5. neděle v mezidobí A 2017
1. ČTENÍ Iz 58,7-10
Čtení z knihy proroka Izaiáše.
Toto praví Hospodin:
"Lámej svůj chléb hladovému, popřej pohostinství bloudícím ubožákům; když vidíš nahého, obleč ho, neodmítej pomoc svému bližnímu. Tehdy vyrazí tvé světlo jak zora, tvá jizva se brzy zacelí.
Před tebou půjde tvá spravedlnost a za tebou Boží sláva.
Tehdy budeš volat, a Hospodin ti odpoví, křičet o pomoc, a on ti řekne: 'Zde jsem!' Přestaneš-li utlačovat, ukazovat prstem, křivě mluvit, nasytíš-li svým chlebem hladového, ukojíš-li lačného, tehdy v temnotě vzejde tvé světlo a soumrak tvůj stane se poledním jasem."
Žl 112 (111),4-5.6-7.8a+9 Odp.: 4a
Odp.: Spravedlivý září v temnotách jako světlo.
nebo: Aleluja.
Spravedlivý září v temnotách jako světlo řádným lidem, je milosrdný, dobrotivý a spravedlivý. Blaze muži, který se slitovává a půjčuje, stará se o své věci podle práva.
Odp.
Neboť navěky nezakolísá, ve věčné paměti bude spravedlivý. Nemusí se obávat zlé zprávy, jeho srdce je pevné, důvěřuje v Hospodina.
Odp.
Jeho srdce je zmužilé, nebojí se, rozděluje, dává chudým, jeho štědrost potrvá navždy, jeho moc poroste v slávě.
Odp.
2. ČTENÍ 1 Kor 2,1-5
Čtení z prvního listu svatého apoštola Pavla Korinťanům.
Bratři, když jsem k vám přišel hlásat svědectví o Bohu, nepřišel jsem s nějakou zvláštní výřečností nebo moudrostí. Rozhodl jsem se totiž, že u vás nechci znát nic jiného než Ježíše Krista, a to ukřižovaného.
Vystupoval jsem u vás se skleslou náladou, se strachem a obavami. A moje mluvení a kázání nezáleželo v přemlouvavých slovech moudrosti, ale v projevování Ducha a moci.
To proto, aby se vaše víra zakládala na moci Boží, a ne na moudrosti lidské.
Slova svatého evangelia podle Matouše.
Ježíš řekl svým učedníkům:
"Vy jste sůl země; jestliže však sůl ztratí chuť, čím bude osolena? K ničemu se už nehodí, než aby se vyhodila ven a lidé po ní šlapali.
Vy jste světlo světa. Nemůže se skrýt město položené na hoře. A když se svítilna rozsvítí, nestaví se pod nádobu, ale na podstavec, takže svítí všem v domě. Tak ať vaše světlo svítí lidem, aby viděli vaše dobré skutky a velebili vašeho Otce v nebesích."
------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
Slůvko pro děti:
V Ježíšově době
nebyly svítilny se žárovkami nebo LEDkami, jako máme dnes. Byla to nádobka z pálené
hlíny, které vypadala trochu jako malá konvička, do ní se dal olivový olej a
knůtek, který se zapálil a hořel, stejně jako dneska hoří svíčky. A možná už
jste měli ve škole pokus, kdy se zapálila svíčka a dala se pod skleněný poklop.
Co se po nějaké době stane? Svíčka sama zhasne, protože nemá kyslík, který je k hoření
potřeba. Ježíš říká, že naše víra je jako takový plamínek-když bychom ho chtěli
schovat, tak zhasne. Ale když se za ni nebudeme stydět a schovávat ji nebudeme,
tak si ji nejen uchováme, ale můžeme pomoci i druhým lidem, aby ji našli.
Milí bratři a sestry,
S výjimkou druhého čtení je hlavním tématem dnešních textů cosi, co by
se dalo nazvat ‚ovocem dobrých skutků‘. Text prvního čtení a žalmu by se dal
v prvním přiblížení chápat jako ujištění o tom, že když někdo dělá dobré
skutky, tak mu Bůh odplatí, kdo dává, dostává. Víme ale, že to není tak
jednoduché: často platí skeptické lidové rčení, že každý dobrý skutek musí být
po zásluze potrestán. Zamyslíme - li se ale nad texty blíže, objevíme
v nich odkaz na něco, co funguje celkem spolehlivě a vždy: jestliže se
člověk snaží v praktické lásce vycházet ze sebe, myslet na dobro druhých
jako na své vlastní, pak se stává svobodnější od svých vlastních problémů.
Obrazy z proroka Izajáše v prvním čtení - temnotu, ve které
vychází světlo, jizvu, která se brzy zacelí – můžeme chápat jako vnitřní
temnotu člověka a jeho zranění. Jestliže se člověk příliš zabývá sám sebou a
svými problémy, nebo ještě hůře, jestliže s nimi chce být sám s tím,
že je to jeho soukromá věc a musí si to sám v sobě vyřešit, dostane se do
ďábelského začarovaného kruhu sebeuzavření a sebelítosti. Svatý Augustin tento
stav nazval cor incurvatum in seipsum –
srdce zakřivené do sebe sama. Naše vnitřní temnoty by nás takto mohly zcela
pohltit a zničit. Text proroka Izajáše nás vybízí k vyjití ze sebe – se
zaslíbením, že právě toto je cesta, jak na své vlastní problémy pozapomenout,
nebo je dokonce vyřešit. Jestliže se odvážím vyjít od sebe k druhému, mít
soucit, který vede ke konkrétním skutkům lásky, pak se moje problémy začnou
jevit v jiném světle-člověk zjistí, že není sám, kdo nějaké problémy má,
ba že se ve světle těžkostí a nouze druhého ty jeho vlastní jeví jaksi
malicherně. Vyjde - li člověk ze sebe ke druhým, naučí se také sdílení: tím, že
mu přestanou být lhostejné problémy druhých, začnou se ostatní zajímat o ty
jeho. Společenství se stává spolunositelem všech osobních radostí a starostí:
stává se skutečností výzva z listu Galaťanům: Berte na sebe břemena jedni
druhých a naplníte zákon Kristův.
A ještě jednu skutečnost můžeme z dnešních textů vyčíst: Jestliže
člověk miluje praktickou a dávající láskou, vidí Boha, neboť On se mu
zpřítomňuje. Tehdy budeš volat, a
Hospodin ti odpoví, křičet o pomoc, a On řekne: Zde jsem. Společenství lidí, kteří se vzájemně milují,
zviditelňuje na zemi Boha, který je Láska. Je to jedno z hlavních témat 1.
Janova listu: Jan říká, že Boha nikdo
neviděl, ale jestliže se milujeme navzájem, Bůh v nás zůstává a jeho láska
v nás dosáhla svého cíle. Možná proto také Ježíš uzavírá svou řeč
z dnešního evangelia výzvou, aby naše světlo svítilo lidem, aby viděli
naše dobré skutky a velebili nebeského Otce-aby se skrze nás stala Boží
přítomnost viditelnou a konkrétní skutečností pro všechny lidi.
Žádné komentáře:
Okomentovat