, když nedám přednost
Jeruzalému před každou svou radosti.
Odp.
2. ČTENÍ Ef 2, 4-10
Čtení z listu svatého apoštola Pavla Efesanům.
Bratři a sestry!
Nekonečně milosrdný Bůh nás miloval svou velikou láskou, a
když jsme byli mrtví pro své hříchy, přivedl nás k životu zároveň s Kristem. Za
to, že jste zachráněni, máte co děkovat Boží dobrotě. Když vzkřísil Krista
Ježíše, vzkřísil zároveň s ním i nás, a když vykázal jemu místo v nebi, vykázal
je zároveň i nám, protože jsme s ním spojeni. Tím chtěl v budoucím čase ukázat
nesmírné bohatství své milostivé dobroty vůči nám, a to pro Krista Ježíše.
Té záchrany docházíte z Boží dobroty skrze víru. Není to vaší
zásluhou, je to Boží dar! Dostáváte ho ne pro skutky, aby se nikdo nemohl
chlubit. Jsme přece jeho dílo, stvořeni v Kristu Ježíši k dobrým skutkům. Bůh
je předem připravil, abychom je pak uskutečňovali ve svém životě.
EVANGELIUM Jan 3, 14-21
Slova svatého evangelia podle Jana.
Ježíš řekl Nikodémovi:
"Jako Mojžíš vyvýšil na poušti
hada, tak musí být vyvýšen Syn člověka, aby každý, kdo věří, měl skrze něho
život věčný.
Neboť tak Bůh miloval svět, že dal svého jednorozeného
Syna, aby žádný, kdo v něho věří, nezahynul, ale měl život věčný. Bůh přece
neposlal svého Syna na svět, aby svět odsoudil, ale aby svět byl skrze něho
spasen. Kdo v něho věří, není souzen; kdo nevěří, už je odsouzen, protože
neuvěřil ve jméno jednorozeného Syna Božího.
Soud pak záleží v tomto: Světlo přišlo na svět, ale lidé měli
raději tmu než světlo, protože jejich skutky byly zlé. Každý totiž, kdo páchá
zlo, nenávidí světlo a nejde ke světlu, aby jeho skutky nebyly odhaleny. Kdo
však jedná podle pravdy, jde ke světlu, aby se ukázalo, že jeho skutky jsou
vykonány v Bohu."
Slůvko pro děti:
Milé děti, když vydala slavná britská skupina Beatles před více jak padesáti
lety své poslední album Abbey Road, tak do jedné písničky zakomponovali
říkanku pro děti: One, two, three, four, five, six, seven; all good children
go to heaven. Tedy jedna, dva, tři čtyři pět, šest, sedm; všechny hodné
děti přijdou do nebe. Což o to, věříme, že všichni dobří a hodní lidé
přijdou do nebe; jenomže s tou říkankou je problém (a Beatles si z ní
proto taky trochu utahovali): dala by se totiž velice snadno pochopit špatně.
Jako by se v ní říkalo: Milé děti, když budete hodné, tak přijdete za odměnu
do nebe. Ale svatý Pavel říká ve druhém
čtení něco jiného: Za to, že jste zachráněni, máte co děkovat Boží dobrotě.
Když vzkřísil Krista Ježíše, vzkřísil zároveň s ním i nás, a když vykázal jemu
místo v nebi, vykázal je zároveň i nám. Do nebe se nedostaneme za odměnu,
že jsme hodní, ale proto, že nám tam otevřel cestu Pán Ježíš. A tak tedy není
důležité, jestli jsme hodní? Ale ano; ale proto, že máme Pána Ježíše rádi a
chceme žít tak, jak se mu to líbí.
Milí bratři a sestry,
Dnešní první čtení ze Druhé knihy Letopisů je jakási bilance babylónského
zajetí lidu Izraele a jeho smysl z hlediska starozákonní teologie. Lid
Izraele se stále dopouštěl nevěrností; podle známého starozákonního slovního
spojení ‚konal, co je zlé v Hospodinových očích‘. Opakovaně
nedodržoval Hospodinův příkaz, aby si členové vyvoleného národa nezadávali s příslušníky
okolních národů a s jejich náboženstvími. Izraelité nechtěli poslouchat
proroky, které jim Hospodin posílal, aby jim připomínali Smlouvu a varovali je.
A tak jednu chvíli došla Hospodinu trpělivost a dopustil trest. Svaté město
Jeruzalém dobyli a vyplenili nepřátelé a Boží lid musel prožít sedmdesát let v babylónském
zajetí - než Hospodin usoudil, že trest již byl dostatečný, a prostřednictvím
perského krále Kýra umožnil svému (nyní již dostatečně poučenému) lidu svobodu
a návrat do vlastní země.
Tento starozákonní obraz je zcela v souladu s tím, jak na čistě lidské
rovině vnímáme skutečnosti jako je spravedlnost, vina a trest. Když někdo
soustavně koná nějaké zlo, nelze s ním mít neustále trpělivost a
donekonečna něco takového tolerovat. Jednu chvíli musí přijít trest, protože to
vyžaduje spravedlnost. Zároveň je zde výchovný rozměr; přiměřený trest má
viníka přimět k sebereflexi - má si hluboce uvědomit, co vlastně spáchal,
a na základě tohoto uvědomění se pak snažit o nápravu.
Na pozadí této výpovědi prvního čtení ovšem o to více vyniká absolutní
novost evangelia, o níž mluví i svatý Pavel ve druhém čtení. Ježíš v rozhovoru
s Nikodémem ukazuje úplně novou a nečekanou Boží tvář. Ukazuje obraz Boha,
jenž vlastně nemůže být pouhým výtvorem lidské mysli, jakousi projekcí
lidských vlastností do nebe, jak si to představoval třeba německý filozof Ludwig
Feuerbach. Nemůže jím být, protože jeho jednání se radikálně liší od toho, jak
to chodí mezi námi lidmi.
Ježíš ukazuje Boha jako milujícího svět a člověka natolik, že je to zcela mimo
jakékoli naše představy. Ježíšův Otec netrestá, ale zachraňuje; jeho láska a
milosrdenství nekonečně přesahují všechno, co pod těmito pojmy obvykle chápeme.
V našem lidském světě má láska a milosrdenství vždy hranice. Vždy milujeme
více či méně podmínečně, vždy je v naší lásce tak či onak přimísena trocha
egoismu, naše lidské milosrdenství vždycky někde končí. I někdo, o kom se říká,
že má s někým nebo s něčím ‚nekonečnou trpělivost‘, ji ve skutečnosti
nemá. Vždycky nám do poháru jednu chvíli spadne poslední kapka a on přeteče;
vždy se dříve či později dostaneme do fáze, kdy si řekneme Dost, stačilo, už
to takhle dál nejde!
Náš nebeský Otec, jehož tvář nám Ježíš ukazuje, není naštěstí jako my. I to
je poselství dnešní Radostné neděle. Na začátku každého našeho nového obrácení
a snahy o polepšení života má stát právě tohle - radost a úžas z nekonečné
Boží dobroty, lásky a milosrdenství. Nikoli obava z nějakého trestu Pána
Boha, který už s námi ztratil trpělivost, a už vůbec ne očekávání nějaké
odměny za snahu. A v síle této radosti a tohoto úžasu také získáváme
poznání, že to, co jediné může posouvat hranice naší vlastní lásky, trpělivosti
a milosrdenství je jen a jen Jeho milost.
Žádné komentáře:
Okomentovat